Ismét PisTTa bácsi egyik barkács tapasztalatát osztjuk meg kedves olvasóinkkal:
Szervusztok!
Nem tudom mennyire egyedi az a hiba, ami két napi bosszúságot okozott nekem, de leírom, hátha más is belefut!
Mivel eddig zömével BTTB-s vagonjaim voltak, műanyag tengelyfészekkel, ilyen esemény elő sem fordulhatott, de mostanában vettem néhány Tillig vagont is, ahol a KKK-mellett a fém tengelyfészek a járatos megoldás. Eddig kilenc darab új gyártmányú vagonom van, és semmi problémát nem okoztak. Sőt, az a vagon sem, amelyik tegnap és ma a frászt hozta rám.
A jelenség a következő: délutáni laza vonatozás közben egyszer csak megáll a forgalom, és zárlatot jelez a Bachman-Dinamis kézi vezérlője. Aztán öt percig semmi probléma, majd újra kezdi. A mozdonyokat mind leveszem a sínről, egyenként vissza, és próba- működik mindegyik. Szerelvény elindul, megy egy darabig-zárlat. Vágányzat ellenőrizve, csavarhúzó, kisbalta, stb nincs a síneken. Na így szórakozunk a totál zárlat és a semmi hiba között, míg eszembe nem jutott, hogy az FZ1-gyel vezérelt síntisztítót indítom analógban. Totál zárlat, lökdösés-megy. Na, ekkor tűnt fel, hogy az egyik teher szerelvénnyel rángatva fut. Vagonokat egyenként eltávolít- az egyik új vagon levétele után a szerelvény gyönyörűen fut. Na és itt jön a tanulság!
A vagon tengelyfészkét tartó lemez nem volt eléggé szorosra hajlítva, ezért néha mindkét kerék , vagy a szigetelt kerék nyomkarimája hozzáért a lemezhez, és ez okozta a zárlatot. A megoldás innen egyszerű: a tengelyek kivétele után a lemezt összébb hajlítottam, és a hiba megszűnt.
Hozzá kell tenni, hogy vadonatúj korában ez nem jelentkezett, de nyílván futás közben, meg valószínűleg az ágyazatkő rakomány súlyától a tengelyvég bejáródott, és ez elég volt a bajhoz. Azt hiszem, hogy az ilyenek a legidegesítőbb hibák, amik hol előjönnek, hol nem, ezeket a legnehezebb felderíteni.
Móricka rajz mellékelve.
Műszaki embernek mit sem ér a fenti szöveg rajz nélkül :)