Alcím: Jó munkához idő kell, avagy 2 év alatt 1 vagon
Régóta szemeztem az SDV vagon építőkészleteivel, 2018. augusztusban végre kapható volt az AWT matricás Eas kocsi, így beszereztem egyet. Akkor, a Temofesztre készülés okán halogattam az összeépítését, de azután ahogy indult a téli szobai elfoglaltságok időszaka nekiálltam.

A dobozból kiborítva a tartalmat, első blikkre nem volt meggyőző a dolog. Itt-ott sorjás fröccsöntött alkatrészek, nyeklő-nyakló "ócska műanyag" építőelemek fogadtak. Tovább nézegetve, hogy mit hogyan kell felhasználni végül is a "nem olyan rossz ez" kategóriába soroltam a kittet. A mellékelt útmutató igen részletes, pl. külön jelöli mely részeknél használjunk műanyag vagy pillanat ragasztót, illetve kiemeli miket nem szabad ragasztani. Az öntőkeretről leválasztott elemeket összepróbálva meglepően pontos illesztések adódtak, így gyorsan neki is álltam a ragasztásuknak (el is felejtettem fotózni :)). A kuplung kinematika mágneses elven működik, belesimul az alvázba, szépen teszi a dolgát.

Ment minden, mint a karikacsapás, mígnem a kuplung befogóhoz értem. Sajnos az egyik öntvény hibás volt, nem pattant a helyére a kuplung (Kühn kuplung van egyébként a készletben). Mondjuk amúgy is böszme nagy, ronda kuplung foglalattal látták el a kocsit, így ezt Tilligre cseréltem. Egy kicsit kellett faragni a foglalat tartó stiften, de nem vészes a dolog. A kapaszkodók, fellépők maratott réz alkatrészekként lapulnak a vizesmatricával egy zacsiban. Bár az útmutató ezek felszerelését első pontban hozza, én a végére hagytam, amikor már van mit fogni a modellen, és talán kisebb eséllyel hajlítom el őket. A réz lap nagyon vékony, könnyen meghajlik, a levágott kapaszkodók lötyögnek a nekik szánt furatokban.
Ezután várni kellett, hogy megkössön a ragasztó, így el is telt bő másfél év... :)
2020. augusztusában akadt ismét a kezembe a készlet (na jó, máskor is, de akkor csak odébb raktam), felnyitottam a dobozát, hogy lássam hol is hagytam abba. Egész jól állt a dolog, így érdemesnek tartottam a folytatásra. Annál is inkább, mivel vettem egy airbrush festési órát és hát ugye gyakorolni kell.

Az alap műanyagtól kicsit sötétebb szürke festék került az airbrush pisztolyba, és egy-kettőre le is volt festve a kaszni. Következő lépésként fényes lakkot kapott, majd rögtön neki is álltam a matricázásnak. A készlethez adott vizes matrica nagyon jó, könnyű vele dolgozni, gyönyörűen rásimul a kocsira és a fényes lakkon valóban nem látszik meg a matricák széle. Az apró, olvashatatlan feliratokkal nem törődtem, ezeket az útmutatóból sem lehet pontosan kivenni, hová kerüljenek. Pozitív, hogy két pályaszám közül is választhatunk, a többi feliratból 1-1 darab van a csomagban.

A matricák felhelyezése után egy fényes majd egy matt lakk réteget kapott a kocsi, ezzel fixálva a felületet. A forgózsámolyt egy stifttel kell a helyére tenni (ezt meghagytam anyagában színezett feketének), nem szabad ragasztani, jól tart a nélkül is. Az ütközőket viszont be kell ragasztani. Ez gyenge pontja a kitnek, szerintem jobb lenne hosszabb befogó (furat) nekik, szebben állnának és talán egy sérülés utáni pótlás is egyszerűbb lehetne. Aki ilyen építőkészletre adja a fejét mindenképp gondoskodjon rendes kerékről hozzá, a dobozban lévő műanyag még vitrin-modellhez sem igazán jó. Én Modmüllert választottam, de mehet bele például Tillig kerék is.

Összefoglalásul, egész jó ez a készlet (néhány kiegészítés kellett azért hozzá), a végeredmény egy szép, jól használható vagon, ami igencsak feldobja az egyforma Tillig Eas kocsik sorát. Nem kell hozzá különösebb rutin, kezdők is bevállalhatják a megépítését.
Az SDV Model egyébként több mint 50 féle TT modell építőkészletet kínál manapság, két tengelyes nyitott (Es), rakoncás (K..), négy tengelyes önürítő (Falls), fedett (Gags), tartály (Z..), négy és hat tengelyes pőre (S..) és két tengelyes személy és poggyászkocsikból áll a kínálat, természetesen mindegyik több festési variációban kapható.