Régi darab már a Tillignél a két tengelyes, alacsony oldalú kocsi (Ks), amit időről időre elővesznek, hogy egy rakománnyal megpakolva, vagy csak szimplán új festésben kiadjanak. Személyesen nekem az egyik kedvenc teherkocsi modellem, perselyezett tengelyekkel, kellő súllyal, közelkapcsolóval rendelkezik és szinte bármilyen rakománnyal megpakolva játszhatunk vele. Ebbe az idilli állóvízbe dobta be a Busch év elején a követ, amikor meghirdette a maga kiadásában a vagon típust. Nem is kellett rá sokáig várni, április végén megjelent, hozzánk is eljutottak az első darabok.
A modell a szokásos méretű dobozban, a szokásos lézervágott habkarton támaszokkal érkezik. Kibontás és lebontás után foghatjuk a kezünkbe az újdonságot. Nézzük miben hasonlít, vagy tér el egymástól a két gyártó terméke és gondoljuk hozzá, hogy a Tillig modell már évtizedes múlttal rendelkezik.
Busch | Tillig | |
Közelkapcsoló | van | van |
Kuplung befogó | szabványos | szabványos |
Kapcsoló | ejtőhorgos Kühn | ejtőhorgos Tillig |
Perselyezett tengelyvég | van | van |
Fém kerék | igen | igen |
Feliratok | élesek, részletesek | élesek, részletesek |
Rakoncák | kivehetők / lehajthatók (gyárilag felszereltek) |
kivehetők / lehajthatók (kiegészítő zacskóban kapjuk) |
Komphorog | külön alkatrész | egybeöntött |
Fékpofák | külön alkatrész | egybeöntött |
Kiegészítők | rakoncák, komphorgok | rakoncák, fellépők, kézifék kerekek |
Padozat | fa betét | műanyag (általában a vagonnal egy színű) |
A két gyártmány méretében különbözik egymástól. A Busch kocsi rakfelülete kb. 1mm-el hosszabb, az ütközők közötti hossza viszont nagyjából 1mm-el kevesebb mint a Tillig modell. A méret különbség fő oka az újdonság kocsi igen csak rövid ütközőiben rejlik. További szembetűnő különbség az alváz feszítés megoldása. Érdekes, de sérülékeny részlet a tolatási kapaszkodó a Buschnál a jobboldali végen. Sajnos a kuplung befogók magassága nem állítható egyik kocsinál sem.
Az egyik tulajdonság amivel hirdette a gyártó a kocsi, a fa padló.
Érdekes, hogy a két gyártó mennyire másképp képezett le 1-1 részletet. Figyeljük meg például a laprugókat, vagy a kocsi homlokfalait, mindegyiknél más kapta a hangsúlyt.
Keresd az eltéréseket. Felül az újdonság.
Jól mutat együtt a két gyártó terméke.
A Tillig kocsin az univerzális kinematika virít, míg a Buschnál ez szerves része a modellnek.
A Busch nem az olcsó vasútmodelleiről ismert, így ennek az új fejlesztésű kocsinak is megkérik az árát. Az árcédulán nagyjából dupla összeg szerepel, mint a Tillignél. Cserébe egy friss, változatosságot nyújtó vagont kapunk, fele/harmad akkora dobozban mint a "sebnitzi skatulya". Persze itt jusson eszünkbe a korábban már írt évtizedes múlt a Tillig kocsi javára. Ha most ők felújítva adnák ki a Ks kocsit, az árcédula biztosan pariban lenne a Busch-al...