vasuTTmodell

Vasútmodell hírek, újdonságok, érdekességek a TT méretarány kedvelőinek.

Címkék

acme (1) adp (1) akció (54) apmodely (11) arnold (55) artitec (1) asprojekt (9) auhagen (14) barkács (136) barkas (1) beckmann (20) bemo (2) brawa (3) bttb (5) busch (99) digisound (2) digitális (8) digitalzentrale (3) digitools (2) dk-model (7) dll (3) ecthIT (1) egyszeri kiadás (5) es-pecky (16) esu (1) farkas-transz (1) fischer-modell (8) fólió (1) framo (1) gabor (2) gőzmozdony (3) gützold (8) gysev (2) h0 (2) hädl (125) harrybarth (1) heki (1) heris (13) herpa (73) hétfői kép (698) hobbex (1) hobbytrain (7) honlap (13) hornby (24) hot news (185) igra (33) kalomodell (6) karácsony (5) karsei (33) katalógus (25) keskeny nyomköz (3) kiállítás (55) kifutó modell (14) kisszéria (9) kres (46) kühn (112) különkiadás (7) lemke (4) lenz (8) loco (17) lorenz (9) ls models (4) luetke (1) makett (1) marionzeller (1) matrica (2) máv (6) mehano (4) miniatur (8) minicar (1) modell (359) modelltec (3) modist (6) modmüller (4) modul (95) mtb (61) nagyvasút (7) noch (14) nohab (1) npe (2) nyereményjáték (2) paksinuti (2) papirbakter (1) peho (1) peresvet (4) piko (202) pmt (19) preiser (3) programajánló (49) psk (20) rakomány (5) revell (1) rietze (6) roco (88) rothe top technik (1) saxonia (1) schirmer (70) sdv (5) sikulove (4) sonjaplastic (1) sudexpress (1) szolgálati közlemény (4) temofeszt 2014 (3) terepasztal (12) tillig (641) tillig club (45) tillig h0 (8) tomix (3) történelem (11) trainomatic (3) tt-modell (3) tte (1) uhlenbrock (3) újdonság (526) újság (9) v&v (13) vasuttmodell (211) veit (1) vélemény (46) voigtländer (2) vulcanmodell (2) wiemo (10) zeuke (2) zimo (2)

Figyelem!

vasuTTmodell weboldalon és blogon szereplő képek és egyéb tartalmak a vasuTTmodell Kft. saját tulajdonát képezik (kivétel, ami ettől eltérő megjelölést tartalmaz), azok bármilyen felhasználása (részben vagy egészben), különösen egyéb helyeken történő publikálása, csak erre vonatkozó kifejezett írásos engedélyünkkel lehetséges!

Megtalálhatsz a Facebookon is bennünket!

Gőz-hóhányó a MÁV-nál és TT-ben

2020.05.11. 21:53 HOttó

A következőkben egy TT méretben, DK Model réz-maratott építőkészletből készült hómarót mutatunk be, de előtte nézzük meg, hogy mit érdemes tudni röviden az eredetiről. A modellt egyébként egy modellező baráTTunk készítette el saját maga örömére.

Forgólapátos, gőzhajtású hóhányókat (azaz hómarókat) először az USA-ban építettek még a XIX. század végén, a sínek megtisztítására a magas hófalaktól. Európában először a Görlitzi vagongyár, majd a Henschel is készített ilyen elven működő gépeket. A MÁV-nál szolgált 3 gép a Henschel gyárából került ki, a 601-602 pályaszámúakat 1942-ben szerezték be, a 603-as a 2. Világháború után került hozzájuk, azt eredetileg az osztrák vasútnak építették 1929-ben. A három hómaró emiatt több dologban különbözött egymástól, első ránézésre ilyen pl. az oldalablakok formája. A 603-as egy selejtezett gőzmozdony kazánja köré lett felépítve, ahogy nagyon sok hasonló gép is szerte Európában, a szerkocsijukat is rendszerint egy feleslegessé vált gőzöstől örökölték. A MÁV 603-as hóhányóját megőrizték, jelenleg a Vasúttörténeti Park az otthona (korábban, a 80-as évek végétől a paksi Vasúti Múzeumban lehetett látni). A 601-es Celldömölkön volt látható a kétezres évek elején, hogy ma is ott honol-e, arról nincs információnk.

mav_601.jpg

TT modellünk alapja a DK Model rézmaratott Henschel hóhányó készlete (DK-0860). Mivel ez egy kör-oldalablakos jármű, így a MÁV 601 vagy 602 lehet a modell (a 603-hoz a DK-0861 készlete lehet a kiindulási alap). Ahogy fentebb írtuk, ezek a gépek rendszerint egy leállított gőzmozdony másodvirágzásaként születtek, így a DK által kínált készlet "természetesen" nem felel meg a MÁV eszközének. Szerencsére kapható tőlük megfelelő tender egy másik készletből (BR 516 mozdonyé), de ez sajnos megdrágítja a dolgot, és lesz egy felesleges szerkocsink is. Mondjuk gyakorlásnak jó lehet, mert bizony a készlet nem kezdőknek való. A csomag nem tartalmazza a kerekeket (7,7mm-es kell hozzá) és az ütközőket (pl. MM-151), ezeket külön kell beszerezni.

Néhány gondolat az építőtől:

"A hóhányó és a szerkocsi a celldömölki 601-es szerint kerültek MÁV-osításra (ajtó elöl), amennyire lehetett. A hóhányó rész precíz rajzilag is, de a 31-es fedelet fordítva kell felragasztani! A szerkocsi összeállítási rajza kissé elnagyolt, kell kicsit agyalni vele. Hiányzik az alja, amire a szenet kell tenni. Ezt a szélekből lehet pótolni. Érdemes képeket gyűjteni a celldömölki ill. a Parkban látható eredetikről, mert úgy könnyebb a szerelés. Kötélidegzetűeknek, megfelelő szerszámozottsággal ajánlom karantén idejére... Füstöl, világít, hajam kihullt, de kész."

És akkor íme néhány fotó a modellről (a képre kattintva néhány képes galéria nyílik):

Cikkünkhöz az internetről gyűjtöttünk információkat, segítségünkre volt többek között az mvpbaratikor.hu és a forum.index.hu Gőzmozdonyok topicja. 

Szólj hozzá!

Címkék: modell barkács modmüller dk-model

A bejegyzés trackback címe:

https://vasuttmodell.blog.hu/api/trackback/id/tr1615675298

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása