vasuTTmodell

Vasútmodell hírek, újdonságok, érdekességek a TT méretarány kedvelőinek.

Címkék

acme (1) adp (1) akció (54) apmodely (11) arnold (55) artitec (1) asprojekt (9) auhagen (14) barkács (136) barkas (1) beckmann (20) bemo (2) brawa (3) bttb (5) busch (101) digisound (2) digitális (8) digitalzentrale (3) digitools (2) dk-model (7) dll (3) ecthIT (1) egyszeri kiadás (5) es-pecky (16) esu (1) farkas-transz (1) fischer-modell (8) fólió (1) framo (1) gabor (2) gőzmozdony (3) gützold (8) gysev (2) h0 (2) hädl (125) harrybarth (1) heki (1) heris (13) herpa (74) hétfői kép (699) hobbex (1) hobbytrain (7) honlap (13) hornby (25) hot news (185) igra (34) kalomodell (6) karácsony (5) karsei (33) katalógus (25) keskeny nyomköz (3) kiállítás (55) kifutó modell (14) kisszéria (9) kres (46) kühn (112) különkiadás (7) lemke (4) lenz (8) loco (17) lorenz (9) ls models (4) luetke (1) makett (1) marionzeller (1) matrica (2) máv (6) mehano (4) miniatur (8) minicar (1) modell (359) modelltec (3) modist (6) modmüller (4) modul (95) mtb (61) nagyvasút (7) noch (14) nohab (1) npe (2) nyereményjáték (2) paksinuti (2) papirbakter (1) peho (1) peresvet (4) piko (203) pmt (19) preiser (3) programajánló (49) psk (21) rakomány (5) revell (1) rietze (6) roco (90) rothe top technik (1) saxonia (1) schirmer (70) sdv (5) sikulove (4) sonjaplastic (1) sudexpress (1) szolgálati közlemény (4) temofeszt 2014 (3) terepasztal (12) tillig (642) tillig club (45) tillig h0 (8) tomix (3) történelem (11) trainomatic (3) tt-modell (3) tte (1) uhlenbrock (3) újdonság (526) újság (9) v&v (13) vasuttmodell (211) veit (1) vélemény (46) voigtländer (2) vulcanmodell (2) wiemo (10) zeuke (2) zimo (2)

Figyelem!

vasuTTmodell weboldalon és blogon szereplő képek és egyéb tartalmak a vasuTTmodell Kft. saját tulajdonát képezik (kivétel, ami ettől eltérő megjelölést tartalmaz), azok bármilyen felhasználása (részben vagy egészben), különösen egyéb helyeken történő publikálása, csak erre vonatkozó kifejezett írásos engedélyünkkel lehetséges!

Megtalálhatsz a Facebookon is bennünket!

Narancs vagy Orange

2020.10.13. 14:07 HOttó

Aktuális cikkünket egy személyes üzenettel kell kezdjem: Bocs Pista! :)
Na de akkor csapjunk is a lovak közé, nézzük a narancs ajtós, vagy ahogy becézték őket, az Orange kocsikat. Az egész úgy kezdődött, hogy a 80-as évek végén, a nemzetközi forgalomban futó gyorsvonati kocsik ajtajait narancs színűre festették, hogy jobban látszódjék, ha egy-egy nyitva maradt a vonat indulása előtt. Néhány év után a "kísérlet" hamvába hullt, például az időközben érkező távirányítású ajtós kocsik miatt. De így a 4. és 5. vasútmodell korszak határán jól használható kocsit kapunk ha elkészítjük magunknak és egy kis színt is visz a sok egyen kék-szürke kocsi közé.

orange_0.jpg

(Gumidani fotója a forum.index.hu oldalról, a Személykocsik topikból) 

Jó pár éve már, hogy a Kühn kiadta a MÁV Y kocsikat. A 2. osztály hamar el is fogyott, de az 1. osztályú kocsikból még mindig van a gyártónak (igaz, már csak az egyikből), hiába az egyszeri kiadás megjelölés rajtuk. Napjainkban ezek a legolcsóbb személykocsik méretünkben, a festésük és feliratozásuk is nagy részben jó, csak pár matricára, narancs festékre és időre van szükség a megvalósításhoz.

Első lépésként - közvetlenül a darabokra szedés után - kimaszkoltam a kocsik ajtóit, hogy megkaphassák a narancs színüket. A maszkolás persze vagy tízszer annyi ideig tartott mint a festés. A lim-lomos fiókban találtam (na, megint ezt írtam, bocs Lacibácsi!) egy lefosztott Tillig MÁV hálókocsit, ő volt a próbadarab, ezután következett csak a két Kühn kocsi. Sajnos a Kühn kocsik ajtóin az ablakoknak nincs fekete kerete, a gumikédert az ajtóra tamponozták, ami most lefestésre került. Még meggondolom, hogy összerakás előtt kihúzzam e feketével...

orange_1.jpg

Újabb maszkolás következett, ezúttal a pályaszámok körül, mert az alváz-feliratokat nem akartam bántani, jók azok ahogy vannak (úgyis csak nagyítóval olvashatók). Kis tamponlazító a feliratra, pár másodperc várakozás és a fültisztító pálcika másik végével letörölhető a felirat. Mondom, letörölhető. Szóval kis tampon lazítót teszek rá, várok és letörölhető. Tehát a harmadik tamponlazítózás után most már tényleg letörölhető - kellene legyen. Ilyet még nem ....tam. A Tillig hálóról előbb jön le a felirat körül a szürke sáv, mint a felirat. A Kühn kocsiknál jobb a helyzet egy kicsit, de ott is a 4 felirat négyféleképpen viselkedik. Sajnos van ahol újra kellett festeni a szürke sávot, a Tillig roncs hálón végig, mert ott a pályaszámon kívül 2-2 Utasellátó felirat is makacsul ragaszkodik a helyéhez. Az egyik Kühn kocsin pedig az egyik pályaszám környékén kapott új szürkét a sáv.

orange_2.jpg

Kezdeti terveim között szerepelt, hogy az egyik Kühn kocsiból 2. osztály legyen. Voltak a vasút történetében "deklasszálások", amikor is 1. osztályú kocsikat leminősítettek, de mint segítőm nyomozása kiderítette (ismételten köszönöm István) ez nem az Orange korszak volt. Viszont 9 ablakos vegyes osztályú kocsit láttam. Legalábbis modellben, így meg is fogant a gondolat, hogy készüljön ilyen is. Itt az egyik kocsivégen a kocsiosztály jelölést kellett leszedni - ezek könnyen lejöttek - és a sárga sávot kellett eltüntetni. Az utóbbihoz kimaszkoltam a sávot, és a "MÁV kékre" kevert festékemmel megfújtam a csíkot. Egész hasonló a színem, mint a kocsi eredeti kékje (köszi Feri).

orange_3.jpg

Készen álltak a kocsik a matricák fogadására, de előtte még egy réteg fényes lakkot kell fújni, hogy a matricák széle ne látszódjon a matt lakkos fixálás után.

orange_4.jpg

A festés utáni lakkozást nem szeretem. Valahogy nem sikerül soha szépre. Mit tegyek, hogy ne kelljen telibe lakkozni a kocsikat? Arra gondoltam kimaszkolom, és csak oda fújok lakkot, ahová feltétlenül kell. A vegyes osztályú kocsin sok minden változott, itt csak a tető szürkéjét fedtem el, a többi részre került matt lakk. Az 1. osztályú kocsin és a hálón az ajtók, a szürke sáv és az alatta lévő alváz rész kapott lakkot, a többi részre nem kellett. A szürke sáv jó elválasztó vonalnak bizonyult.  

orange_5.jpg

Lakkozás után már csak az összeszerelés volt hátra. A készre szerelt kocsin még fehérrel kihúztam a lépcsők éleit. Ehhez ferdén elvágtam egy gyufa szálat, ezt mártottam a fehér festékbe és ezzel húztam meg az élt. Jobb mint az ecset, mert nem tud felfutni a lépcső felületére, ha egyszer az élén támaszkodik. Persze a festék mennyiségére figyelni kell, ha túl sok, akkor meg tud folyni.Az ajtókon lévő ablakok gumikéderét nem húztam ki végül feketével, nekem nem hiányzik onnan. A kilincsek ezüstre festéséről pedig megfeledkeztem, így a lakkozás után kellett pótolni. Ebben is egy gyufaszál volt segítségemre. Egész elvékonyítottam a végét, épp csak egy kicsi lapos részt hagytam (ne legyen hegyes), ezt érintettem előbb a festék felületéhez, aztán a kilincshez. Nagyon spórolósan kell bánni a festékkel! Nem lett rossz, majd legközelebb lesz fotó is róla, a mostani esős-borult időben nem tudok rendes képeket készíteni.

orange_6.jpg

Sajnos a pályaszám matricázása nem lett valami szép. Egy matricás modellt általában forgatunk, hogy lássuk, van-e olyan szög, amiben látszik a matrica széle. Na, nálam pont fordítva van, azért forgatom, hogy találjak olyan szöget, ahonnan nem látszik. Ettől függetlenül nekem tetszenek a kocsik, jó kis időtöltés volt őket elkészíteni!

(A Tillig háló felélesztésére tettem kísérletet, az őszi akcióban hirdetett csehszlovák hálóból rendeltem is, de lemaradtam róla, elkapkodták nagy valószínűséggel a csehek, meg a szlovákok, így ez a kaszni még várja a maga donorját.)

Szólj hozzá!

Címkék: modell barkács tillig kühn

A bejegyzés trackback címe:

https://vasuttmodell.blog.hu/api/trackback/id/tr5716237426

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása