A BR 50 hadimozdonyok TT modelljei, 2. rész
Sorozatunk mai részében a BR 50 1990. utáni modelljeit tekintjük át.
1. A kisszériás gyártmányok
A Beckmann cég (
www.beckmanntt.de) az első modelljei között máris nagy fába vágta a fejszéjét: 1991-ben megépítette az 50 849 pályaszámú DR III. korszakbéli modellt. A modell ugyan jellegében jobb volt, mint a DMV régi modellje, de kivitelében nagyon elmaradt a BTTB színvonaltól, inkább csak amolyan szárnypróbálgatás volt. Két évig maradt gyártásban, folytatása nem lett.
Beckmann BR 50 Altbau DR III. korszak (forrás: abvv.de)
Néhány év múlva a Kittler cég (
www.mb-kittler.de) is belevágott a BR 50 modellezésébe. Természetesen ők a DR Rekóval kezdtek, 1998. körül készült el az 50 3610-8 psz-ú modell, és amint a pályaszámból látszik, ez egy BR 50
35 Reko sorozatú DR IV. korszakbéli gép volt. Egy különleges, limitált darabszámú széria is készült belőle, 50 3616-5 pályaszámmal, amelynek érdekessége az volt, hogy az eredeti – ugyanilyen pályaszámú – mozdony felújítását támogatták belőle, az 560 DM vételárból 30 márka adomány volt, amelyet a Kittler megtoldott még ugyanennyivel. Az összeget az eredeti mozdony felújítására fordította a tulajdonos, a Szász Vasútbarátok Egyesülete (VSE - Vereins Sächsischer Eisenbahnfreunde). A mozdony a Schwarzenbergi Vasúti Múzeum gyűjteményét gyarapítja, nosztalgiameneteket teljesít (
http://www.vse-eisenbahnmuseum-schwarzenberg.de).
Ebből a modellből mindössze 36 példány készült, ebből 35 DR IV. korszak, és 1 db teljesen egyedi DR III. korszakos modell, amely személyes kérésre épült.
Kittler 50 3616-5 (forrás: tt-pics.de)
VSE 50 3616-5 (forrás: vse-eisenbahnmuseum-schwarzenberg.de)
Aztán 2004. környékén a Kittler cég újból gyártásba vette a BR 50 modelleket, de ekkor már egy BR 5040 Neubau DR IV. (50 4006-8 psz.) és egy BR 50 Altbau DR III. (50 1608 psz.) készült el, tehát messze nem ugyanarról a modellről van szó. Ezek a modellek a mai napig rendelhetők, baráti 320 - 356 € közötti áron.
Valamikor készült még a Kittlernél egy BR 5035 Reko DR III. (50 3654 psz.) és egy BR 5040 Neubau DR III. (50 4070 psz.) változat is.
Tavalyi újdonság volt a Crottendorfi Modellvasút Manufaktúránál (MMC –
http://www.modellbahnmanufaktur-crottendorf.de) a BR 50 kétféle változata is. Az egyik a BR 50
50 Öl DR IV. (50 0052-6 psz.) modellje, a másik pedig egy BR 50
35 Reko DR III., amelynek a pályaszámát nem találtam meg. Sajnos, jelenleg ezek a modellek nincsenek fönt a gyártó honlapján, de elvileg rendelhetők, a crottendorfiakhoz képest szolid, 600 € áron.
MMC BR 5050 Öl DR IV. korszak (forrás: abvv.de)
Valamikor állítólag a wetzlari Krüger is készített valamilyen BR 50-est, erről csak annyit tudok, hogy volt ilyen. Még bizonytalanabb a Klose által épített, vagy talán csak tervbe vett BR 50 modell megléte, pedig egyből háromféle kivitel volt (lett volna). A Klose cég egyébként 2004-ben megszűnt, egyes modelljeit a Schirmer vette át (a BR 50-nek nála sincs se híre, se hamva). Az MMC cég tulajdonosát viszont Jens Klosénak hívják, hogy ez most ő-e, vagy valami rokona, azt nem tudom, lehet, hogy csak névrokon.
2. A Tillig gyártmányok
Kétezer-kettőt írunk, a Tillig ez évi újdonság-katalógusában feltűnik, mint formaújdonság, a BR 5035 Reko DR III. Egyelőre csak az eredetiről készült képben gyönyörködhetünk, alatta az ígéret: 2003-ra ebből modell lesz. Khm-khm. A 2003-as újdonság-katalógusban újabb változat eredeti képe díszeleg, egy BR 50 Altbau DR III. tűnik föl, már óvatosabb képaláírással: előzetes bejelentés. Ezután a 2004-es, a 2006-os és a 2007/8-as nagykatalógusban rendre csak az eredeti mozdonyok fényképe, de modell sehol. Végül 2007. legvégére a Tillig kiadja az 50 3624 pályaszámú BR 5035 Reko DR III. modellt. Nehéz szülés volt, de megérte a várakozás, a modell minden tekintetben kitűnő, kifogástalan munka.
Tillig BR 5035 Reko DR III. korszak (forrás: tt-pics.de)
Az Altbau viszont még mindig késik, noha a 2008-as újdonság-katalógusban (szintén az eredeti mozdony fényképével illusztrálva) feltűnik egy DB Kabinentender is, mint formaváltozat, pedig a gyáriakon kívül még az eredeti modellt sem látta senki. Végül 2009. elején megjelent a 6 éve beharangozott 50 1608 psz-ú BR 50 Altbau DR III. modell. Ugyanaz a pályaszáma, mint a Kittler modellnek. A 2009-es újdonság-katalógus címlapján ott mosolyog ránk a 2008-ban beígért Kabinentender, immáron modell, és belül újabb két változatot találunk.
Tillig BR 50 Altbau DR III. korszak (forrás: tt-pics.de)
Az alábbi kis táblázatban összefoglaljuk a Tillig modelleket.
Kat. szám | Modell | Vasút | Korszak | Pályaszám | Meghirdetve | Kiadva |
02290 | BR 5035 Reko | DR | III. | 50 3624 | 2002. újdonság | 2007. vége |
02291 | BR 5035 Reko | DR | IV. | 50 3548-0 | 2009. újdonság | - |
02292 | | | | | | |
02293 | | | | | | |
02294 | | | | | | |
02295 | | | | | | |
02296 | BR 50 Altbau | DR | III. | 50 1608 | 2003. újdonság | 2009. eleje |
02297 | BR 50 Kabinentender | DB | IV. | 51 341-6 | 2008. újdonság | - |
02298 | BR 50 Altbau | DB | III. | 50 791 | 2009. újdonság | - |
02299 | | | | | | |
A BR 50 egyébként szinte kifogyhatatlan változatáradatban kiadható, a Tillig bizonyára kihasználja majd ezt. Egyelőre hiányzik a teljes DRG korszak, itt ugyan csak az Altbau változat játszik, viszont háromféle festés (normál, fotolack szürke, tarnlack álcázó), legalább kétféle szerkocsi, kétféle füstterelő, van itt miből választani, kérem, a permutációk száma legalább egy tucat. Aztán itt van a DB-nél a BR 5040 Franco-Crosti a III. korszakból és az Altbau a IV. korszakból. A DR-nél pedig a BR 5050 Öl és a BR 5040 Neubau a III. és a IV. korszakból, az Altbau a IV. korszakból, mindezek többféle változatban (szerkocsi, füstterelő, gőzsugár-ejektor, stb.). A lehetőségek szinte kimeríthetetlenek. Félő, hogy más modellgyárak példáját követve egy-egy változat csak rövid ideig lesz hozzáférhető, és aki nem veszi meg idejében, az aztán mehet az eBayre, ahol esetleg jóval többért jut hozzá. Bár az is igaz, hogy ki venne meg mintegy 70-féle különböző BR 50-est, 200 € fölötti áron? Meg szép is lenne a Tillig-katalógus, 20 oldal csak a BR 50 sorozat…