vasuTTmodell

Vasútmodell hírek, újdonságok, érdekességek a TT méretarány kedvelőinek.

Címkék

acme (1) adp (1) akció (54) apmodely (11) arnold (55) artitec (1) asprojekt (9) auhagen (14) barkács (136) barkas (1) beckmann (20) bemo (2) brawa (3) bttb (5) busch (101) digisound (2) digitális (8) digitalzentrale (3) digitools (2) dk-model (7) dll (3) ecthIT (1) egyszeri kiadás (5) es-pecky (16) esu (1) farkas-transz (1) fischer-modell (8) fólió (1) framo (1) gabor (2) gőzmozdony (3) gützold (8) gysev (2) h0 (2) hädl (125) harrybarth (1) heki (1) heris (13) herpa (74) hétfői kép (700) hobbex (1) hobbytrain (7) honlap (13) hornby (25) hot news (185) igra (35) kalomodell (6) karácsony (5) karsei (33) katalógus (25) keskeny nyomköz (3) kiállítás (55) kifutó modell (14) kisszéria (9) kres (46) kühn (112) különkiadás (7) lemke (4) lenz (8) loco (17) lorenz (9) ls models (4) luetke (1) makett (1) marionzeller (1) matrica (2) máv (6) mehano (4) miniatur (8) minicar (1) modell (359) modelltec (3) modist (6) modmüller (4) modul (95) mtb (61) nagyvasút (7) noch (14) nohab (1) npe (2) nyereményjáték (2) paksinuti (2) papirbakter (1) peho (1) peresvet (4) piko (203) pmt (19) preiser (3) programajánló (49) psk (21) rakomány (5) revell (1) rietze (6) roco (90) rothe top technik (1) saxonia (1) schirmer (70) sdv (5) sikulove (4) sonjaplastic (1) sudexpress (1) szolgálati közlemény (4) temofeszt 2014 (3) terepasztal (12) tillig (642) tillig club (45) tillig h0 (8) tomix (3) történelem (11) trainomatic (3) tt-modell (3) tte (1) uhlenbrock (3) újdonság (526) újság (9) v&v (13) vasuttmodell (211) veit (1) vélemény (46) voigtländer (2) vulcanmodell (2) wiemo (10) zeuke (2) zimo (2)

Figyelem!

vasuTTmodell weboldalon és blogon szereplő képek és egyéb tartalmak a vasuTTmodell Kft. saját tulajdonát képezik (kivétel, ami ettől eltérő megjelölést tartalmaz), azok bármilyen felhasználása (részben vagy egészben), különösen egyéb helyeken történő publikálása, csak erre vonatkozó kifejezett írásos engedélyünkkel lehetséges!

Megtalálhatsz a Facebookon is bennünket!

"Kurzosítás" csak úgy, házilag

2013.09.13. 09:47 HOttó

PisTTa barátunk nem csak a terepépítésben jeleskedik, most a régi személykocsikat faragta a ma modellekhez hasonlatosra - már ami a vagonok közelkapcsolását illeti.

"Az "öreg" PisTTa már megint barkácsolt!
Már valamikor sok évvel ezelőtt kitaláltam a lyukat a sajtba, mert utólag, a kommentekből kiderült, hogy már más is jutott ilyen zseniális felfedezésre. Akkor alakítottam át az összes új TILLIG kuplungomat egy új sliccel, amitől a vagonok közötti távolságokat sikerült csökkentenem. Persze ez nem adott olyan korrekt zárást, mint a kinematika, ellenben a régi BTTB vagonok befektetés nélkül (PEHO KKK) kerültek egymástól reálisabb távolságra.

Y-kocsi_felzarkoztatas_003.jpg

Már régen nézegettem a négy Y kocsiból álló szerelvényemet, és még ezzel a rövidítési eljárással is rondán messze voltak egymástól az átjáró gumihurkák. Szemügyre vettem a nagyvasúti kocsikat, és azt tapasztaltam, hogy míg a BTTB-s Y vagon ütközői jóval túlnyúlnak az átjáró hurka síkjánál, addig az igazinak éppen elvágólag helyezkednek el.
Azt, hogy a kocsik húzott és tolt üzemben is egyforma távolságra legyenek, már korábban elintéztem azzal, hogy a kóválygó csapot beragasztottam az alvázba.

Y-kocsi_felzarkoztatas_002.jpg

Első lépcsőben tehát az ütközők helyzetét változtattam meg azzal, hogy Dremel-klónommal levágtam őket a tövüknél. Ezután 1-es fúróval előfúrtam (könnyebb pozicionálás), majd 2 mm átmérőjűvel átfúrtam a gerendát ott, ahol eredetileg az ütközők voltak. Ide már csak be kellett ragasztani az ütközőket úgy, hogy a tányér elvágólag legyen a gumihurkával.
Na, de ezzel még nem csináltunk semmi különöset. Most közelebb kell hozni egymáshoz a vagonokat. Mivel a két, kis tengelytávolságú forgózsámoly közel van egymáshoz, a nálam legkisebb ívben is csak csekély az ütközőknél a keletkező szögeltérés. Tehát egyenesben is közelebb lehetnek egymáshoz a vagonok. Ezt persze a gyári kuplunggal elérni egyáltalán nem lehet. Viszont egy egyenes Steifkuplunggal a helyzet megoldható, igaz, így a szerelvény "örökre" egyben marad, de hát egy nemzetközi gyorsvonatot nem is rendezgetnek ide-oda, mint egy teherszerelvényt.

Y-kocsi_felzarkoztatas_001.jpg

A barkácsdoboz anyagai közül kerestem egy kellően merev műanyaglapot, és ebből készítettem el a merev kuplungokat. A második kísérletre sikerült optimalizálni a sliccek távolságát, ami nálam 16,5 mm-re jött ki. Ha a bevezető szöget jól eltaláltuk, akkor a vagonok akár a vágányon összetolva is összekapcsolhatóak, szétszedni persze macerásabb, akkor valamire oldalra kell dönteni a szerelvényt a szétkapcsoláshoz. A szerelvény két végén elhelyezkedő kocsikon a külső kuplungokat természetesen érintetlenül hagytam.
A nem túl idő és szerszámigényes átalakítás eredménye, hogy az eddigi átlagosan 6 mm-es hurkatávolság cca. 2 mm-re csökkent, és a szerelvény gond nélkül teljesítette a pályabejárást. A 0 forintos költségű átalakítással a régi vagonokból álló szerelvény közel úgy néz ki, mint a drága új kocsikból álló, persze ehhez el kell viselni, hogy az ütközők továbbra is elfordulnak a zsámollyal."

Y-kocsi_felzarkoztatas_004.jpg

Aki kedvet kapott a fentiektől egy kis barkácsolásra, annak jó munkát kívánunk! :)

Szólj hozzá!

Címkék: barkács

A bejegyzés trackback címe:

https://vasuttmodell.blog.hu/api/trackback/id/tr495510387

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása