Mi ez a rejtélyes kód a címben? A TTe a 760mm-es nyomközű "kisvasút" 1:120-as kicsinyítése, a C50 pedig a hazai gazdasági vasúti hálózatokon legelterjedtebb dízelmozdony. A kettő pedig úgy ér össze, hogy a DLL modell elkészíti a mozdony kaszniját 3D nyomtatással, amit a webshopban meg lehet venni, plusz kell még néhány dolog, azután már csak meg kell építeni a mozdonyt.

A mozdonykaszni két részből áll, egy főkeret-alvázból, és egy felépítményből. A vásárlásnál ajánlott az egzakt mérethelyes kaszni helyett a +10%-os méretűt választani, mert abba belefér a Busch bányavasúti hajtása*. Igen, belefér, igaz, alakítani kell rajta. Mutatjuk hogyan. Bár a fotó nem sikerült jól, a lényeg látszik, a sárgával jelölt helyekről, a hajtás mindkét oldaláról kb 1mm-nyi részt ki kell reszelni vagy marni. A középső részen a fülke lesz, ami szélesebb, így ott nincs teendőnk.


Ha megvagyunk a hajtás megfaragásával, akkor indulhat a kaszni készre gyártása. Az esetleges sorjákat, öntési csonkokat el kell távolítani. A felépítmény alját érdemes síkba csiszolni, hogy szebben illeszkedjen a két rész egymáshoz. Az enyémen sérült volt a tető, így azt egy kis Revell puttyal kitömtem és megcsiszoltam.

Mivel a kaszni készlet nem tartalmaz lámpákat, ezeket is meg kell oldani valahogy. A rendelkezésre álló kis hely miatt és hogy nincs apró SMD LED-ek forrasztásához pákám, a lámpa imitáció mellett döntöttem. Szerencsére van még itthon a korábban kapható Modelltec-Basteltüte csomagból (amiből jó eséllyel IFÁ-kat lehetett építeni, meg mindenféle egyéb akármi is volt bennük), és ebben találtam kis száron ülő félgömb lámpaszerűséget. Ráadásul külön mázli, hogy ez ezüst volt, így csak a lámpaházat kellett feketére festeni. Ehhez Revell Aqua feketét használtam, ahogy később a központi vonószerkezethez és a kéményhez is.

A kaszni festéséhez Tamiya XF-26 "deep green" zöldet, a főkeret oldalához Tamiya XF-7 pirosat használtam. A hűtőrácsot Revell Aqua aluminium festékkel kentem le. Sajnos az én kasznim egy előszériás darab volt, egy-két helyen hiányzott belőle, mintha a rozsda marta volna ki, így ezeket a helyeket egy kis rozsdás színnel pöttyöztem meg (van egy Mig Jimenez rozsdásító készlet festékem, abból választottam a középső árnyalatot).
Mivel ablaküveg sem része a készletnek ezt egy keményebb fóliából vágtam ki és hajtottam meg, hogy saját rugalmassága tartsa a helyén. Tökéletes ehhez a modellek csomagolásához is használt átlátszó műanyag, vagy írásvetítő fólia is. Kis változatosság, hogy az egyik ajtón le van tekerve az ablak, itt tud kikönyökölni a vezér, hogy hűtse a menetszél. :)

Sokszor visszatérő vendég vagyok a Kalomodell honlapján, tőlük lestem el a keskeny nyomközű járművekhez használt kapcsolási technikát, így a modellemen lévő vonókészüléket fentről megfúrtam egy 0,7-es fúróval, és egy 0,65mm vastag gombostű darabkáit ragasztottam bele. Ezután kapta a fekete színét.
Következhetett a próbamenet, mielőtt összeragasztom a kaszni két részét. Szépen, lassan araszol a kicsike, a Busch hajtás teszi a dolgát. Hozzá tartozik, hogy olyan kicsi a tapadás, hogy ki kell használni a hajtás alján lévő bivaly erős mágnest, hogy működjön az áramszedés. A sín alá egy vas/acél szálat kell tenni, hogy odatapassza a kicsikét a vágányzathoz - ahogy az a Busch bányavasúti sínjeinél is meg van oldva.
Már csak a felirat matricák és a fedő-védő matt lakkozás maradt a végére, hogy elnyerje végső állapotát a kis dízel. Ezúttal, ki tudja milyen csoda folytán, egész jó lett a matricázás és a lakkozás, még a végén megtanulom a dolgot. :)


És, hogy mi lesz a sorsa a kis gépnek? A közeljövőben szeretnék hozzá teherkocsikat passzítani, és egy majdani TT-s modulomon egy kis keskeny nyomközű részt is elhelyeznék, hogy futhasson, vagy legalább kiállítható legyen. Addig is rakományként fog "közlekedni" a soron következő modultalálkozókon - ha a nemzetközi helyzet lehetővé teszi az összejövetelek megtartását.
Aki csak szobormozdonyként vágyik egy kis keskeny nyomközű járművel feldobni az asztalát, annak is bátran ajánljuk a DLL gyártotta kitet. A hosszú téli estéken, amik előttünk állnak, remek kikapcsolódás összedobni 1-2 aprócska masinát, ráadásul a bekerülési költség(ük) is baráti lesz a végén. Kell ennél több jó hír egy vasúTTmodellezőnek? :)
*Fontos! A Busch bányavasút hajtása 3V egyenfeszültséggel működik!