Nem ma jelent meg az első TT személykocsi a cseh Igra Modeltől, de most jött el a pillanat, hogy kapjunk mi is és körbefotózhassuk őket. Igazából ez most kivételesen a "mi hibánk", végül is rendelhettünk volna már a korábbi kiadásokból is, de azok ahogy megjelentek el is fogytak, a csehszlovákok (vagy a csehek és a szlovákok) lecsaptak rájuk, vitték mint a cukrot. Ez érthető is, náluk sokkal nagyobb hagyománya és kultúrája van a TT modellezésnek (meg egyáltalán a modellezésnek), rengeteg kis-szériás és házi modellgyár működik náluk, ezek közül pedig egyre inkább kiemelkedik az Igra. No és a cikk tárgya is igencsak népszerű vasúti kocsi Bohémiában.

Egy évvel ezelőtt, 2019. áprilisában jelentették be, hogy a TT tartálykocsi után személykocsit is kiadnak. Legyintettünk egyet, mert a 2017. év végén bejelentett teherkocsiból ekkorra még semmit sem láttunk, júniusig, a znojmoi Igrava kiállításig kellett várni az első példányra. Azután ősszel befutott a Bai sorozatú személykocsi is.

A csehek tiltakoznak ugyan amikor rákérdezünk, de ez a kocsi kísértetiesen hasonlít a Schlieren személykocsikra, amiket idehaza a GYSEV és a MÁV-Nosztalgia is használ. Szélesebb ajtók, eltérő tető, de azért a forma nagyon adja.

Szóval a cseh önérzet azt mondatja velük, hogy a nagyvasúti eredeti egy cseh fejlesztésű vagon, modellben már több kis-szériás gyártó kiadta, mivel nagyon népszerű jármű. És akkor jött az Igra és nagyszériás minőségre emelte a modellt, amit nem csak TT-ben, hanem H0-ban is gyárt. Sőt, a nagyobb tesóból poggyászkocsi is létezik.

Nagyszériás minőséget említettem az imént. Igen, egyértelmű, fröccsöntött elemek, részletes kidolgozás, precíz tamponozás jellemzik. Ha belegondolunk az is érdekes, hogy már megjelent 6 cikkszámú TT modell, de mind ugyanolyan színű, még a tamponozásuk is egyforma sárga festékkel történik, csak épp a pályaszámok, a honállomások és a korszakok változtak. Mi ez, ha nem nagyszéria?

A részleteket vizslatva feltűnik, hogy a forgózsámollyal kifordul a lépcső is. Nagyon precíz kivitelezést kíván, hogy a modell üzemben, ahol a tömegek igen kicsik, jól működjön. Egy kis sorja elég, máris megakad a mechanika és kilép a kocsi a pályáról. De itt nincs ilyen baki, nem olvastunk még futási problémákat a modellről egyik TT fórumon sem, sőt, már modultalálkozón is több kilométert tettek meg ilyen kocsik gond nélkül.
A modell egyszerű, a Tillig skatulya dobozára hajazó papír göngyölegben érkezik, a vagont vákuumformázott bliszter tartja a helyén. A doboz aljában egy zacsiban 2db Kühn ejtőhorgos kuplung várja, hogy a foglalatába kerüljön. A második zacskóban számos felrakható kiegészítő, kapaszkodók, fékcsövek és meglepetésre a vagon ütközői lapulnak.
Sajnos az Igrát is jellemzi, hogy a széles termékpalettának csak egy kis szelete elérhető azonnal. Cikkünk írásakor mindössze 3 pályaszámmal kapható a modell, mindhárom CSD Ep. IV. festésű - bár ha jobban bele gondolunk, ez pont elég egy kis belföldi személyvonathoz. :)