Mára 3 gyártó készíti nagy szériában a G02 sorozatú kocsik utódjaként megjelent 2 tengelyes, deszkázott oldalú, fékbódés hűtőkocsikat TT-ben, melyek eredeti példányai 1910-től épültek számos vagongyárban. A nagyvasúti kocsik között is számos eltérés volt (a szellőzők méretében és formájában, a fékező bódé alakjában stb.), és az idők folyamán változtattak is a vagonokon, így a modellgyártók is rugalmasak lehettek egy-egy kocsi kialakításában. A cikkben szereplő kocsik igen nagy darabszámban készültek, sok vasúttársaság még a 70-es években is használta őket, így aztán több 100 festési és feliratozási variációban futottak - és futhatnak majd a terepasztalokon. A forma annyira sikeres és népszerű volt a vasúti vállalatok között, hogy fedett kocsiként, hőszigetelt kocsiként, és hűtőkocsiként is építettek belőle, az eltérő szállítási igényeket figyelembe véve. Modellként a legnépszerűbb változatok a különféle söröskocsik, tarkaságukkal igazi változatosságot kínálnak a rozsdabarna tehervagonok között.

Először a PSK Modellbouw adott ki különféle sör márkákkal megfestett változatokat a kocsiból (középen), már a kétezres évek elejétől fogva. Azután a Tillig állt be a sorba néhány évvel ezelőtt (bal szélen), és már a Hädl Manufaktur is megalkotta a maga bódés hűtőjét (jobbra). Az eredeti, nagyvasúti kocsikhoz hasonlóan a modellek is csak távolról egyformák, mindhárom cég a maga lehetőségei és szokásai alapján alakította ki a modelljét.

Talán elsőre a fékbódék eltérése tűnik fel, a kocsikat vizsgálva. Eltérő a tetejük kialakítása, az ablakaik, de még a méretük is. Ráadásul a Tillig maga is többféle bódét szerel a kocsijaira. Azután a feljáró lépcsők és kapaszkodók kialakítása kerül a látómezőbe, apró dolgokban, de eltérnek természetesen.

A kocsik túlsó végén, a PSK modellen látunk egy lépcsőszerű képződményt, a másik kettőn csak a tolatási kapaszkodóknak helyet adó furatokat találjuk. A PSK nemes egyszerűséggel - és a modell születésekor jellemző módon - egybe öntötte a kapaszkodókat a kasznival. Mivel a vagonokból sok variáció létezik, így találunk közöttük függőleges és vízszintes deszka borításút is.

Tillig kocsik eltérő fékbódéval és deszkázattal.

Tilligék még azt is meglépték, hogy nyitható oldalajtóval is készítenek ilyen egység kocsikat. Ez azért is érdekes, mert például a 4 tengelyes nyitott Eas kocsik új változatainál pont elhagyták ezt a 30 éves hagyományt.
Más gyártók, más technikai lehetőségek, más árak = eltérő tamponozási minőség. Ha rangsorolni kellene, akkor a PSK a belépő szint, a Tillig és a Hädl fej-fej mellett állnak. Ez az árakban is meglátszik, a PSK kocsi bő 10%-al olcsóbb, mint a Tillig, a Hädl pedig kb. ugyan ennyivel drágább - jelenleg.
Így nyomja a PSK (galéria)
Megszokott tűélesség Sebnitzből (galéria)
Jó lesz ez, reméljük az első fecskét több is követi majd (galéria)
Összességében bármelyiket is választjuk, szép szerelvény állítható ki a kocsikból, de a 3 gyártó modelljei abszolúte megférnek egymás mellett is, így vegyesen, tényleg csak a festési, korszakbeli, kedvelt sör márkák szerinti válogatásban is közlekedhetnek.