Cím írónk megbolondult, elnézést kérünk. A szokásostól eltérő reakció abbéli örömünk miatt is lehetséges, hogy megjelent és megérkezett az első adag a Tillig idei formaújdonság két tengelyes nyitott kocsijaiból. A 1407x cikkszámokon meghirdetett, összesen 9 féle Es (Ky) sorozatú kocsik minden idei variációja egyszerre került kiadásra, 8 nemzet vasúttársaságainak színében. Van 3., 4. korszakos változat is a "csomagban", ezzel mintegy jelezve, hogy lesz itt a közeljövőben sok-sok festése a friss kaszninak.
Mielőtt kivesszük a dobozból a kocsit láthatjuk, hogy ennél a típusnál is búcsúzhatunk a hungarocelltől, vákuumformázott műanyagban kapjuk a modellt. A bliszter szétpattintása után tárul elénk az 50 éves konstrukciót leváltó vagonka.
Szép, de nem is lehet más 2020-ban. Szép festés, éles és részletes tamponok.
Szépen kidolgozott kocsiszekrény, áttört alváz.
Bár mi a magyar vasúttársaságok kocsijait vártuk legjobban, a legérdekesebb talán mégis a DB változat, a fékállással. Egy lehetséges következő variáció megjelenhet majd fékbódéval is, és ahogy írom le az ötleteket, máris szorzom fejben a variációs lehetőségeket, hogy hányféle is lehet egy ilyen kis kocsi. Nagyon sok.
A régi változattal összehasonlítva (sajnos erről nem készítettünk fotót), teljesen más arányokat találunk, de ez már korábbi modelleknél is így volt, gondoljunk pl. a V36 mozdonyokra. Vékonyabbak a kocsiszekrény falai, nagyobbak az ütközőtányérok, filigránabbak a bordák az új kocsikon és ezek kaptak rögzítő horgokat is. Mindkét modell súlya 18 gramm, ez nem változott sajnos, hosszú vonatokban le kell súlyozni a kocsikat (valami klassz rakománnyal), mert ha megfeszül a szerelvény, könnyen kilépnek egy-egy váltón. A rakományról jut eszembe, a korábbi Es kocsiba szánt gyári rakományok ebben bizony lötyögősebbek lesznek...
Nézzünk néhány konkrét méretet!
Korábbi Tillig kocsi | 2020-as Tillig kocsi | |
Ütközők közötti hossz: | 83mm | 84mm |
Szekrény szélessége: | 24,4mm | 25,3mm |
Szekrény magassága |
12,4mm | 12,9mm |
Összességében egy nagyon pofás kis vagon-forma gurult ki a sebnitzi kapun, elégedettek lehetünk vele, nagyjából egy negyed év múlva pedig megismerhetjük a gyár további terveit a kocsi típusra nézve, biztosak lehetünk benne, hogy a jövő évi újdonságok között is találunk majd szép számmal belőle.