A közelmúltban jelent meg a Herpa formaújdonsága, a 40 lábas konténert szállító kamion. Ezzel már legalább nyolcra nőtt azon gyártók száma, akik e modern szállítási eszközt - mármint a konténert - kínálják a 120-ad méretben. Kompatibilisek ezek vajon egymással? Persze, hogy nem. Illetve részben igen. Hogy mennyire, ennek próbálunk most utánajárni.
A Herpa első konténerese Scania Hapag Lloyd konténerrel (066594 cikkszám),
Kik is gyártanak TT-ben konténert? A kis szériás, egyedi megoldásokat itt most nem részletezzük.
Gyártó | 20" | 40" | egyéb méret | kompatibilis* | megjegyzés |
Tillig/BTTB | van | nincs | igen | a régi, nyitható ajtós konténer | |
Tillig | van | van | igen | az új, alj nélküli változatok | |
Piko | van | van |
nem |
|
|
Roco | van | nincs | nem | ||
Loco | van | nincs | igen | ||
PSK | van | van | 10" | igen | |
Hobbytrain | nincs | van | 45" | n/a | mostani vizsgálatkor nem állt rendelkezésre |
Lorenz/Busch | van | van | igen | ||
Herpa | nincs | van | részben |
* A kompatibilitást a Tillig/BTTB konténerekhez viszonyítjuk, mégiscsak ez tekinthető alap kivitelnek
Itt kifejezetten a konténerek hosszméreteit és vagonon való rögzíthetőségét vizsgáltuk, a magasságbeli variációkat nem, pedig vannak eltérések. Ez utóbbi maximum egymásra halmozáskor lehet probléma, egy európai vonatban, vagy kamionon nem számít a magasság (csak férjen be az űrszelvénybe).

Tesztalanyok 7 gyártótól.
Kezdjük a Herpa kamionjával. A Hapag-Lloyd konténer alja szinte teljesen sík, a négy sarkán furatokkal. Olyan hordozón lehet rögzíteni, ami bütykös, így a Piko és a Roco 2 tengelyes, Lgs kocsijai kiestek, pedig a Piko és a Herpa 40"-es konténerek tökéletesen egyforma méretűek. A Roco 20"-as konténerből viszont egyet lehet a Herpa pótkocsin szállítani, ezt nevezhetjük félsikernek.

Kis csalással sok gyártó 20"-as konténere rögzíthető a Herpa tréleren, akár a Rocoé ...

... akár a Loco tartálya.
A Tillig új 40" konténere nem, a 20"-as új és régi változatból, a Loco tartályosból és a PSK 20"-asból egy darab a Rocohoz hasonlóan szállítható a traileren. Sajnos a 40" PSK konténerek alján a furat nem ott van, ahol a Herpán, hosszuk is eltérő, így ezek a konténerek nem rögzíthetők a pótkocsin. De más bibi is van. A kamion pótkocsijának nem sík a felülete, a királycsapnál van egy lépcső benne, így csak ide szabott konténert lehet rögzíteni - igaz azt nagyon stabilan.

Itt van az eb elföldelve. Herpáék a konténer alját igazították a pótkocsihoz, és nem fordítva.
Másik oldalról nézve, azaz azt vizsgálva mivel lehet szállítani a Herpa konténert, egész jó eredményt kapunk. A Tillig iker konténerese és zsebes kocsija képes a szállítására, és bár kipróbálni nem tudtam, szerintem az Rgs is. A régi, BTTB Lgs kocsin viszont, emlékeim szerint, vastagabbak a csapok, mint a konténer furata, így nem lehet azt rögzíteni, csak a csapok vékonyításával.

Tillig zsebes kocsin Herpa konténer - óvatosan akár futhat is a vagon.

Tillig ikerkocsira nem passzol a Roco pöcök, de a Herpa akár használható is így.
Sajnos a Busch konténeres kocsija és az általa szállított csereplató (vagy lábra állítható konténer) sehogy sem passzítható a Herpa modellel. A Busch vagonon furatok várják a konténer pöckeit, a cserefelépítményen lévő lábak viszont útban vannak a trailernek. Kár, pedig a Busch konténeres kocsijaira a Piko és a Roco konténereken és PSK 40"-esen kívül minden egyéb felrakható, köszönhetően a sok rögzítő furatnak. A Tillig által - leginkább zsebes kocsikkal - forgalmazott csereplatók sem passzolnak a Herpa utánfutójára.

Busch kocsin Tillig konténer - rendben.

Busch kocsin PSK 20" konténerek - rendben.

Busch kocsin Piko konténer - nem illeszkednek a pöckök, ahogy a Rocoé sem.

Konténerterminál cikkünk szereplőivel.
Mostanra mindenkinek világossá vált, hogy mit mivel (azaz melyik gyártók termékeit) lehet összepasszítani a TT-s konténerterminálokon, legyen szó kamionról, vagonról és konténerről. Ugye milyen egyszerű az intermodális szállítás? Főleg, hogy mára kisszériás gyártók is támogatják a konténerkezelést, például az A&S Projekt konténerdaruval, korábban pedig a Miniaturnak volt konténermozgató targoncája (Kalmar), sajnos ez utóbbi ma már nem kapható.