vasuTTmodell

Vasútmodell hírek, újdonságok, érdekességek a TT méretarány kedvelőinek.

Címkék

acme (1) adp (1) akció (54) apmodely (11) arnold (55) artitec (1) asprojekt (9) auhagen (14) barkács (136) barkas (1) beckmann (20) bemo (2) brawa (3) bttb (5) busch (101) digisound (2) digitális (8) digitalzentrale (3) digitools (2) dk-model (7) dll (3) ecthIT (1) egyszeri kiadás (5) es-pecky (16) esu (1) farkas-transz (1) fischer-modell (8) fólió (1) framo (1) gabor (2) gőzmozdony (3) gützold (8) gysev (2) h0 (2) hädl (125) harrybarth (1) heki (1) heris (13) herpa (74) hétfői kép (699) hobbex (1) hobbytrain (7) honlap (13) hornby (25) hot news (185) igra (34) kalomodell (6) karácsony (5) karsei (33) katalógus (25) keskeny nyomköz (3) kiállítás (55) kifutó modell (14) kisszéria (9) kres (46) kühn (112) különkiadás (7) lemke (4) lenz (8) loco (17) lorenz (9) ls models (4) luetke (1) makett (1) marionzeller (1) matrica (2) máv (6) mehano (4) miniatur (8) minicar (1) modell (359) modelltec (3) modist (6) modmüller (4) modul (95) mtb (61) nagyvasút (7) noch (14) nohab (1) npe (2) nyereményjáték (2) paksinuti (2) papirbakter (1) peho (1) peresvet (4) piko (203) pmt (19) preiser (3) programajánló (49) psk (21) rakomány (5) revell (1) rietze (6) roco (90) rothe top technik (1) saxonia (1) schirmer (70) sdv (5) sikulove (4) sonjaplastic (1) sudexpress (1) szolgálati közlemény (4) temofeszt 2014 (3) terepasztal (12) tillig (642) tillig club (45) tillig h0 (8) tomix (3) történelem (11) trainomatic (3) tt-modell (3) tte (1) uhlenbrock (3) újdonság (526) újság (9) v&v (13) vasuttmodell (211) veit (1) vélemény (46) voigtländer (2) vulcanmodell (2) wiemo (10) zeuke (2) zimo (2)

Figyelem!

vasuTTmodell weboldalon és blogon szereplő képek és egyéb tartalmak a vasuTTmodell Kft. saját tulajdonát képezik (kivétel, ami ettől eltérő megjelölést tartalmaz), azok bármilyen felhasználása (részben vagy egészben), különösen egyéb helyeken történő publikálása, csak erre vonatkozó kifejezett írásos engedélyünkkel lehetséges!

Megtalálhatsz a Facebookon is bennünket!

PIKO mozdonyok 'kurz'-osítása

2010.08.13. 21:14 HOttó

Tegnap este végre volt időm a modellekkel foglalkozni, kicsit pakolásztam a dobozban, mikor a kezembe akadtak a Taurusok kurz kuplung adapterei. Arra gondoltam upgrade-elem a gépeket v1-ről, v1.1-re ezzel a kis aprósággal. Mi kell hozzá? Taurushoz egy pici csavarhúzó és egy csipesz, BR151-hez még szinte ez sem. A Taurus pályakotróját és a rajta lévő kuplung adaptert két pici csavar rögzíti. Ezeket kicsavarva levehető a kotró, lehúzható róla a kuplung adapter, rátehető az új, csavar vissza, és kész. Szinte alig több idő, mint elmondani.

A kotró a gyári kuplung tartóval és a csavarok

Kuplung adapterek. Na melyik a kurz? Igen, a hosszabb.

A fenti képaláíráshoz némi magyarázat szükséges. A kurz kuplung adapter lényege, hogy a mozdonyhoz kapcsolt kurz kuplung kinematikás kocsiknak ne akadjon össze az ütközője a mozdonyéval, mert annak tuti siklás az eredménye. Ezért a PIKO kitalála, mivel a mozdonyainak nincs kinematikája, hogy 1,5mm-el meghosszabbítja a kuplungtartó szárát. Így egyenesben ugyan messzebb kerül egymástól a mozdony és a kocsi, de legalább nem siklik ki a váltókon és a kanyarokban. Ügyes, ezt 40 évvel ezelőtt is tudták...

Előtte - utána. Jól látszik a mozdony alól hosszabban kilógó kuplung az új adapterrel

A dologban egy-két apró buktató van mindössze, ezekre nem árt odafigyelni. A kicsi csavar, ha feje tetején áll a mozdony, a forgóváz melletti résen be tud esni a kaszni belsejébe (jó csipesz kell). Nem nagy baj, csak szét kell kapni a mozdonyt, hogy ki tudjuk venni. A másik apróság, hogy az adaptert fejjel lefelé (azaz fejjel felfelé) is be lehet tenni, de ekkor ferdén áll. Egy-két csavar ki-be tekeréstől kímélhetjük meg magunkat ha erre is figyelünk. Amitől még tartottam, hogy a kuplung adapter két 'szarva' befeszül e helyére és egy rossz mozdulattal kilőhető az űrbe az adapter. Ez a probléma nem áll fenn.
Nem nagy ördöngősség az egész, a harmadik Taurusnál már igazán gyorsan ment a csere.

Egy dolgot nem értek azonban. Látott már valaki fekete alsó résszel szállított Taurust? Én még nem. Akkor miért fekete a gyári kuplung adapter?

A V63 alapjaként szolgáló BR151 esetében még egyszerűbb a dolog. Itt ugyanis nem stiftre húzható az adapter furata, hanem a forgóváz furatába ül bele az adapter stiftje (nehogy kompatibilisek legyenek már, kis kínai fröccsöntőszerszám-készítő hadd dolgozzon). Egy csavarhúzóval picit megfeszítve a műanyagot szinte kiesik az adapter, az új úgy pattan a helyére, ahogy azt kell.

Óvatosan felfeszteni...

Régi rövid - új hosszabb

Új Tillig kuplung az adapterben - kész

Szólj hozzá!

Címkék: barkács

A bejegyzés trackback címe:

https://vasuttmodell.blog.hu/api/trackback/id/tr862220117

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása