vasuTTmodell

Vasútmodell hírek, újdonságok, érdekességek a TT méretarány kedvelőinek.

Címkék

acme (1) adp (1) akció (54) apmodely (11) arnold (55) artitec (1) asprojekt (9) auhagen (14) barkács (136) barkas (1) beckmann (20) bemo (2) brawa (3) bttb (5) busch (99) digisound (2) digitális (8) digitalzentrale (3) digitools (2) dk-model (7) dll (3) ecthIT (1) egyszeri kiadás (5) es-pecky (16) esu (1) farkas-transz (1) fischer-modell (8) fólió (1) framo (1) gabor (2) gőzmozdony (3) gützold (8) gysev (2) h0 (2) hädl (125) harrybarth (1) heki (1) heris (13) herpa (73) hétfői kép (698) hobbex (1) hobbytrain (7) honlap (13) hornby (24) hot news (185) igra (33) kalomodell (6) karácsony (5) karsei (33) katalógus (25) keskeny nyomköz (3) kiállítás (55) kifutó modell (14) kisszéria (9) kres (46) kühn (112) különkiadás (7) lemke (4) lenz (8) loco (17) lorenz (9) ls models (4) luetke (1) makett (1) marionzeller (1) matrica (2) máv (6) mehano (4) miniatur (8) minicar (1) modell (359) modelltec (3) modist (6) modmüller (4) modul (95) mtb (61) nagyvasút (7) noch (14) nohab (1) npe (2) nyereményjáték (2) paksinuti (2) papirbakter (1) peho (1) peresvet (4) piko (202) pmt (19) preiser (3) programajánló (49) psk (20) rakomány (5) revell (1) rietze (6) roco (88) rothe top technik (1) saxonia (1) schirmer (70) sdv (5) sikulove (4) sonjaplastic (1) sudexpress (1) szolgálati közlemény (4) temofeszt 2014 (3) terepasztal (12) tillig (641) tillig club (45) tillig h0 (8) tomix (3) történelem (11) trainomatic (3) tt-modell (3) tte (1) uhlenbrock (3) újdonság (526) újság (9) v&v (13) vasuttmodell (211) veit (1) vélemény (46) voigtländer (2) vulcanmodell (2) wiemo (10) zeuke (2) zimo (2)

Figyelem!

vasuTTmodell weboldalon és blogon szereplő képek és egyéb tartalmak a vasuTTmodell Kft. saját tulajdonát képezik (kivétel, ami ettől eltérő megjelölést tartalmaz), azok bármilyen felhasználása (részben vagy egészben), különösen egyéb helyeken történő publikálása, csak erre vonatkozó kifejezett írásos engedélyünkkel lehetséges!

Megtalálhatsz a Facebookon is bennünket!

Hogy is van ez az állatvilággal?

2020.08.03. 17:35 lord.sTTex

Szesztává vágonú nenyí szlozsitá… így kezdődik az MTB Bmx765 motorkocsi vagonjának összeszerelési útmutatója. Ez eddig tiszta sor, hiszen ez magyarul annyit tesz, hogy „a kocsi összeszerelése nem bonyolult”.

Sokan vagyunk még, akik csehszlovák repülő- és hajómakettek világában szocializálódtunk, szégyen vagy sem. Nyilván a múltra mindenki, mint békebeli időkre gondol, legyen az a '70-es, a '80-as vagy a '90-es évek… (Mi több, a durva mára az, hogy már a 2000-es éveket is megboldogult békeidőként emlegetik.) Ezekben az időkben még hihetetlen öröm kerített hatalmába minket, mikor egy egyszerű papírdobozban fellelt, össze nem simuló darabokból, egy kis esetlen műanyag tégelyben vagy fémtubusban lévő, kivágáskor – mert ugye nem bontottuk, hanem anno még levágtuk, felszúrtuk, és nem úgy, mint manapság… értsd jól… – mámoros, utánozhatatlan és összetéveszthetetlen illatot árasztó ragasztóval járműcsodákat alkottunk. Azokban a korokban még volt időnk hosszú-hosszú délutánokat elbíbelődni, és sok-sok modellező munkával olyan, az igazihoz hasonlító járműveket – természetesen az ujjaink összeragadásának árán – létrehozni, amelyeket azután büszkén mutogattunk szüleinknek, nagyszüleinknek vagy barátainknak a meg-megtelő vitrinjeinkben. Egy-egy makett összeállítása bizony sok időt vett igénybe, de jó kis családi móka volt, ahogyan az összeállítási grafikákon, instrukciókon keresztülvágtuk magunkat.

Hogy mi? Grafikák? No mára ez elmúlt… Az MTB nem ad képeket az összerakható modellhez, hanem egyszerűen szelektál, ha nem vagyunk elég ügyesek, mégpedig ekként: „á jéji kompletáci bi mnyél bez potízsí zvládnoút i retárdovaní orángután”, azaz konkrétan a használati utasítás szerint: „egy retardált orangutánnak képesnek kell lennie arra, hogy nehézség nélkül összeállítsa”. Huhh… Ez kemény… vagy cuki? Gondoljon mindenki, amit akar! :) :) :)

mtb_bmx_01.jpg

De térjünk is át az összeállításra, mert derék cseh barátaink életben tartják mind a mai napig azt a jó kis gyerekkori szokást és korabeli hangulatot, amin felnőttünk! Mi is állhatna így hát itt buzdításként, mint hogy: Építsük fel a vasutat! :) :) :) A cseh barátaink pedig tartsák meg jó szokásukat! :)

mtb_bmx_02.jpg

A csomagban izgalmas alapanyagok találhatóak, hiszen önmagában is nagyon érdekes formavilága van a kis Bmx-ünknek… ja, ha már 80-as évek és bmx… Na jó, ebbe ne most menjünk bele! :)

A csehek nagyjából úgy állítják össze a csomagokat, mint nálunk az NDK időben a modellvasutak árképzését… úgy nagyjából meglegyen! Jó hírként ez azt jelenti, hogy néhány dologból többet kapunk a pakkban, kevesebbet szerencsére nem. Ezekkel a plusz apróságokkal bővülhet a TT-modellező alkatrész-raktára, még ha abból sok minden talán sohasem lesz felhasználva, de mégis olyan jó érzés, hogy van.

mtb_bmx_03.jpg

No kezdjük meg az összeállítást! A grafikus segítség és a nyelvrokonság hiányában menjünk vaktában, hiszen csak ott lapul rajtunk a kihívás terheként ez az orángután dolog… Nehogy már ne legyünk okosabbak, mint egy cseh orángután!

Az alvázra először a súlyt helyezzük fel, mely két tartóval és két csavarral pofonegyszerűen megoldható, bár esztétikusnak nem mondanánk ezt a megoldást.

mtb_bmx_04.jpg

Ezután a kuplungszerkezeteket helyezzük be, melyek e modellnél – ellentétben a TILLIG megoldásával – kétrugós szerkezetűek. Nagy kihívás ezeket a minirugókat elhelyezni, de a kialakítás nagyon jó, hiszen a rugók végeit a kis csapokon a fedőszerkezet tartja rajta, ami szintén egy-egy csavarral rögzíthető és máris nem pattannak el a rugóink, ha eddig szerencsések, elég ügyesek voltunk.

Viszont a kuplung… No ez MTB kapcsoló. Bevallom, én ilyet még nem láttam, de nem is szeretnék többet látni, mert megoldásában sokkal rosszabb, mint a TILLIG hasonló alkatrészei. Az ejtőhorog szorul, nem mozog, felakad, az alsó horog nagyon mélyre ereszkedik, a kapcsolódás pedig majdhogynem lehetetlen. No ez majd megy be az alkatrészdobozba, helyette pedig a TILLIG gyártmányát alkalmazzuk.

Ha készen vagyunk a két KKK szerkezettel, akkor felépítjük a belső teret, ami elég nagy kihívás, hiszen a Bmx és a 850-es ülései vannak egy fröccsöntési tartón, így a 850-es üléssorából ki kell vágnunk egy-egy üléspárt mindkét oldalon. Ez jó ötlet, csak éppen az a baj, hogy a 850-es üléskiosztása is más egy picit, így behelyezéskor az ülések összekuszálódnak kissé. Persze ez egyedi távtartó-kivágásokkal és ragasztással javítható, de jelen esetben reméljük a TT miniatür-népesség nem fogja a kéretlen panasz e-maileket küldözgetni a kusza ülések miatt. A belső rész felépítésénél sajnos elkerülhetetlen, hogy ragasztót használjunk, ez azért nem ROCO illesztési színvonal.

A képre kattintva galéria nyílik

Ha már megvagyunk a belső résszel, akkor a futómű következik. A forgózsámolyokat egy-egy gyűrű tartja a helyén, amit egy-egy apró csavarral rögzíthetünk. Ez a csavaros megoldás iszonyatosan idejétmúlt, de az tény, hogy primitívsége miatt könnyű így az összeállítás.

Viszont, ha már említettük az összeépítős szetteket! Ugye a S.E.S. turkálós ömlesztett zacsi mindenkinek megvan? És mi az, amit mindenki e szettek megvásárlása után kutatott, keresett, vadászott és remegett érte??? Igen, a kerekek!!! Hogy az IFA kerekekből sosem volt bennük, csak kevés, hogy bizony vegyük meg hozzá a kerék-szettet is… Hát ez valami fura játék lehet a gyártóknál, mert itt szintén nem találunk kerekeket, úgyhogy egy régi TILLIG vagon kerekeit kapta meg átmenetileg a kicsike.

A képre kattintva galéria nyílik

Most már az alvázunk gurul, tehát készülhet a felépítmény. Az ablakok elhelyezése azonban megint nehéz, mert az ablakkiosztás és a kivágások sajnos nem pontosan ugyanolyan távolságra vannak, így a kaszni oldalát az ablakok megfeszítik. De ugye ezt a pontatlanságot a csehszlovák repülőgép-modelleknél már megszokhattuk.

mtb_bmx_19.jpg

Az ablakok és a lámpaüvegek behelyezése után az ütközőket kell még elhelyezzük, amik az illesztések miatt megint kihívással küzdenek, de a szikénk mindenre jó, így ezen a problémán is felülkerekedünk. Hiszen ez a modellező dolga.

Lassan készen is vagyunk az összeállítással. Végül pedig, ha már a retardált orángután és az állatvilági képzavar, akkor lezárásként jöjjön a rossz hír. Jelen leírásban szereplő Bmx mára már kihalt faj a TT méretben, azaz összerakósként már nem kapható, csak festett, teljes épített példányai érhetőek el. Így csak a fantáziánkkal játszhatunk, de még valami. Azt tudjuk, hogy mi után köthetjük a kis Bmx-ünket? Hát a cseh krokodil vagy hidra után… ez a krokodil azonban jelen állatvilágban külalakra jelentősen eltér a német vagy az osztrák krokodiltól, ráadásul mással is táplálkozik! :) :) :)

Minden TT-snek, orángutánnak és nem orángutánnak jó nyári modellezést kívánunk! :)

 

Szólj hozzá!

Címkék: modell barkács mtb

A bejegyzés trackback címe:

https://vasuttmodell.blog.hu/api/trackback/id/tr716100682

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása