A BR 52 hadimozdonyok TT modelljei
1. A kisszériás gyártmányok
A BR 50 kapcsán már említett DMV, még bőven az NDK érában, megpróbálkozott a BR 52 modelljének az elkészítésével is. A DR III. Altbau változatot építették meg, hasonlóan a BR 50-hez: a BR 56 kibővített futóművét ötvözték a BR 35 kazánjával. A Wannentender szerkocsi viszont teljes egészében házi gyártmány, tömör öntvény. Ennek megfelelően sokkal kevesebb is készült belőle. Jellegében megfelelő, de kivitelében még a BR 50-nél is kisiparibb termék. Gyűjtői értéke – ritkasága miatt – mégis nagyon magas. Pályaszáma (felragasztott fotópapírra nyomtatva) 52 2617.
DMV 52 2617 DR III. A harmadik csatolt kerékpáron nincs nyomkarima. (forrás: tt-pics.de)
Érdekes módon kevésbé mozgatta meg a kisszériás gyártók fantáziáját, mint a BR 50. Egyedül a Kittler cég készítette el a BR 5280 modelljét (DR III. Reko változat), valamint kiadott egy átépítő-készletet is, mellyel a Tillig modelljeit lehetett generáljavított változattá átalakítani. Sajnos eme hiánypótló termék megrendelésére már nem lesz módunk, ugyanis a szerszámja megsérült, és újat már nem készít a Kittler.
Kittler BR 5280 DR III. Reko (forrás: abvv.de)
A crottendorfiak is a Tillig modellt alakítják át. Ők a szénpor tüzelésű 5290 sorozatú mozdonyokat képezik le, gyönyörű szép átalakítás és aprólékos szuperelés, csak sajnos horrorisztikus áron. Mindenesetre idei újdonságként egy újabb pályaszámú (immár a harmadik) mellett egy ČSD változattal is megjelennek.
MMC 52 1737 DR III. Kohlenstaubtender. (forrás: mmc.de)
A cseh Krokodil cég szintén a Tillig modelljeit alakítja át a ČSD változatra.
A sebnitzi manufaktúra (MMS) kevés példányban tavaly karácsonyra készítette el a magyar (és az azzal gyakorlatilag megegyező szovjet) változatot. Nemcsak átfestés, hanem szép átalakítás is történt. A modell az eredetivel összevethető a Vasúttörténeti Parkban, a blog korábbi bejegyzései között pedig részletesebb leírás olvasható.
MMS 520,034 MÁV (katt a képre a galériához)
MÁV 520,034 a Vasúttörténeti Parkban (forrás: wikipedia)
2. A Tillig gyártmányok
A Tillig cég első gőzmozdony-formaújdonsága a BR 52 modellje lett. Már az 1996-os nagykatalógusban feltűnik, fél oldal szöveg van az eredetiről, két és fél sor a modellről, és természetesen csak az eredeti mozdony képét nézegethetjük. A ’97-es újdonság-katalógusban ugyanaz a fénykép, és az ígéret az 1998-as kiadásra. És igen, a ’98-as nagykatalógusban már ott a modell képe, és megjelenik maga a modell is. Ez már igazi, kiváló Tillig-minőségben készül, a régi BTTB modelleket egyszerűen agyonveri.
(02270) Tillig 52 3232 DR III. az első kiadott változat. Fényévekre a BTTB-től. (forrás: tt-pics.de)
A modell óriási sikert arat az újdonságra kiéhezett TT-s táborban. Az első megjelent modellt, ami egy DR III. változat, az ICE megjelenése miatt ugyan egy év csúszással, de követi a DB III., majd szépen évről-évre újabb és újabb változattal (néha többel is) rukkol ki a Tillig. Összesen 16-féle változatot készített eddig, amelyeket az alábbi táblázatban foglalunk össze:
Kat. szám | Modell | Vasút | Korszak | Pályaszám | Meghirdetve | Kiadva | Megj. |
02270 | BR 52 | DR | III. | 52 3232 | 1996. katalógus | 1998. | (1) |
02271 | BR 52 | DB | III. | 52 5365 | 1999. újdonság | 2000. | |
02272 | BR 52 Altbau | DR | IV. | 52 4924-8 | 2000. újdonság | 2001. | |
02273 | BR 52 | ÖBB | V. | 52 4984 | 2000. katalógus | 2001. | (2) |
02274 | BR 5280 Reko | DR | IV. | 52 8183-7 | 2001. katalógus | 2006. | |
02275 | BR 5290 Kohlenstaub | DR | IV. | 52 9415-2 | 2001. újdonság | ? | (3) |
02276 | 555 | ČSD | III. | 555.088 | 2001. újdonság | 2002. | (4) |
02277 | BR 52 | DRG | II. | 52 452 | - | ? | (5) |
02278 | BR 52 | DR | III. | 52 2523 | 2003. újdonság | 2004. | (6) |
02279 | BR 52 | DR | III. | 52 1651 | 2004. újdonság | 2004. | (7) |
02280 | BR 5280 Reko | DR | III. | 52 8080 | 2006. újdonság | 2006. | |
02281 | BR 52 | DR | IV. | 52-3761-5 | 2007. újdonság | 2007. | (8) |
02282 | BR 5280 Reko | DR | IV. | 52 8013-6 | 2008. újdonság | 2008. | (8) |
500 512 | BR 5280 Reko | DBAG | V. | 52 8177-9 | 2007. | 2007. | (9) |
500 630 | BR 5280 Reko | DR | III. | ? | 2008. | - | (10) |
? | BR 5290 Kohlenstaub | DR | III. | 52 8020 | - | ? | (11) |
Megjegyzések:
(1) Digitalizált változata 93270 katalógusszámon, ugyanezzel a pályaszámmal.
(2) Az ÖBB a JZ-től vásárolta meg 1991-ben.
(3) A pmt készítette a szerkocsi-felépítményt, 999 darabos limitált széria.
(4) Eredeti pályaszáma 52 1736 volt, 1945-ben rekedt Csehszlovákiában.
(5) Különleges kiadás, szürke hadiszínezés, az eBayen duplájára felvert árakkal…
(6) Szélterelő nélküli változat.
(7) Merevkeretes szerkocsival.
(8) Giesl-féle gőzsugár-fecskendővel.
(9) A berlini gőzmozdonybarátok tulajdona.
(10) Merevkeretes szerkocsival.
(11) A pmt készítette a szerkocsi-felépítményt, 50 darabos limitált széria.
(02273) Tillig 52.4984 ÖBB V. (katt a képre a galériához)
(02275) Tillig/pmt 52 9415-2 DR III. Kohlenstaubtender (forrás: tt.pics.de)
(02277) Tillig 52 452 DRG II. (forrás: tt-pics.de)
(02280) Tillig 52 8080 DR III. Reko (forrás: tt-pics.de)
DB AG 52 8177-9, a berlini gőzmozdonybarátok birtokában