Mi ez a "Schienentrabi"? Tulajdonképpen egy motoros hajtány, amivel a pálya ellenőrzését végezték a múlt század 60-as éveiben. Szerencsére több példány is fennmaradt belőle, napjainkban turistákat szállítanak, például a bő 10km-es Rochlitz - Wechselburg - Göhren vonalon a Muldentalbahnon, egy felhagyott vonalon. (Szomorú látni a lepusztult környezetet, a bezárt állomásokat, de pont ez az elhagyatottság ad életet a kis Trabiknak.) Itt egy nyitott személyszállító kocsit vontatva járja be pályát a "vonat". Akkora népszerűség övezi a kicsiny járművet, hogy saját fun-clubbal is rendelkezik, saját honlapja is van. A Youtube-on keresve több videót is találunk napjaink üzemképes példányairól.
Ezt a kis járművet adta ki idén a KRES TT, H0 és G (kertivasút) méretekben, a "kicsiket" hajtás nélkül, míg a kerti variánst hajtással. Több színben elérhető a masina, mindegyik méretben kéket és többféle sárgát kínálnak, csukott tetős és kabrio változatban is. Minket persze a TT érdekel legjobban, a választék itt is nagy, még építőkészletet is találunk a felhozatalban. A bausatz változatban az a jó - a kedvező ára mellett -, hogy változtathatjuk a nyitott és zárt tetejű üzemét, ha akarjuk. Az összerakása 6 lépésből áll, pár percet vesz csak igénybe, a készletben lévő műanyag alkatrészek (és a fém tengelyek) mellett 6 pici csepp ragasztót igényel (illetve csak négy cseppet, ha a tetőt nem akarjuk fixálni).
A zacskóból kiöntve az alkatrészeket, valami ilyesmit látunk. Egyértelmű, hogy mi micsoda, talán egy kivétellel. Az a hosszú fekete elem (széles H betű forma, közepén lyukkal) egy emelő, ami leereszthető a sínre, ennek segítségével megfordítható a Trabi, mivel csak egy irányban közlekedhet.
Csupaszon. Eddig minden változat egyforma, ezután jön a felöltöztetés, és itt dől el, hogy sárga vagy kék, nyitott vagy csukott tetős lesz a hajtányunk.
Esik? Akkor fel a tetőt!
Süt a nap? Akkor napozzunk!
Ide kívánkozik egy kiegészítés: Látott már valaki ilyen TT-s síntrabit száguldozni? Nos, én igen. A Gubini modellklubban Renato nagy szakértője a mikromotoros gépeknek és járműveknek. Ő megoldotta, hogy a Trabija önjáró legyen! Egy pótkocsit kapcsolt hozzá, amiben akkumulátor van, így nem kell az áramszedéssel bajlódnia az apróságnak. Meg kellett viszont oldania a vezérlést. Egy rádió-távirányítós módszert választott, így függetleníteni tudta a modellvasút vezérlésétől (analóg és digitális pályán is közlekedhet) és a modellpálya feszültsége sem zavarja az üzemet. Nyáron a lengyelországi, Bielsko Bialai modultalálkozón kedves vendég volt minden állomáson, mindenhol fényképezők hada várta, és biztosan az sem véletlen, hogy a szervezők három részes videója is vele kezdődik.