Nagyon hasznos és különleges dolog, hogy TT-s létünkre és a TILLIG-nek köszönhetően igazi klubtagok lehetünk! Ez valahogyan egy olyan jó érzés, hogy valahová tartozunk, valahol odafigyelnek ránk és ezáltal folyton egyedi lehetőségekre nyílnak kapuk. Mik is ezek a lehetőségek? Többek között például a gyűjtők vagy modellezők számára azon egyedi TT modellek sora, amiket TILLIG Club modelleknek nevezünk. Ezekhez tehát bizony nem mindenki juthat hozzá, csak azok, akik a különleges klub tagjai. Az idei klubmodellek sora is igazán érdekesre sikeredett, hiszen nagyon egyedi darabok lehetnek gyűjteményeink, azaz a fióklakók, vagy a vitrinben magamutogatók részei. Nézzünk most meg egy olyan mozdonyt, amely egy réges-régi, klasszikus darab, a BR01-es új és egyedi köntösben, mégpedig az első széria megjelenése után átmenetileg elérhetetlenné is vált, csodaszép kék gőzös, a „колонна”.
Először is mindenképpen fontos tisztáznunk, hogy jelen írásunkat figyelemfelkeltésként és segítségként szánjuk, semmi esetre sem a gyártót vagy a gyártmányt szeretnénk rossz színben feltüntetni, egyszerűen a modelltulajdonosok segítségére sietnénk gyorsan. Legyen hát ez amolyan tuning leírás, aki követi, saját döntésére és felelősségére tegye, garanciavesztés terhe mellett, a többiek pedig éljenek a modellezés fantáziájának.
Szóval e szépséges gőzössel előfordult, hogy egyes mozdonyok esetében a szerkocsik kasztnija elhasadt. Ezért javasoljuk, hogy mindenki alaposan vizsgálja át a nagy kékségét, és ha nála nem áll fenn a hiba, akkor esetleg megelőzheti, hogy később előjöjjön a baj. Ezen a bemutatott modellen a hiba még nem jött elő, korábbi, sérült testvérét a TILLIG teljes mértékben rögtön és korrekten cserélte, de itt is egyértelműen azonosítható volt, hogy a szerkocsi kasztnija feszül, főként hosszanti irányban. A feszülés hatását és következményét, a hasadást megelőzendő, a kasztnit eltávolítottuk a helyéről és megkerestük a probléma forrását.
A képen jól látszik a hiba egyik forrása, kék nyilakkal jelöltük azt a deformációt, amely a szélességben történő feszítést okozza. Ez könnyen megjavítható. A fekete műanyagok egyszerűen, ragasztás nélküli kúpszorítással vannak rögzítve, így a műanyag alá egy kisebb csavarhúzóval benyúlva, azok lepattinthatók. Ezek belső felén az összeépítést segítő jelölő karakterek és sorjás szerszámnyomok vannak, melyek egy pengekés segítségével lekaparhatók teljesen sima felületűre. Viszont vigyázzunk a kúpokat ne bántsuk, mert ezek rögzítik a lapot! Ugyanilyen sorja részek vannak a piros fémöntvényen, a kúpok lyukainál, ezt egy nagyobb fúrószárral, kézben forgatva eltávolíthatjuk. Ezzel ez a szélességi deformáció megszüntethető.
A következő és komolyabb probléma, az a fémöntvényen lévő hosszanti túlnyúlások, amelyek a festékvastagságokkal együtt komoly feszítő nyomást okoznak a kasztnira, amely emiatt meghasadhat. Ezeket a túlnyúlásokat is pengekéssel karcsúsíthatjuk, a képeken sötétkék karikákkal jelölt részen feltétlenül, a világoskék oválisokkal jelölt részeken ajánlatos elvégezni mindaddig, amíg már a kasztni könnyedén csúszik rá az öntvényre. Az öntvény előbb leírt sorjátlanításánál és a most tárgyalt karcsúsításánál feltétlenül figyeljünk oda, hogy a leszedett fémdarabkák egyetlen darabkája sem kerülhet bele a hajtás szerkezetébe, mert az bizony később nagyon nagy kárt okozhat!
Miután ezeket a feladatokat elvégeztük, összeépítés után láthatjuk is, hogy a műanyag lapok helyesen bepattintva a helyükre, már nem domborodnak ki és a kasztni is könnyen csúszik a helyére, semmi feszülés sem adódik. Így végül egy olyan mozdony lehet a gyűjteményünk része, amely ma már nem hasad tovább.
Természetesen a probléma valószínűleg már megszűnt, csak az első sorozatot érint(h)ette, a klubtalálkozó utáni hónaptól már egyetlen hibás darabbal sem találkoztunk, ennek ellenére az elővigyázatosság nem árt, mert a problémás darabot garanciálisan, szó nélkül kicseréli ugyan a gyártó, de kis szériás, klub modellről lévén szó, előbb-utóbb elfogynak a készletek, és nem lesz mire cserélni.