PisTTa barátunk nem csak a terepépítésben jeleskedik, most a régi személykocsikat faragta a ma modellekhez hasonlatosra - már ami a vagonok közelkapcsolását illeti.
"Az "öreg" PisTTa már megint barkácsolt!
Már valamikor sok évvel ezelőtt kitaláltam a lyukat a sajtba, mert utólag, a kommentekből kiderült, hogy már más is jutott ilyen zseniális felfedezésre. Akkor alakítottam át az összes új TILLIG kuplungomat egy új sliccel, amitől a vagonok közötti távolságokat sikerült csökkentenem. Persze ez nem adott olyan korrekt zárást, mint a kinematika, ellenben a régi BTTB vagonok befektetés nélkül (PEHO KKK) kerültek egymástól reálisabb távolságra.
Már régen nézegettem a négy Y kocsiból álló szerelvényemet, és még ezzel a rövidítési eljárással is rondán messze voltak egymástól az átjáró gumihurkák. Szemügyre vettem a nagyvasúti kocsikat, és azt tapasztaltam, hogy míg a BTTB-s Y vagon ütközői jóval túlnyúlnak az átjáró hurka síkjánál, addig az igazinak éppen elvágólag helyezkednek el.
Azt, hogy a kocsik húzott és tolt üzemben is egyforma távolságra legyenek, már korábban elintéztem azzal, hogy a kóválygó csapot beragasztottam az alvázba.
Első lépcsőben tehát az ütközők helyzetét változtattam meg azzal, hogy Dremel-klónommal levágtam őket a tövüknél. Ezután 1-es fúróval előfúrtam (könnyebb pozicionálás), majd 2 mm átmérőjűvel átfúrtam a gerendát ott, ahol eredetileg az ütközők voltak. Ide már csak be kellett ragasztani az ütközőket úgy, hogy a tányér elvágólag legyen a gumihurkával.
Na, de ezzel még nem csináltunk semmi különöset. Most közelebb kell hozni egymáshoz a vagonokat. Mivel a két, kis tengelytávolságú forgózsámoly közel van egymáshoz, a nálam legkisebb ívben is csak csekély az ütközőknél a keletkező szögeltérés. Tehát egyenesben is közelebb lehetnek egymáshoz a vagonok. Ezt persze a gyári kuplunggal elérni egyáltalán nem lehet. Viszont egy egyenes Steifkuplunggal a helyzet megoldható, igaz, így a szerelvény "örökre" egyben marad, de hát egy nemzetközi gyorsvonatot nem is rendezgetnek ide-oda, mint egy teherszerelvényt.
A barkácsdoboz anyagai közül kerestem egy kellően merev műanyaglapot, és ebből készítettem el a merev kuplungokat. A második kísérletre sikerült optimalizálni a sliccek távolságát, ami nálam 16,5 mm-re jött ki. Ha a bevezető szöget jól eltaláltuk, akkor a vagonok akár a vágányon összetolva is összekapcsolhatóak, szétszedni persze macerásabb, akkor valamire oldalra kell dönteni a szerelvényt a szétkapcsoláshoz. A szerelvény két végén elhelyezkedő kocsikon a külső kuplungokat természetesen érintetlenül hagytam.
A nem túl idő és szerszámigényes átalakítás eredménye, hogy az eddigi átlagosan 6 mm-es hurkatávolság cca. 2 mm-re csökkent, és a szerelvény gond nélkül teljesítette a pályabejárást. A 0 forintos költségű átalakítással a régi vagonokból álló szerelvény közel úgy néz ki, mint a drága új kocsikból álló, persze ehhez el kell viselni, hogy az ütközők továbbra is elfordulnak a zsámollyal."
Aki kedvet kapott a fentiektől egy kis barkácsolásra, annak jó munkát kívánunk! :)