vasuTTmodell

Vasútmodell hírek, újdonságok, érdekességek a TT méretarány kedvelőinek.

Címkék

acme (1) adp (1) akció (54) apmodely (11) arnold (55) artitec (1) asprojekt (9) auhagen (14) barkács (136) barkas (1) beckmann (20) bemo (2) brawa (3) bttb (5) busch (99) digisound (2) digitális (8) digitalzentrale (3) digitools (2) dk-model (7) dll (3) ecthIT (1) egyszeri kiadás (5) es-pecky (16) esu (1) farkas-transz (1) fischer-modell (8) fólió (1) framo (1) gabor (2) gőzmozdony (3) gützold (8) gysev (2) h0 (2) hädl (125) harrybarth (1) heki (1) heris (13) herpa (73) hétfői kép (698) hobbex (1) hobbytrain (7) honlap (13) hornby (24) hot news (185) igra (33) kalomodell (6) karácsony (5) karsei (33) katalógus (25) keskeny nyomköz (3) kiállítás (55) kifutó modell (14) kisszéria (9) kres (46) kühn (112) különkiadás (7) lemke (4) lenz (8) loco (17) lorenz (9) ls models (4) luetke (1) makett (1) marionzeller (1) matrica (2) máv (6) mehano (4) miniatur (8) minicar (1) modell (359) modelltec (3) modist (6) modmüller (4) modul (95) mtb (61) nagyvasút (7) noch (14) nohab (1) npe (2) nyereményjáték (2) paksinuti (2) papirbakter (1) peho (1) peresvet (4) piko (202) pmt (19) preiser (3) programajánló (49) psk (20) rakomány (5) revell (1) rietze (6) roco (88) rothe top technik (1) saxonia (1) schirmer (70) sdv (5) sikulove (4) sonjaplastic (1) sudexpress (1) szolgálati közlemény (4) temofeszt 2014 (3) terepasztal (12) tillig (641) tillig club (45) tillig h0 (8) tomix (3) történelem (11) trainomatic (3) tt-modell (3) tte (1) uhlenbrock (3) újdonság (526) újság (9) v&v (13) vasuttmodell (211) veit (1) vélemény (46) voigtländer (2) vulcanmodell (2) wiemo (10) zeuke (2) zimo (2)

Figyelem!

vasuTTmodell weboldalon és blogon szereplő képek és egyéb tartalmak a vasuTTmodell Kft. saját tulajdonát képezik (kivétel, ami ettől eltérő megjelölést tartalmaz), azok bármilyen felhasználása (részben vagy egészben), különösen egyéb helyeken történő publikálása, csak erre vonatkozó kifejezett írásos engedélyünkkel lehetséges!

Megtalálhatsz a Facebookon is bennünket!

Mit érdemes tudni a fém kerék párokról?

2020.10.26. 18:50 HOttó

Rendszeresen előkerülő téma fórumokban, facebook csoportokban, hogy milyen kerekeket használjuk a régi műanyagok helyett, vagy esetleg egy építőkészletes vagonnál. Az egyik jó választás, amit évek óta kínálunk és nagyon sokan használnak a ModMüller (vagy más néven Müllerradsatz) által készített kerékpárok
Elsődleges előnyük a műanyag kerekekkel szemben, hogy nem kopnak el a futófelületek, a súlyuk is nagyobb egy leheletnyivel és a gördülési ellenállásuk is kisebb. További előnyük, hogy különböző méretekben kaphatók, így még élethűbb lehet egy-egy modell. 
Mik azok a rejtélyes jelölések a kerekek megnevezésében a webshopban?
EO, azaz egy oldalon szigetelt kerékpár. Ez azt jelenti, hogy a tengely egyik végén fémesen (elektromosan vezetően) kapcsolódik egymáshoz a kerék és a tengely, míg a másik végen egy műanyag perselyen keresztül, elektromosan szigetelő módon.
KO, azaz két oldalon szigetelt kerékpár. A tengelyre mindkét végen szigetelt módon, egy műanyag persellyel kapcsolódnak a kerekek.
KSZ, azaz középen szigetelt kerékpár. A tengely mindkét végén fémesen kapcsolódik a kerék a tengelyhez, míg középen el van vágva a tengely, hogy a szigetelés meglegyen.
mm-110.jpg
Középen szigetelt kerék esetén egy műanyag cső van a tárcsák között a tengelyre húzva
Melyiket mikor használjuk?
Általában az egy oldalas kerékpárok a használatosak a vagonoknál, hogy elszigeteljék egymástól a két sínszál eltérő polaritását. A további változatokra mindig valami speciális esetben lehet szükség. Nézzünk néhány példát:
- Két oldalon szigetelt kereket választhatunk, ha nem akarjuk, hogy a tengelyre feszültség kerüljön. Tipikus eset lehet, ha fém betét van egy forgózsámolyban (mint ahogy a Tillig személykocsiknál) és biztosak akarunk lenni abban, hogy nem okozunk zárlatot, mint pl. amikor nem egy irányban áll a szigetelés az EO kerékpárok esetén. 
- Szintén a fordítva betett kerék okozta zárlat ellen védekezhetünk, ha a kocsi minden keréktárcsájáról vinnénk áramot egy belső világításhoz.
- Arra is volt példa, hogy valaki azért választotta a két oldalon szigetelt kereket, hogy lehúzhassa  a keréktárcsákat a tengelyről, mert azokat egy mozdony kerekének szánta, ugyanis a gyári tárcsa nem volt megfelelő. Például a PMT Bzmot hajtása egy időben csak 8mm-es kerékkel volt kapható, de a 7mm-es kerék sokkal élethűbb a modellhez és az bele is fér a cseh építőkészletben a helyére, így a tárcsa csere volt a megoldás.
- Középen szigetelt keréknél a tengelyvégek ellentétes pólusúak, így a tengely ágy perselyen keresztül lehet áramot felvinni a kocsiszekrénybe (feltéve ha a tengelyágyak nincsenek összekötve egymással). További előny, hogy nem okozunk a plusz áramszedőkkel újabb gördülési ellenállást és minden kerék áramszedő, a pálya szigetelések vagy kisebb kosz foltok ezzel áthidalhatók.
A szükséges kerékátmérő sok mindentől függ, de azt mindig a futófelület közepén kell mérni. Ökölszabályként említhetjük, hogy a korábbi két tengelyes modellek (pl. Zeuke, BTTB), a korábbi korszakok modelljei nagyobb, 8,3mm, míg a mai, modernebb járművek kisebb kerékátmérővel használhatók. Két tengelyes mai járműbe 8mm-t ajánlunk. Ha forgózsámolyos modellbe kell a kerék (személykocsi, Eas, Res stb.) akkor a 7,5mm átmérő lehet a befutó. Aki nem akar ennyire foglalkozni a dologgal, általában a 8mm átmérőt választja - ezzel nem lehet nagyot hibázni, csak a fékpofák közé férjen be a keréktárcsa.
mm-6091.jpg
Akár küllős kerékpár is választható egy régebbi korszakú modellhez, ezek minden gyártónál 8,3mm átmérőjűek a TT modellekhez
mm-19.jpg
A legkisebb kerékátmérővel a RoLa kocsikhoz készülő, 4,1mm átmérőjű kerék rendelkezik - normál TT nyomtávon

Szólj hozzá!

Címkék: vasuttmodell modmüller

A bejegyzés trackback címe:

https://vasuttmodell.blog.hu/api/trackback/id/tr9616259036

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása