vasuTTmodell

Vasútmodell hírek, újdonságok, érdekességek a TT méretarány kedvelőinek.

Címkék

acme (1) adp (1) akció (54) apmodely (11) arnold (55) artitec (1) asprojekt (9) auhagen (14) barkács (136) barkas (1) beckmann (20) bemo (2) brawa (3) bttb (5) busch (99) digisound (2) digitális (8) digitalzentrale (3) digitools (2) dk-model (7) dll (3) ecthIT (1) egyszeri kiadás (5) es-pecky (16) esu (1) farkas-transz (1) fischer-modell (8) fólió (1) framo (1) gabor (2) gőzmozdony (3) gützold (8) gysev (2) h0 (2) hädl (125) harrybarth (1) heki (1) heris (13) herpa (73) hétfői kép (698) hobbex (1) hobbytrain (7) honlap (13) hornby (24) hot news (185) igra (33) kalomodell (6) karácsony (5) karsei (33) katalógus (25) keskeny nyomköz (3) kiállítás (55) kifutó modell (14) kisszéria (9) kres (46) kühn (112) különkiadás (7) lemke (4) lenz (8) loco (17) lorenz (9) ls models (4) luetke (1) makett (1) marionzeller (1) matrica (2) máv (6) mehano (4) miniatur (8) minicar (1) modell (359) modelltec (3) modist (6) modmüller (4) modul (95) mtb (61) nagyvasút (7) noch (14) nohab (1) npe (2) nyereményjáték (2) paksinuti (2) papirbakter (1) peho (1) peresvet (4) piko (202) pmt (19) preiser (3) programajánló (49) psk (20) rakomány (5) revell (1) rietze (6) roco (88) rothe top technik (1) saxonia (1) schirmer (70) sdv (5) sikulove (4) sonjaplastic (1) sudexpress (1) szolgálati közlemény (4) temofeszt 2014 (3) terepasztal (12) tillig (641) tillig club (45) tillig h0 (8) tomix (3) történelem (11) trainomatic (3) tt-modell (3) tte (1) uhlenbrock (3) újdonság (526) újság (9) v&v (13) vasuttmodell (211) veit (1) vélemény (46) voigtländer (2) vulcanmodell (2) wiemo (10) zeuke (2) zimo (2)

Figyelem!

vasuTTmodell weboldalon és blogon szereplő képek és egyéb tartalmak a vasuTTmodell Kft. saját tulajdonát képezik (kivétel, ami ettől eltérő megjelölést tartalmaz), azok bármilyen felhasználása (részben vagy egészben), különösen egyéb helyeken történő publikálása, csak erre vonatkozó kifejezett írásos engedélyünkkel lehetséges!

Megtalálhatsz a Facebookon is bennünket!

TTe C50

2020.11.10. 18:50 HOttó

Mi ez a rejtélyes kód a címben? A TTe a 760mm-es nyomközű "kisvasút" 1:120-as kicsinyítése, a C50 pedig a hazai gazdasági vasúti hálózatokon legelterjedtebb dízelmozdony. A kettő pedig úgy ér össze, hogy a DLL modell elkészíti a mozdony kaszniját 3D nyomtatással, amit a webshopban meg lehet venni, plusz kell még néhány dolog, azután már csak meg kell építeni a mozdonyt.

c50_matrica3.jpg

A mozdonykaszni két részből áll, egy főkeret-alvázból, és egy felépítményből. A vásárlásnál ajánlott az egzakt mérethelyes kaszni helyett a +10%-os méretűt választani, mert abba belefér a Busch bányavasúti hajtása*. Igen, belefér, igaz, alakítani kell rajta. Mutatjuk hogyan. Bár a fotó nem sikerült jól, a lényeg látszik, a sárgával jelölt helyekről, a hajtás mindkét oldaláról kb 1mm-nyi részt ki kell reszelni vagy marni. A középső részen a fülke lesz, ami szélesebb, így ott nincs teendőnk.

c50_3_s.jpg

c50.jpg

Ha megvagyunk a hajtás megfaragásával, akkor indulhat a kaszni készre gyártása. Az esetleges sorjákat, öntési csonkokat el kell távolítani. A felépítmény alját érdemes síkba csiszolni, hogy szebben illeszkedjen a két rész egymáshoz. Az enyémen sérült volt a tető, így azt egy kis Revell puttyal kitömtem és megcsiszoltam.

c50_putty.jpg

Mivel a kaszni készlet nem tartalmaz lámpákat, ezeket is meg kell oldani valahogy. A rendelkezésre álló kis hely miatt és hogy nincs apró SMD LED-ek forrasztásához pákám, a lámpa imitáció mellett döntöttem. Szerencsére van még itthon a korábban kapható Modelltec-Basteltüte csomagból (amiből jó eséllyel IFÁ-kat lehetett építeni, meg mindenféle egyéb akármi is volt bennük), és ebben találtam kis száron ülő félgömb lámpaszerűséget. Ráadásul külön mázli, hogy ez ezüst volt, így csak a lámpaházat kellett feketére festeni. Ehhez Revell Aqua feketét használtam, ahogy később a központi vonószerkezethez és a kéményhez is.

c50_festve.jpg

A kaszni festéséhez Tamiya XF-26 "deep green" zöldet, a főkeret oldalához Tamiya XF-7 pirosat használtam. A hűtőrácsot Revell Aqua aluminium festékkel kentem le. Sajnos az én kasznim egy előszériás darab volt, egy-két helyen hiányzott belőle, mintha a rozsda marta volna ki, így ezeket a helyeket egy kis rozsdás színnel pöttyöztem meg (van egy Mig Jimenez rozsdásító készlet festékem, abból választottam a középső árnyalatot).

Mivel ablaküveg sem része a készletnek ezt egy keményebb fóliából vágtam ki és hajtottam meg, hogy saját rugalmassága tartsa a helyén. Tökéletes ehhez a modellek csomagolásához is használt átlátszó műanyag, vagy írásvetítő fólia is. Kis változatosság, hogy az egyik ajtón le van tekerve az ablak, itt tud kikönyökölni a vezér, hogy hűtse a menetszél. :)

c50_lampa_vono.jpg

Sokszor visszatérő vendég vagyok a Kalomodell honlapján, tőlük lestem el a keskeny nyomközű járművekhez használt kapcsolási technikát, így a modellemen lévő vonókészüléket fentről megfúrtam egy 0,7-es fúróval, és egy 0,65mm vastag gombostű darabkáit ragasztottam bele. Ezután kapta a fekete színét.

Következhetett a próbamenet, mielőtt összeragasztom a kaszni két részét. Szépen, lassan araszol a kicsike, a Busch hajtás teszi a dolgát. Hozzá tartozik, hogy olyan kicsi a tapadás, hogy ki kell használni a hajtás alján lévő bivaly erős mágnest, hogy működjön az áramszedés. A sín alá egy vas/acél szálat kell tenni, hogy odatapassza a kicsikét a vágányzathoz - ahogy az a Busch bányavasúti sínjeinél is meg van oldva.

Már csak a felirat matricák és a fedő-védő matt lakkozás maradt a végére, hogy elnyerje végső állapotát a kis dízel. Ezúttal, ki tudja milyen csoda folytán, egész jó lett a matricázás és a lakkozás, még a végén megtanulom a dolgot. :)

c50_matrica1.jpg

c50_matrica2.jpg

És, hogy mi lesz  a sorsa a kis gépnek? A közeljövőben szeretnék hozzá teherkocsikat passzítani, és egy majdani TT-s modulomon egy kis keskeny nyomközű részt is elhelyeznék, hogy futhasson, vagy legalább kiállítható legyen. Addig is rakományként fog "közlekedni" a soron következő modultalálkozókon - ha a nemzetközi helyzet lehetővé teszi az összejövetelek megtartását.

Aki csak szobormozdonyként vágyik egy kis keskeny nyomközű járművel feldobni az asztalát, annak is bátran ajánljuk a DLL gyártotta kitet. A hosszú téli estéken, amik előttünk állnak, remek kikapcsolódás összedobni 1-2 aprócska masinát, ráadásul a bekerülési költség(ük) is baráti lesz a végén. Kell ennél több jó hír egy vasúTTmodellezőnek? :)

*Fontos! A Busch bányavasút hajtása 3V egyenfeszültséggel működik!

Szólj hozzá!

Címkék: barkács dll busch keskeny nyomköz tte

A bejegyzés trackback címe:

https://vasuttmodell.blog.hu/api/trackback/id/tr6416279504

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása