Évekkel ezelőtt, egy lengyel weboldalon találtam egy horpadt oldalú Eas kocsiról képet, amit rézből készítettek, természetesen TT-ben. Régóta szemeztem vele, próbáltam is lengyel modulosokon keresztül beszerezni a kocsiból, de nem sikerült. Kapóra jött a Viessmann sérült, hiányos, MEO-n megbukott vagon elemeket tartalmazó zacskós csomagja. Gödöllőn találtam rá a megfelelő donorra Horpadtkához. Hiányosak voltak az ajtói, de meg volt minden fontos (és aránylag drága) alkatrésze, a kinematika-forgózsámoly tartó öntvénye, a kinematika alkatrészeivel. Igazából két kuplung, két forgózsámoly, 4 kerék és egy pár ajtó kellett volna csak a felélesztéséhez, de nekem más kellett.
A Digitalzentrale készít horpadt Es kocsihoz való maratott lemezeket, ehhez hasonlóan terveztem megcsinálni a horpadt oldalakat a négy tengelyes nyitott kocsira. Szintén ők árulnak többféle maratott Eas ajtó kitet. Rendeltem hát az ajtó építőkészletből, ezzel a hiányos ajtókat is tudtam pótolni, sőt, a gyárihoz képest eltérő kivitelűeket kaphat a vagonom. Lemértem az oldalfali bordák közötti területeket és Jakó Attilával marattattam közéjük passzoló lemezeket.
A kis Es kocsihoz kínált DZ szettel analóg módon, a horpadásokat én készítettem. Ráfektettem egy közepesen kemény alapra, egy darab parafára és/vagy egy fenyő lapra a kivágott és sorjázott lapokat és egy tompa hegyű akármivel megnyomorgattam. Kisebb-nagyobb mélyedéseket készítettem, mint ahogy rakodásnál nyomódhat be (ki) az igazi kocsik oldala, majd a helyükre ragasztottam a réz lemezeket.
A bárca tartót le kellett csiszoljam, mert az fröccsöntött része a kocsiszekrénynek, de a DZ ajtó készletben vannak ehhez hasonló, áttört fellépők, ezek lettek az új bárcatartók.
Ezután már csak matricát kellett tervezni és nyomtattatni, és festés után már meg is kaphatta a maga feliratait a vagon.
A forgózsámolyok és kuplungok felrakásával el is készült Horpadtka.
Legközelebb, ha még készítek ehhez hasonló kocsit, még jobban megnyomorgatom a lemezeket felragasztás előtt, hogy a bordák közötti rész egésze kipúposodjon, ahogy a gyakran túlpakolt kocsikon látszik. Sőt, ha még szakadtabb kinézetet kap egy kocsi, akkor el lehet pár órát tölteni rozsdásítással, koszolással is...