Sokat vártunk rá, de végre itt van, kézzel fogható az E77 villamos mozdony modell, az utóbbi évek egyik legjobban várt formaújdonsága.
Az E77 mozdonyokat több német mozdonygyár is készítette, mégis csak 56db készült belőle 1924-1926 között. A korszakra jellemző doboz kasznis mozdony eredetileg univerzális, mind személy mind teher forgalomban használták, aztán ahogy korosodtak, inkább már csak teher fordákat továbbítottak velük, mígnem 1968-ban leállították őket. A 10-es pályaszámút jelölték ki megőrzésre, ez jelenleg a Drezdai Közlekedési Múzeumban tekinthető meg.
Mikor megjelent a katalógusban az első CAD rajz a modellről, illetve a katalógus borítóján a mozdony fotója, szinte mindenki a TT modellek újabb gyöngyszemeként tekintett rá. Telt-múlt az idő, egyre több fotó, videó jelent meg a próba darabokról, folyamatosan fenntartva az érdeklődést. Aztán kitört a covid utáni nyersanyag, szállítási és mindenféle éhség, és újabb késéseket szenvedett a gyártás. A ukrajnai vasúti vonalak megszűnésével pedig ismét csúszást szenvedtek a keleti beszállítóktól érkező termékek, így érkeztünk el augusztus közepére, hogy végre kiadásra kerüljön a modell.
A csomagolása kicsit meglepett, meg kell mondjam. Ahhoz képest, hogy egy sztárt vártam a csomagban, a külső karton a legkisebb dobozos Tillig modelleké. Nincs fényes papír, vagy kemény doboz szivacs béléssel. Viszont a bliszter körbeveszi a mozdonyt, ahogy azt anno a Brawa E95-nél, vagy később egyes Roco modelleknél láttuk, ez jól tartja a 3 szekcióból álló kasznit és a kettő osztott futóművet.
Pályára rakva hibátlan futású gépet láthatunk, legalábbis az általunk kipróbált 12 darab mindegyike csendes, egyenletes járású volt. A LED fények tökéletesek, nem világítják át sehol a kasznit, nincsenek rések ahol kiszűrődhetne a fény. A csatlórudazat szépen, könnyedén forog, lassú menetben igen látványos a két rész mozgása. Vége a Tillignél az egyforma pantográfok korának (kifutó termék a 08886-os félpantográf, a 08885 pedig már el is fogyott), minden mozdony a rá jellemző formát kapja, az apró részletekre is figyelve.
Digitalizáláshoz Next18 dekóder aljzattal látták el a panelt, amihez a 1-es (V-vel jelölt) vég kaszniját kell leemelni, a szokásos szétfeszítéses módszerrel, majd a vezetőállás mögötti panel kis csavarjától kell megszabadulni, és a panelre alulról kell a dekódert helyére pattintani. A gyártó oldaláról részletes extra útmutatót lehet letölteni a digitális funkciókról, ezt mindenképp érdemes tanulmányozni!
Azért, hogy ne legyen minden happy, kiderült, hogy ebből a modellből is alul lőtték a gyártási mennyiséget (vagy egyéb okból nem készült elegendő), mindenesetre az első szériában nem tudtak minden előrendelést teljesíteni, a második adag viszont majd 2023-ban várható. És mi várható még? Bízzunk benne, hogy mivel egy eredetileg DRG gépről beszélünk, jön a 2. korszakos festés is és talán valami 4-5-6. korszakos nosztalgia vagy múzeumi festésben is viszontláthatjuk.