Januárban futótűzként terjedt a hír, az MTB H0 után TT-ben is kiadja a Ganz ABbmot motorvonatát, MÁV-Hungaria harmadik korszakos festésben. Mondhatjuk, felpezsdült a modellezők tábora, hát még akkor, amikor a februári megjelenési terv is elterjedt a közösségi csatornákon. A február elmúlt, már jócskán benne járunk a márciusban, mire elkészült a gyártónál az első széria, de ekkora csúszást már meg sem szabad említeni.
A modell a szokásos fekete szivaccsal bélelt karton dobozban érkezik. Nincs semmi trükk, a nájlon csíkkal egyszerűen kiemelhető a szivacsból a motorkocsi és már mehet is a pályára. Érdemes a szivacs alá is benézni, ott lapul ugyanis a magyar nyelvű használati útmutató. Egy kis zacskóban felszerelhető kiegészítőket, fékcsöveket, fellépőket és rácsot a szélvédőkhöz is kapunk.
Modellünk egy forgóváza hajtott, pontosabban annak két tengelye (érdekes, hogy a harmadik tengelyen is van fogaskerék, mégsem vesz részt a hajtásban). Az egyik tengely kerekei tapadógyűrűsek. Sík pályán, szólóban volt szerencsénk próbálgatni a modell több példányát, analóg vezérléssel. Lassú menetben is szépen, egyenletesen futnak, már kis feszültségnél indulnak és felkapcsolnak a menetfények. Ami feltűnt az egyes példányok között, hogy voltak csendesebb és zajosabb hajtásúak, de ez a menet tulajdonságot nem befolyásolta. Természetesen a kétszer 15 perc bejáratás után a hangosság szintje még változhat.
Egy mai motorvonatnál már elvárás a belső világítás, több LED gondoskodik a beltér ragyogásáról. A meleg fehér fény jól eltalált, nem túl erős, nem zavaró (nem világítja át a kasznit), fényükben látszik a belső berendezés, amely színe visszaadja a korabeli fapad érzését. Irányváltó világítás és zárfény gondoskodik a további látványról, harmadik homlokfény nincsen. A modell feliratozása részletes, köszönjük ezt a H0-s modellezőknek akik a megjelenésben információkkal, fotókkal segítették a gyártót. A feliratok egyébként ezúttal a szokásos "MTB-minőség" tamponozástól jobban sikerültek. A rengeteg külön felszerelt kapaszkodó fém, így a sérülésük veszélye is kisebb. Ez utóbbiak lehetnénk nem ezüst színűek, kaphattak volna festéket - de ez legyen a legnagyobb bajunk a modellel. Ami viszont kifejezettem pozitívumként említhető, az alváz matt fekete színe, végre nem egy csillogós műanyag amit látunk.
A motorvonat digitalizálása Plux16 dekóderrel lehetséges. A kasznit 4 ponton kell széthúzni, majd az alvázat kissé meghajtani, hogy a végeken lévő stiftek is oldjanak, ezután leemelhető a felső rész. Három modell digitalizálása utáni tapasztalat, hogy míg az egyik modell könnyen szétszedhető és összerakható, addig a másikkal bizony bajlódni kell, de ezt írjuk a passzentos illesztés számlájára. Ha lent van a kaszni, láthatóvá válik a tető alatt végigfutó NYÁK lap. A dekódert alulról, a belső berendezés felől kell a helyére tenni, ehhez a panelt rögzítő csavarokat érdemes pár millimétert kicsavarni. Vakdugó ki, dekóder be, kaszni vissza és máris digitális a modellünk, így már játszhatunk a fények kapcsolgatásával. Sajnos az utastérben lógó dekóder kicsit ront az összképen, a kocsin nem igazán tudunk keresztül nézni, de modellezésben szokásos nézőpontból már nem zavaró. Mi a Kühn dekódereit ajánljuk a modellhez, illetve aki hangot is szeretne az a Digitools Digisound dekóderét használhatja.
A modell népszerűségéről nem is kell többet mondanunk, minthogy a megjelenés előtt lefoglalták a gyárban az első széria minden darabját (ezért nem váltott zöldre a pötty a gyártó honlapján), s mivel látták a hatalmas igényt, már készül is következő adag, amire áprilisi szállítást jeleztek előre.
Többen tették fel a kérdést nekünk, lesz-e kék, negyedik korszakos változat? Erre sajnos nem tudni még a választ. Jelenleg a H0 méretű elődből sem hirdette ezt meg az MTB, pedig ott már folyik a lobbi az ügyben egy ideje. Természetesen mi is megtesszük amit tudunk és jelezzük feléjük, hogy arra is lenne igény, és bizakodunk, hogy kérésünk meghallgattatik és az a modell is legyártatik a közeli jövőben.
Egy ilyen bemutató végén mindig meg kell említeni az árat. Nos, örömmel mondhatjuk, hogy a mai modell árak között ez barátinak tekinthető, figyelembe véve, hogy a motorvonatok mindig drágábbak mint egy mozdony. Az MTB ABbmot TT méretű kiadása a Kühn Regio Shuttle motorkocsikkal egy árszinten kapható, jelenleg 62500Ft webshopunkban.