Elsődleges előnyük a műanyag kerekekkel szemben, hogy nem kopnak el a futófelületek, a súlyuk is nagyobb egy leheletnyivel és a gördülési ellenállásuk is kisebb. További előnyük, hogy különböző méretekben kaphatók, így még élethűbb lehet egy-egy modell.
Mik azok a rejtélyes jelölések a kerekek megnevezésében a
webshopban?
EO, azaz egy oldalon szigetelt kerékpár. Ez azt jelenti, hogy a tengely egyik végén fémesen (elektromosan vezetően) kapcsolódik egymáshoz a kerék és a tengely, míg a másik végen egy műanyag perselyen keresztül, elektromosan szigetelő módon.
KO, azaz két oldalon szigetelt kerékpár. A tengelyre mindkét végen szigetelt módon, egy műanyag persellyel kapcsolódnak a kerekek.
KSZ, azaz középen szigetelt kerékpár. A tengely mindkét végén fémesen kapcsolódik a kerék a tengelyhez, míg középen el van vágva a tengely, hogy a szigetelés meglegyen.
Melyiket mikor használjuk?
Általában az egy oldalas kerékpárok a használatosak a vagonoknál, hogy elszigeteljék egymástól a két sínszál eltérő polaritását. A további változatokra mindig valami speciális esetben lehet szükség. Nézzünk néhány példát:
- Két oldalon szigetelt kereket választhatunk, ha nem akarjuk, hogy a tengelyre feszültség kerüljön. Tipikus eset lehet, ha fém betét van egy forgózsámolyban (mint ahogy a Tillig személykocsiknál) és biztosak akarunk lenni abban, hogy nem okozunk zárlatot, mint pl. amikor nem egy irányban áll a szigetelés az EO kerékpárok esetén.
- Szintén a fordítva betett kerék okozta zárlat ellen védekezhetünk, ha a kocsi minden keréktárcsájáról vinnénk áramot egy belső világításhoz.
- Arra is volt példa, hogy valaki azért választotta a két oldalon szigetelt kereket, hogy lehúzhassa a keréktárcsákat a tengelyről, mert azokat egy mozdony kerekének szánta, ugyanis a gyári tárcsa nem volt megfelelő. Például a PMT Bzmot hajtása egy időben csak 8mm-es kerékkel volt kapható, de a 7mm-es kerék sokkal élethűbb a modellhez és az bele is fér a cseh építőkészletben a helyére, így a tárcsa csere volt a megoldás.
- Középen szigetelt keréknél a tengelyvégek ellentétes pólusúak, így a tengely ágy perselyen keresztül lehet áramot felvinni a kocsiszekrénybe (feltéve ha a tengelyágyak nincsenek összekötve egymással). További előny, hogy nem okozunk a plusz áramszedőkkel újabb gördülési ellenállást és minden kerék áramszedő, a pálya szigetelések vagy kisebb kosz foltok ezzel áthidalhatók.
A szükséges kerékátmérő sok mindentől függ, de azt mindig a futófelület közepén kell mérni. Ökölszabályként említhetjük, hogy a korábbi két tengelyes modellek (pl. Zeuke, BTTB), a korábbi korszakok modelljei nagyobb, 8,3mm, míg a mai, modernebb járművek kisebb kerékátmérővel használhatók. Két tengelyes mai járműbe 8mm-t ajánlunk. Ha forgózsámolyos modellbe kell a kerék (személykocsi, Eas, Res stb.) akkor a 7,5mm átmérő lehet a befutó. Aki nem akar ennyire foglalkozni a dologgal, általában a 8mm átmérőt választja - ezzel nem lehet nagyot hibázni, csak a fékpofák közé férjen be a keréktárcsa.
Akár küllős kerékpár is választható egy régebbi korszakú modellhez, ezek minden gyártónál 8,3mm átmérőjűek a TT modellekhez
A legkisebb kerékátmérővel a RoLa kocsikhoz készülő, 4,1mm átmérőjű kerék rendelkezik - normál TT nyomtávon