Az elmúlt hétvégén nyílt nap volt a Gyermekvasút hűvösvölgyi végén, a fűtőházban és a vasútmodell szakkör is kitett magáért ismét! A vasárnap délutánt szántuk a látogatásra, s nem bántuk meg.
Első utunk a fűtőházba és a környezetében elterülő fordítókoronghoz, és tároló vágányokhoz vezetett. Jártatok mostanság olyan helyen, ahol mindenki kedves, mosolygós és a vasárnap délután ellenére is szívesen válaszol a **** érdeklődők még****ébb kérdéseire? Nos ez ilyen volt! A Gyermekvasút megőrizte az úttörővasút hangulatát, a gyermekvasutasok táborával, a vendégekhez való hozzáállással együtt. Az egész rendezvény ingyenes volt. Lehetett gőzmozdonyt pörgetni a hídon lévő fülkében állva, hajtányozni, és egy C50-es erőgép mögé kapcsolt házi gyártású nyitott kocsiban száguldozni fel-alá. A fűtőházban a kisvasút nagyvasai mellett elhelyeztek pár vitrint a Csehmodell kisvasúti modelleivel (sajnos a vitrinben nem sikerült jó fotókat lőni), és megnézhetők voltak a karbantartás alatt álló gépek is. Óránként tartottak idegenvezetést a fűtőházban - erről sajnos lemaradtunk, mert indult a vonatunk Széchenyi-hegyre.
Csoda hogy nem szédült el egész napos forgatásban a 490 039-es gőzös (társa folyamatosan nosztalgia vonattal ingázott)
Lada motoros Skoda 1101 típusú kéttengelyes sínautó - 1949 óta vasúti jármű, mely ma is működőképes
Különvonati kocsik sorfala a műhely előtt
Azt is megihlette egy-egy részlet, akit az egész rendezvény csak a lökött férje és a fia miatt érdekelt :)
Nem is tudtam korábban, hogy teherkocsik is jártak/járnak a gyermekvasúton
A legendás Mk49 itt épp darabokban - aki végigolvasta a járművekre ragasztott info táblákat, sok fontos dolgot megtudhatott
Pályafelújítás zúzalékos kocsijai - őket se látni túl gyakran...
A jellegzetes festésű Mk45-ök is feltűntek mindenfelé
A fűtőház után a végállomásra siettünk, hogy elérjük a hegyre tartó vonatot. A sietség mint kiderült fontos is volt, mert sokan bizony állni voltak kénytelenek, olyan sokan választották vasárnap délutáni programnak a Gyermekvasutat. Nem is emlékszem rá, hogy korábban végigmentem-e a teljes vonalon, de ezt most megtettem és nagyon élveztem. A pálya menti táblák és jelzők (ez igaz mind a karos, mind a fényjelzőkre) makulátlan állapotban vannak, nincs lepattogzott festék, az épületek és környezetük rendezett, látszik, hogy szeretettel űzik ezt a tevékenységet az itt szolgálatot teljesítők. A gyerkőcök példás rendben teljesítették a feladatukat, a váltó állításokat, vonat menesztéseket. Egyedül a sok vonat keresztezésre várakozás volt kissé unalmas - de legalább elcsühögött mellettünk egy gőzös vontatta nosztalgia menet. A fotóim sajnos nem lettek túl jók a ringó szerelvény és a mozgó célpontok miatt.
Kereszt Csillebércen - a nyitott kocsik kissé hűvösnek bizonyultak az erdő adta árnyékban, elkelt egy pulóver
Alagútból kifelé - a vonat végére sorozott harmadik kocsiban a késő délutáni időpontra tekintettel a szolgálatukat leadó gyermekvasutasokat vittük vissza Hűvösvölgybe
A nap végére hagytuk a modellvasút kiállítást, gondoltam, hogy ott töltjük a legtöbb időt (főleg, hogy kicsit VIP vendégnek is érezhettük magunkat, beláthattunk a kulisszák mögé, sőt kisfiam még vonatot is vezethetett - köszi ezúton is! :)). Külön öröm a szívemnek, hogy csupa TT-s asztal volt kiállítva, a szakkör nem is épít más méretben napjainkban. Korábban volt H0-s moduljuk és LGB rendszerük is, s bár még megvannak, ma már nem igazán használják őket. A kiállított 3 asztalból ez egyik egy modul rendszerű volt. Mivel a terep kialakítása még várat magára, ezért betekinthettek a laikusok, hogyan is épül fel egy terepasztal váza fából, műanyag és papír lapokból. A középső asztal (amely egyébként eladó) Zeuke/BTTB sínrendszerű, akár 3 vonat is függetlenül közlekedhet rajta (jelenleg 2-re van kidolgozva a vezérlés). A jobb szélen állt az L alakú, Tillig vágányos közel 10 éves asztal, amin hegyi szakasz is van, valamint városi állomás járműteleppel és két állásos fűtőházzal. Mindhárom asztalon élénk vonatforgalom volt, még a zárás előtti 10 percben is. S hogy egy 6 évesnek mi tetszett legjobban? Az, hogy az asztal oldalán kialakított nyílásokon belátott az alagút belsejébe is. Sajnos itt sem sikerültek a fotók, ezúttal a fények miatt :)
Bal felső sarokban a kapcsolgatható jelző részlete, előtte a vár romja, egy dolgozó Búvár és egy LVT
Az interaktív fényjelző kapcsolgató panel szenzációs ötlet. Apukák vadászták a jelmagyarázatot, míg a csemeték nyomkodták a gombokat, kapcsolgatva ezzel a fényeket. Ilyen dolgok kellenek ahhoz, hogy egy kiállítás valódi élmény legyen a kicsiknek.