vasuTTmodell

Vasútmodell hírek, újdonságok, érdekességek a TT méretarány kedvelőinek.

Címkék

acme (1) adp (1) akció (54) apmodely (11) arnold (62) artitec (1) asprojekt (9) auhagen (14) barkács (140) barkas (1) beckmann (20) bemo (2) brawa (3) bttb (5) busch (105) digisound (2) digitális (9) digitalzentrale (3) digitools (2) dk-model (7) dll (3) ecthIT (1) egyszeri kiadás (5) es-pecky (16) esu (1) farkas-transz (1) fischer-modell (8) fólió (1) framo (1) gabor (2) gőzmozdony (3) gützold (8) gysev (2) h0 (2) hädl (128) harrybarth (1) heki (1) heris (13) herpa (75) hétfői kép (735) hobbex (1) hobbytrain (7) honlap (13) hornby (30) hot news (186) igra (47) kalomodell (7) karácsony (5) karsei (33) katalógus (25) keskeny nyomköz (4) kiállítás (57) kifutó modell (14) kisszéria (18) kres (46) kühn (112) különkiadás (9) lemke (4) lenz (8) loco (17) lorenz (9) ls models (6) luetke (1) makett (1) marionzeller (1) matrica (2) máv (6) mehano (4) miniatur (8) minicar (1) modell (366) modelltec (3) modist (6) modmüller (4) modul (123) mtb (66) nagyvasút (7) noch (14) nohab (1) npe (4) nyereményjáték (2) paksinuti (2) papirbakter (1) peho (1) peresvet (4) piko (209) pmt (19) preiser (3) programajánló (49) psk (21) rakomány (5) revell (1) rietze (6) roco (98) rothe top technik (1) saxonia (3) schirmer (70) sd-modell (1) sdv (5) sikulove (4) sonjaplastic (1) sudexpress (1) szolgálati közlemény (4) temofeszt 2014 (3) terepasztal (12) tillig (656) tillig club (48) tillig h0 (8) tomix (3) történelem (11) trainomatic (3) tt-modell (3) tte (2) uhlenbrock (3) újdonság (536) újság (9) v&v (13) vasuttmodell (217) veit (1) vélemény (46) voigtländer (2) vulcanmodell (2) wiemo (10) zeuke (2) zimo (2)

Figyelem!

vasuTTmodell weboldalon és blogon szereplő képek és egyéb tartalmak a vasuTTmodell Kft. saját tulajdonát képezik (kivétel, ami ettől eltérő megjelölést tartalmaz), azok bármilyen felhasználása (részben vagy egészben), különösen egyéb helyeken történő publikálása, csak erre vonatkozó kifejezett írásos engedélyünkkel lehetséges!

Megtalálhatsz a Facebookon is bennünket!

Hungranában jártunk, GATX tartályt láttunk

2024.12.18. 23:29 HOttó

Meghívást kaptunk a Hungranától, hogy nézzük meg élőben a gyárat és a vasútüzemét, ha már elkészíttettük a logójukkal ellátott tartálykocsi modelljét. Kaptunk is az alkalmon, így egy novemberi napon elindultunk Szabadegyházára...

hungrana.jpg

Idézet a Hungrana honlapjáról:
"A Hungrana Keményítő- és Izocukorgyártó és Forgalmazó Kft. Európa legjelentősebb kukoricafeldolgozó vállalataként 110 éve meghatározó szereplője a magyarországi élelmiszeriparnak.
Az itt készült természetes cukor- és keményítőféleségekkel, alkohol- és takarmány alapanyagokkal nap mint nap találkozhatnak a fogyasztók, amikor tejtermékeket, péksüteményeket, lekvárokat, üdítő- és szeszesitalokat és háztartási tisztítószereket vásárolnak, vagy akár ezek papírcsomagolását veszik a kezükbe."
Csak ámultunk, hogy mi minden készül kukoricából, sőt, egy-egy terméknek mennyi alváltozata létezik. A kukorica minden részét, a szárát is felhasználják, ez utóbbiból a feldolgozáshoz szükséges energiát állítják elő. De készül itt gyógyszertári minőségű alkohol is, a Covid idején nem győzték fogadni a telefonokat, minden kézfertőtlenítőket gyártó cég alkoholhoz akart jutni. Röviden azt is lehet mondani, hogy mindenki találkozik a Hungrana termékeivel idehaza, csak nem tudjuk, hogy az alapanyag valójában tőlük származik. Szóval aki épp egy Xixo teát vagy Márka üdítőt iszik, vagy egy gyorsfagyasztott rántott csirkét sütött magának ebédre desszertnek egy Dr. Oetker pudinggal vagy házi kedvencének ad egy Purina tápot, jó eséllyel a telepükön feldolgozott kukoricából (is) készült terméket fogyaszt.

De nézzük, ami bennünket igazán érdekel, a vasút jelenlétét!
A gyárban - feladatukat tekintve - három részre osztható a vasúti hálózat. A legújabb rész, ahol fogadják a nyersanyagot. Az ide kitolt szerelvényt mérlegelik, majd az önürítős kocsikból a pálya alatti tárolóba ürítik a kukoricát, hogy azután onnan az éppen szükséges helyre továbbítsák azt.

hungrana_merleg.jpg

Mielőtt továbbításra kerül a kukorica, mintát vesznek belőle, a laborban megvizsgálják azt. Ha minden rendben, akkor szalagon vagy egy száraz tárolóba, vagy egyből a silókba továbbítják, ahol megkezdődik a feldolgozásuk.
A második vasúti funkció, ahol a feldolgozáshoz szükséges segédanyagokat érkeztetik. Használnak kén-dioxidod, sósavat, amik tartálykocsikon érkeznek. Egy érdekesség, hogy a kén-dioxid jelenleg teherautókon, tartályos konténerben érkezik, mert a beszállító nem tudja vasúton küldeni, ezért a vágányokra murva került, hogy a kamion a lefejtőhöz tudjon állni. A lefejtett anyag azonnal felhasználásra kerül, de pufferelni is képesek, ha épp arra van szükség. A lefejtés esőztetővel ellátott szerkezettel történik, az esetleges szivárgások káros hatásait így lehet csökkenteni.

hungrana_sosav.jpg

A vasútüzem harmadik része, ahol a lime zöld GATX kocsik is megfordulnak, az elszállításra kerülő bioetanol feltöltésére szolgál. Sajnos ott jártunkkor nem állt bent az 5db emblémázott GATX kocsik egyike sem, de Szabadegyháza állomáson elcsíptük az általunk kiadott 663-as pályaszámú darabot a sok szürke tartálykocsi között.

hungrana_gatx_allomas.jpg

Egy ilyen 90 köbméteres kocsit kb. 2 óra alatt tölt fel a rendszer és egy időben 3 vagon tölthető. Így egy műszak alatt 6-9 kocsit tudnak megtölteni, hogy aztán az ipari mozdony kitolja azokat Szabadegyháza állomásra, ahol összeállítják a vonatot, hogy az RCH mozdonya két naponta továbbítsa onnan a kocsikat. Akár a MOL-hoz, de külföldre is szállítanak innen bioetanolt, hogy aztán a benzinhez keverve felhasználjuk.
Ki emlékszik a jó pár évvel ezelőtti Heris tartálykocsi szettekre? Ők adtak ki olyan típusú tartálykocsikat, amikkel ottjártunkkor dolgoztak a töltőnél.

Néhányan kérdezték tőlünk, milyen mozdonyokat használnak a Hungranában? Mi három géppel találkoztunk, vagy mondjuk inkább úgy, hogy 2+1-el (ezt többféleképpen is értelmezhetjük). Az üzemben a PKP-Cargo látja el a vontatást, az AWT felvásárlásával örökölték meg a munkát. Sajnos a Hungrana egyik saját gépe, az A26-037 pályaszámú már jó ideje üzemképtelenül áll egy csonka vágányon. Sorsa még nem dőlt el, szó volt róla, hogy a Közlekedési Múzeumba kerül, de az egyik dolgozó azt mondta, arra is volt esély korábban, hogy talpra állítják. Két további, hadra fogható mozdony dolgozik a területen, az épp aktuális feladat függvényében. Ott jártunkkor épp a remotorizált, saját tulajdonú Dacia (ha jól emlékszem Cummins motoros) állította össze a teli tartálykocsikból a szerelvényt, hogy aztán kitolja őket az állomásra.

hungrana_dacia.jpg

És ha már említésre került az AWT, igen, jól tippel aki egy 740-es Kocurra teszi a voksát a harmadik mozdony esetében. A jól ismert szürke-narancs festésű gépből is dolgozik itt egy, amit a vasúti szolgáltató állomásoztat náluk, már az új cég jelzéssel.

hungrana_kocur.jpg

Szóval akár a Tillig, akár az MTB modelljével szinte teljesen autentikus "Hungranás" szerelvény állítható össze néhány nagy térfogatú GATX tartállyal, legyenek azok új lime-zöld vagy korábbi szürke festésűek.

Szólj hozzá!

Címkék: különkiadás vasuttmodell igra

A bejegyzés trackback címe:

https://vasuttmodell.blog.hu/api/trackback/id/tr9918754646

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása