vasuTTmodell

Vasútmodell hírek, újdonságok, érdekességek a TT méretarány kedvelőinek.

Címkék

acme (1) adp (1) akció (54) apmodely (11) arnold (55) artitec (1) asprojekt (9) auhagen (14) barkács (136) barkas (1) beckmann (20) bemo (2) brawa (3) bttb (5) busch (99) digisound (2) digitális (8) digitalzentrale (3) digitools (2) dk-model (7) dll (3) ecthIT (1) egyszeri kiadás (5) es-pecky (16) esu (1) farkas-transz (1) fischer-modell (8) fólió (1) framo (1) gabor (2) gőzmozdony (3) gützold (8) gysev (2) h0 (2) hädl (125) harrybarth (1) heki (1) heris (13) herpa (73) hétfői kép (698) hobbex (1) hobbytrain (7) honlap (13) hornby (24) hot news (185) igra (33) kalomodell (6) karácsony (5) karsei (33) katalógus (25) keskeny nyomköz (3) kiállítás (55) kifutó modell (14) kisszéria (9) kres (46) kühn (112) különkiadás (7) lemke (4) lenz (8) loco (17) lorenz (9) ls models (4) luetke (1) makett (1) marionzeller (1) matrica (2) máv (6) mehano (4) miniatur (8) minicar (1) modell (359) modelltec (3) modist (6) modmüller (4) modul (95) mtb (61) nagyvasút (7) noch (14) nohab (1) npe (2) nyereményjáték (2) paksinuti (2) papirbakter (1) peho (1) peresvet (4) piko (202) pmt (19) preiser (3) programajánló (49) psk (20) rakomány (5) revell (1) rietze (6) roco (88) rothe top technik (1) saxonia (1) schirmer (70) sdv (5) sikulove (4) sonjaplastic (1) sudexpress (1) szolgálati közlemény (4) temofeszt 2014 (3) terepasztal (12) tillig (641) tillig club (45) tillig h0 (8) tomix (3) történelem (11) trainomatic (3) tt-modell (3) tte (1) uhlenbrock (3) újdonság (526) újság (9) v&v (13) vasuttmodell (211) veit (1) vélemény (46) voigtländer (2) vulcanmodell (2) wiemo (10) zeuke (2) zimo (2)

Figyelem!

vasuTTmodell weboldalon és blogon szereplő képek és egyéb tartalmak a vasuTTmodell Kft. saját tulajdonát képezik (kivétel, ami ettől eltérő megjelölést tartalmaz), azok bármilyen felhasználása (részben vagy egészben), különösen egyéb helyeken történő publikálása, csak erre vonatkozó kifejezett írásos engedélyünkkel lehetséges!

Megtalálhatsz a Facebookon is bennünket!

Fotódioráma építése - 3. rész

2020.04.11. 23:03 HOttó

avagy, Trippek és Trükkök, mit hogyan és hogyan ne

Jó régen nem jelentkeztünk a fotódioráma építéssel kapcsolatban, mert hát voltak gondok. Remélem mára sikerült ezeket orvosolni, úgyhogy most leírom ide mivel szívattam meg magamat, a többi dioráma/modul/terepasztal építő okulására. Plusz egy bónusz ötletet is leírok a végén, amit magam találtam ki, és meg kell mondjam, fantasztikus, 0 forintos és szép. De ezt majd a végén.

Ott hagytam abba, hogy padloponból készültek a betonplaccok. Nem volt túl jó ötlet, illetve magában nem jó. Mert porlik, törik. Megcsiszoltam a felületüket, így olyan hatású lett, mintha felfagyott volna itt-ott. Majd fogtam egy kis hígított faragasztót és bekentem vele. Ezután már nem porlott, viszont csillogott. Úgyhogy következett még egy csiszolás, ezzel pedig elértem a kívánt hatást, leharcolt de masszív beton felületet kaptam. Próbáltam abban az irányban mozgatni a csiszoló kockát, ahogy a forgalom haladhat, így ha kijön a fotókon a csiszolás nyoma, legalább élethű.

Az útátjáróba tervezett keskeny "beton" csík nem vált be, ahogy felszedtem az alapról, apró darabokra tört, pedig még vastagabb is lett a kelleténél. Újratervezés szükséges - van már ötlet.

200411_barna.jpg

Barnára festettük (igen, volt segítségem) a keretet és a majdani szórásra-füvezésre kerülő terepet

200411_terep.jpg

A teljes diorámát lekentem a sűrű, de hígított faragasztóval, hogy azután megszórjam durvára szitált vakolóhomokkal. Így baromi jól néz ki, persze nem ragad mindenhol ilyen szépen oda a szórás.

Azután következett a vágányok zúzalékkal borítása. Azt szokták mondani, amitől tartunk az legyőz. Így jártam. Túl sűrűre kevertem a ragasztót, ráadásul túl sokat is használtam. A kő - ami igen kiváló anyag Paksinutitól - felúszott a tetejére szépen elsimulva. A ragasztó megszáradt, szép csillogós réteget vonva mindenre. Az egész úgy nézett ki, mintha most esett volna az ónos eső, és ráfagyott mindenre. Rémes volt. A csillogást meg amúgy sem értettem, eddig úgy tudtam a D3 minőségű (vízálló) ragasztó szárad fényesre, a D2 (normál) az matt. Hát nem. Fényes ez is.

200411_feher.jpg

Ne próbáld ki otthon! Nem lesz jó vége! Sok és tömény a ragasztó. A vágányzáró földkúpok XPS-ből vannak faragva. Az elhanyagolt vágányok szórására 1-1-1 arányban kevertem zúzott követ, durvára szitált vakoló homokot és finom szemű "pörösi" homokot.

Mit tehettem volna? Felszedtem az átmenő vágányt, kis vízzel fel lehetett lazítani a kövezést, és lepucoltam a helyét. Ezután ragasztottam még egy réteg parafát, mert a homokolás + kövezés betemette az árkokat. Vágány újra lerakás, majd hígabb, tej szerű ragasztó keverése következett. Ezúttal a zúzottkövet egész vékonyan terítettem a sínek közé, amit aprólékosan, kis csepp ragasztóval csepegtettem be, majd, ahogy felszívta a kő a ragasztót még egy vékony réteg követ szórtam. Így a felső réteg már csak alulról van ragasztva, esélye sincs a csillogásra. Az oldalsó lejtős részek kövezésénél, hogy a ragasztó ne kapja fel a vékonyan terített anyagot amikor lefolyik, ferdén oldalára döntöttem a diorámát, így nem volt olyan meredek a rézsű, a lefolyásokat el lehetett felejteni.

200411_csillog.jpg

Csak erős idegzetűek nézzék meg jobban a képet!

200411_jo.jpg

Így már jobban néz ki a dolog

Mondanom se kell, a másik három vágánynál is ugyan azt a sűrűbb ragasztót használtam. Borzalmas látvány volt az eredmény, de ezeket nem akartam már felszedni, az több nap csúszást okozott volna (és csomó plusz munkát). A vágányok két oldalát bekentem vékonyan jobban felhígított ragasztóval és megszórtam vakolóhomokkal. Azért vakolóval, mert az szürke és azért homokkal mert azt vékonyabb rétegben lehet szórni. Na de mi legyen a vágányok közével, ahol a keresztaljakat egy rémséges ragasztó réteg fedi? Figyelem! Senki ne csinálja utánam! :) Élére állítottam a diorámát, és vizes ecsettel elkezdtem simogatni. Két dolgot vártam ettől, egyrészt hogy a fellazult ragasztó kicsit hígul, és talán befolyik a kövek közé, másrészt, hogy lecsorog a ragasztós víz szépen a sínszálak között. És így is lett, bevált a dolog. Ahogy vizeztem, fehéredett vissza a ragasztó, és amikor kicsit habos lett, gyorsan bővebb vízzel átkentem, amitől lefolyt a trutyi. Jó párszor megismételtem, az eredmény pedig az lett, hogy eltűnt a fedő ragasztó réteg. Ahogy száradt vissza a ragasztó, úgy lett áttetsző ismét. Jeee!

200411_vizes.jpg

Ilyen az amikor még vizes a felület, de már látszik a lemosás jótékony hatása

Következzék a bónusz tipp! A hátsó részre, ahová fákat tervezek rakni, oda nem homokot akartam szórni, hanem erdei talajt. A fák alatt úgysem lehet fű, még a kertben is kiritkul, nemhogy több fa adta árnyékban. Na de honnan vegyek ilyet? Fűrészpor? Világos. Mi az ami "fa szerű" és sötét barna? Hát a száraz falevelek, amiket épp leszedtünk a kertben a növények tövéről, ahová téli takarónak tettük őket. Már csak apróra kell zúzni őket. Törtem kézzel, vágtam ollóval, zúztam mozsárban, nyomkodtam át fém és műanyag szitán. Mindegyik jó módszer, változatos méretű és formájú, apró barna szemcséjű talaj imitációt kaptam, ami ráadásul teljesen azonos az erdők talajával, apró ágakkal, lehullott falevelekkel. Persze át kell szitálni, a nagyobb darabok nem jók (azokat oda lehet ajándékozni H0-ás barátoknak). De nem is mindegyik levél jó! Legalábbis a zúzás szempontjából. Például a birs levele túl vastag, nehéz apróra zúzni. Dió és füge levele viszont nagyon jól aprítható, ráadásul a füge kicsit korhadt-barna színű, ideális erdei talaj. P...ölős munka, de süt a nap, kijárásunk korlátozott, és ingyen van az alapanyag, szóval remek elfoglaltság. :)

200411_erdo.jpg

Jobbra az erdő, balra a mező. A távolban a vasúti töltés, és egy felsővezeték tartó oszlop alapja. A falevél aprításból és a kerti metszésekből maradtak szárak, ezekből kidőlt fa készült.

 Folyt. köv...

Szólj hozzá!

Címkék: barkács terepasztal vasuttmodell

A bejegyzés trackback címe:

https://vasuttmodell.blog.hu/api/trackback/id/tr6615602924

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása