A BR 50 hadimozdonyok TT modelljei
A továbbiakban „modell” címszó alatt mindig TT modellt értek.
Az első BR 50 modellt az NDK-beli DMV (Deutsche Modelleisenbahn Verband – Német Modellvasút Szövetség) adta ki, valamikor a ’70-es évek végén. Ez a DMV érdekes képződmény volt, tulajdonképpen nem gyártó, nem is klub, hanem a munkaközösségek (klubok) valamiféle fedőszerve volt. A vele szerződött tagok kisszériás modelljei a DMV neve alatt jelentek meg.
Az első kiadott széria az 50 4012-6 pályaszámú mozdonyt modellezte. A mai napig létező, sőt virágzó
Modelleisenbahnclub Pirna készítette, amely klub büszkélkedhet Németország legnagyobb szállítható TT modul terepasztalával. Maga a modell igazi barkácstermék volt: a BTTB BR 56/86 futóművét kiegészítették még egy csatolt kerékpárral, majd rábiggyesztették a BR 35 felépítményét, az eredeti feliratokat pedig kartonpapírból készített pályaszám-táblákkal takarták el. Az átépítéshez szükséges kisebb kiegészítőket (a csatlórúd-hosszabbítást, az állókazán tűzszekrényét és hamuszekrényét, a légtartályokat, stb.) maguk készítették el.
Nem volt ám ez butaság: emlékszünk, hogy a BR 50-et először még BR 46-ként négy csatolt tengellyel tervezték, amely a német egységmozdony-program ismeretében alighanem erős rokonságban lehetett a BR 86 (1’D’1) futóművével, és aztán ebből alakították ki az eredeti BR 50 futóművét is, egy csatolt kerékpárral kiegészítve, és elhagyva a hátsó futókerékpárt. Továbbá tudjuk azt is, hogy az NDK-s BR 5040 Neubau sorozat gyakorlatilag megegyezett a BR 5035 Reko sorozattal, ami ugye a BR 2310 kazánját kapta meg, ami pedig erősen hasonlít (tk. megegyezik) a BR 35 kazánjával. Kimondhatjuk tehát, hogy a modell jellegében megfelelt az eredetinek.
Jó egy évre rá újabb pályaszámon jelent meg, már BTTB együttműködéssel: szitanyomott pályaszáma 50 4016-7 volt. A modellt a BTTB 1984-ben 2260-as katalógusszámmal látta el, de ennek nem találom a nyomát egyetlen katalógusban sem. Valószínűleg nagyszériában tervezték gyártani, de aztán ebből nem lett semmi. Ezt a modellt még a ’90-es években is gyártották, ugyanezen a pályaszámon, mégpedig a Hosse, Berlinben, amely 1999-ben olvadt bele a TT-Club cégbe. Valószínűleg ugyanezt a modellt készítette Lothar Richter is, a ’90-es évek elején, alighanem mindketten a BTTB elfekvő raktárkészletéből dolgozhattak, ameddig az tartott.
DMV BR 50 4016-7
Létezett egy harmadik gép is (50 4088-6), szintén fölragasztott karton pályaszámmal. Ez valószínűleg szintén az első évben készülhetett.
A fenti három modell a DR IV. korszakot modellezte. Létezett egy III. korszakbeli gép is (psz. 50 4020), amely lényegében megegyezett a többivel. Viszont a szintén III. korszakbeli 50 849 psz. mozdony nem ebbe a Neubau-sorozatba tartozott, hanem eredeti gép volt. Valószínűleg ez is csak a pályaszámában tért el a többiektől.
A 6. modell a szerkocsiban tért el, ugyanis olajtüzelésre átalakított mozdonyt modellezett (a BR 5050 sorozat valamelyik tagját).
A jövő héten a BR 50 modern modelljeit tekintjük át...