Valamiféle balszerencse folytán nem kaptunk a Piko 47300-as cikkszámú negyedik korszakos BR101-ből, ami átmenetileg kifogyott a gyárból, de a harmadik korszakos V23-ból (47301 cikkszám) már érkezett, ezért a típus bemutatását ezzel tudjuk kezdeni.
Ismerős a masina? Lehetséges, hiszen idehaza is szaladgál belőle sok a mai napig, különféle iparvasutakon, A26 sorozatként. Használ belőle a MOL is többet, de megtalálható például az egykori Ferroglobus gyárban is. A DR-nél is használt kék mellett a MÁV-nál szokásos narancs festésű változatok is fellelhetők országszerte.
A típus történetét ezúttal is megtalálhatjuk az interneten, például a Wikipedián. A mozdony a DR-nél V15 és V23, majd BR101 és 102 sorozatszámot kapta, a DB-nél 301 és 302 a besorolása. Az NDK-ban a VEB Lokomotivbau Karl Marx Babelsberg gyárotta 1958-76 között. A két tengelyes, csatlórudas kis dízelgép két változata közötti fő eltérés a teljesítményükben (és végsebességükben) van.
A mozdony modelljét TT-ben először a Karsei alkotta meg, idei újdonságként pedig a Piko hozta el nekünk így év végére. A mozdony népszerűségét mi sem mutatja jobban, mint hogy a Kühn is bejelentette, hogy kiadja, A kis TT-s piacot nézve ez elég furcsának tűnik, de az utóbbi két gyártó alacsonyabb árai miatt talán minden gyűjtő "bezsákolhat" magának 1-2 példányt.
A Piko modellje nagyon jól kidolgozott, részletes, precíz kialakítású mozdony. Ez a gép már nem a korábbi hanyagul összeszerelt Piko termék, magasabb minőségi szintet képvisel, ahogy az utóbbi időben megjelent többi dízelmozdonyuk is. Analóg üzemben a vezérlő negyed állásánál megindul a gép, sajnos a LED-es világítás csak ez után kapcsol be (középső lámpa a szélvédők között - gyönyörű megoldás). Szép csendben és egyenletesen fut, szépen dolgoznak a csatlói. A végsebessége kicsit soknak tűnik, ez amolyan Piko sajátosság. A tamponozók is megdolgoztak a pénzükért, az ablak keretek, ablaktörlők és feliratok szépek, élesek. A vezetőfülke átlátható, a hajtás és az elektronika megfért az ablakok szintje alatt.
A doboza sajnos magán viseli az utóbbi idők rossz szokását, hatalmas a modellhez képest. A megszokott Piko dobozban érkezik a kis tolató, ha egyszer három darabos szettet akar kiadni a gyártó, akkor is elég lesz ez a méret. Persze tudom én, gyártástechnikailag fontos, hogy minden mozdonyuk azonos méretű dobozban van, de akkor is túlzás ennyi távol-keleti levegő Európába szállítása.
Biztos vagyok benne, hogy a Piko hosszú távra tervez a modellel, ki tudja, talán pár év múlva gyári kiadásban is megjelenhet magyar változat? Aki nem tud addig várni, könnyen átalakíthatja a kék változatot A26-ra csak a német feliratokat kell letakarni, és felmatricázni (esetleg tamponozni) a magyarokat.