Bencs Zoli osztotta meg velünk az ES-Pecky LIAZ építés tapasztalatait, segítséget nyújtva azoknak, akik még a munka (vásárlás) előtt vannak:
Megosztanám veletek a tapasztalatomat, nem tudom ki épített már ilyen autót össze, azonban van egy két dolog, ami lehet az én hibám volt, de hátha más is tanul belőle.
A készlet egy viszonylag könnyen értelmezhető rajzot tartalmaz, az összeépítés könnyű vagy annak tűnik, de én beleszaladtam néhány apróságba. Ugye a készlet színezett, kivéve a műgyanta öntvény részt (az alap teherautó részei fröccsöntött műanyagok, a speciális felépítmények, kiegészítők műgyanták - a szerk.) de persze lehet valaki szeretné megfesteni, hogy elveszítse műanyag jellegét. Nos mind az építés, mind a festés eredményeként a következő apróságokra érdemes odafigyelni.
A vezetőfülke üvege teljesen pontosan illik a helyére, feltéve, ha az ablakok sorjázásánál azokat nem befele nyomtuk, mert akkor bizony megakad. Hasonló probléma forrása lehet, ha az "üveg" kivágása után az alsó és két hátsó függőleges élét nem sorjázzuk, illetve gömbölyítjük egy kicsit le. Előfordulhat ugyanis, hogy az öntvény lefele szélesedik, beszorul és sajnos legrosszabb esetben eltörve szedhető ki. Szintén probléma forrása lehet a szoros illesztés, azaz ha festjük és abból belülre is jut, bizony elég nehezen fog még legömbölyítve is bemenni. Türelmesen, szinte körben tized-milliméterenként haladva tudjuk sérülésmentesen helyére tolni, de vigyázzunk ne éles tárggyal vagy túl vékony csavarhúzóval tegyük, mert könnyen megsérül. Az üveg behelyezése akkor válik kritikussá ha a lökhárító a helyén van, ugyanis az beljebb lóg mint a vezetőfülke belső oldala, így ellehetetleníti az üveg behelyezését. Azaz azt csak már üvegezett autóra érdemes feltenni, pláne ha a gépkocsi orrán egyéb szerkezet-imitáció - söprű, locsolófej stb. - is van. Apropó üveg, elég merev, pattanásra hajlamos anyagból van, így az öntőkeretből óvatosan kell kivágni, a tartó fülek "szálkásodásra" hajlamosan törhetnek.
Kerekek és kerékjárati dob. Én úgy döntöttem a műanyag tengely helyett fém tengelyt teszek bele, amire tökéletesen alkalmasnak találtam az 1,1 mm átmérőjű huzalszeget. Azonban a huzal kerékbe való préselésekor érdemes figyelni, hogy nehogy ferdén menjen bele, mert bizony új helyet talál magának. Ha ezzel megvagyunk, a kerék helyének átfúrása után érdemes a kereket behelyezni, mert csak így lehet központosan felragasztani a hátsó kerékjárati dobokat.
Készül a LIAZ flotta a szegedi körfűtőház melletti kisvárosba
A műgyanta alkatrészek esetében érdemes különösen odafigyelni az öntési vonalak és sorják eltávolítására. A kukás autónál mielőtt a hátfal felragasztásra kerül, a hátsó kerék tengelyének vonaláig ki kell könnyíteni, mert különben farnehéz lesz. Ez legegyszerűbben óvatosan kifúrva, majd kimarva végezhetjük el. A műgyanta viszonylag puha, így érdemes az alkatrészt egy befogóba helyezni gumipofák vagy hasonló puha anyag közé, mert különben könnyen ki- vagy átszakíthatjuk az anyagot. Fúrásnál érdemes lassan, több lépcsőben haladni, mert az anyag könnyen melegszik, esetleg deformálódik. Volt aki súlyok behelyezését javasolta, viszont a műgyanta súlyát és a rendelkezésre álló helyet összevetve nekem nem sikerült a megfelelő mennyiséget elhelyezni, így a kikönnyítés módszerénél maradtam.
Mindenesetre a kész modell megéri a fáradságot.