Tegnap este végre volt időm a modellekkel foglalkozni, kicsit pakolásztam a dobozban, mikor a kezembe akadtak a Taurusok kurz kuplung adapterei. Arra gondoltam upgrade-elem a gépeket v1-ről, v1.1-re ezzel a kis aprósággal. Mi kell hozzá? Taurushoz egy pici csavarhúzó és egy csipesz, BR151-hez még szinte ez sem. A Taurus pályakotróját és a rajta lévő kuplung adaptert két pici csavar rögzíti. Ezeket kicsavarva levehető a kotró, lehúzható róla a kuplung adapter, rátehető az új, csavar vissza, és kész. Szinte alig több idő, mint elmondani.
A kotró a gyári kuplung tartóval és a csavarok
Kuplung adapterek. Na melyik a kurz? Igen, a hosszabb.
A fenti képaláíráshoz némi magyarázat szükséges. A kurz kuplung adapter lényege, hogy a mozdonyhoz kapcsolt kurz kuplung kinematikás kocsiknak ne akadjon össze az ütközője a mozdonyéval, mert annak tuti siklás az eredménye. Ezért a PIKO kitalála, mivel a mozdonyainak nincs kinematikája, hogy 1,5mm-el meghosszabbítja a kuplungtartó szárát. Így egyenesben ugyan messzebb kerül egymástól a mozdony és a kocsi, de legalább nem siklik ki a váltókon és a kanyarokban. Ügyes, ezt 40 évvel ezelőtt is tudták...
Előtte - utána. Jól látszik a mozdony alól hosszabban kilógó kuplung az új adapterrel
A dologban egy-két apró buktató van mindössze, ezekre nem árt odafigyelni. A kicsi csavar, ha feje tetején áll a mozdony, a forgóváz melletti résen be tud esni a kaszni belsejébe (jó csipesz kell). Nem nagy baj, csak szét kell kapni a mozdonyt, hogy ki tudjuk venni. A másik apróság, hogy az adaptert fejjel lefelé (azaz fejjel felfelé) is be lehet tenni, de ekkor ferdén áll. Egy-két csavar ki-be tekeréstől kímélhetjük meg magunkat ha erre is figyelünk. Amitől még tartottam, hogy a kuplung adapter két 'szarva' befeszül e helyére és egy rossz mozdulattal kilőhető az űrbe az adapter. Ez a probléma nem áll fenn.
Nem nagy ördöngősség az egész, a harmadik Taurusnál már igazán gyorsan ment a csere.
Egy dolgot nem értek azonban. Látott már valaki fekete alsó résszel szállított Taurust? Én még nem. Akkor miért fekete a gyári kuplung adapter?
A V63 alapjaként szolgáló BR151 esetében még egyszerűbb a dolog. Itt ugyanis nem stiftre húzható az adapter furata, hanem a forgóváz furatába ül bele az adapter stiftje (nehogy kompatibilisek legyenek már, kis kínai fröccsöntőszerszám-készítő hadd dolgozzon). Egy csavarhúzóval picit megfeszítve a műanyagot szinte kiesik az adapter, az új úgy pattan a helyére, ahogy azt kell.
Óvatosan felfeszteni...
Régi rövid - új hosszabb
Új Tillig kuplung az adapterben - kész