A következőkben egy TT méretben, DK Model réz-maratott építőkészletből készült hómarót mutatunk be, de előtte nézzük meg, hogy mit érdemes tudni röviden az eredetiről. A modellt egyébként egy modellező baráTTunk készítette el saját maga örömére.
Forgólapátos, gőzhajtású hóhányókat (azaz hómarókat) először az USA-ban építettek még a XIX. század végén, a sínek megtisztítására a magas hófalaktól. Európában először a Görlitzi vagongyár, majd a Henschel is készített ilyen elven működő gépeket. A MÁV-nál szolgált 3 gép a Henschel gyárából került ki, a 601-602 pályaszámúakat 1942-ben szerezték be, a 603-as a 2. Világháború után került hozzájuk, azt eredetileg az osztrák vasútnak építették 1929-ben. A három hómaró emiatt több dologban különbözött egymástól, első ránézésre ilyen pl. az oldalablakok formája. A 603-as egy selejtezett gőzmozdony kazánja köré lett felépítve, ahogy nagyon sok hasonló gép is szerte Európában, a szerkocsijukat is rendszerint egy feleslegessé vált gőzöstől örökölték. A MÁV 603-as hóhányóját megőrizték, jelenleg a Vasúttörténeti Park az otthona (korábban, a 80-as évek végétől a paksi Vasúti Múzeumban lehetett látni). A 601-es Celldömölkön volt látható a kétezres évek elején, hogy ma is ott honol-e, arról nincs információnk.
TT modellünk alapja a DK Model rézmaratott Henschel hóhányó készlete (DK-0860). Mivel ez egy kör-oldalablakos jármű, így a MÁV 601 vagy 602 lehet a modell (a 603-hoz a DK-0861 készlete lehet a kiindulási alap). Ahogy fentebb írtuk, ezek a gépek rendszerint egy leállított gőzmozdony másodvirágzásaként születtek, így a DK által kínált készlet "természetesen" nem felel meg a MÁV eszközének. Szerencsére kapható tőlük megfelelő tender egy másik készletből (BR 516 mozdonyé), de ez sajnos megdrágítja a dolgot, és lesz egy felesleges szerkocsink is. Mondjuk gyakorlásnak jó lehet, mert bizony a készlet nem kezdőknek való. A csomag nem tartalmazza a kerekeket (7,7mm-es kell hozzá) és az ütközőket (pl. MM-151), ezeket külön kell beszerezni.
Néhány gondolat az építőtől:
"A hóhányó és a szerkocsi a celldömölki 601-es szerint kerültek MÁV-osításra (ajtó elöl), amennyire lehetett. A hóhányó rész precíz rajzilag is, de a 31-es fedelet fordítva kell felragasztani! A szerkocsi összeállítási rajza kissé elnagyolt, kell kicsit agyalni vele. Hiányzik az alja, amire a szenet kell tenni. Ezt a szélekből lehet pótolni. Érdemes képeket gyűjteni a celldömölki ill. a Parkban látható eredetikről, mert úgy könnyebb a szerelés. Kötélidegzetűeknek, megfelelő szerszámozottsággal ajánlom karantén idejére... Füstöl, világít, hajam kihullt, de kész."
És akkor íme néhány fotó a modellről (a képre kattintva néhány képes galéria nyílik):
Cikkünkhöz az internetről gyűjtöttünk információkat, segítségünkre volt többek között az mvpbaratikor.hu és a forum.index.hu Gőzmozdonyok topicja.