Megjelent a Tillig 17152-es cikkszámú MÁV Gbgs fedett teherkocsija, negyedik korszakos festésben. Kicsit korábbra vártuk, a 2012-es újdonságkatalógus a második negyedévre ígérte, de ez a másfél hónap csúszás azt gondolom belefér. A vagon a 2011 nyarán megjelent nyitható ajtós modell magyar festésű változata. Szerencsénkre a "magyar festés" nem merül ki a feliratok magyarságában, a modell alapszíne a MÁV-nál szokásos paradicsomvörös lett (a katalógusban inkább tűnik barnának).
Mit érdemes tudni az eredetiről? A wikipedia-n ezt találtam:
"Hagyományos, normál építésű, 2 tengelyes fedett kocsik. Darabos, és – megfelelő rakszer felhasználásával – ömlesztett áruk fuvarozására alkalmasak. Mindkét oldalon 1-1 db oldalajtóval felszereltek."
A kocsitípus igen elterjedt volt a 70-es és a 80-as években. A KGST államok mindegyikében ezer számra fordult elő, deszka és farost lemez oldalfallal egyaránt. Próbáltam utánanézni, hogy a MÁV állagában hány darab lehetett a fénykorban, de nem sikerült. Aki tudja, írja be kérem kommentbe.
Jelen modell elődjét még a Zeuke - BTTB átalakulás környékén, a 70-es évek közepén kezdték gyártani, a mai napig több százezer darab készült belőle (de talán nem tévedek nagyot ha azt mondom, akár egy millió is készülhetett). A nagyszériás gyári festések mellett számos kisszériás vagy egyedi átalakítás is létezik belőle (pl. a Wiebe kocsijaim). A kurz kinematika "feltalálása" után nem sokkal ez a vagon típus is megkapta ezt, így élethűbb szerelvényekben róhatják a kilómétereket. Sokan nem szerették ezt a típust, hossza miatt és a síngeometria (kitérő szögek, és ívek) miatt, sok esetben siklottak a kocsik. A fröccsöntő szerszám elhasználódása és a modern idők miatt aztán kiadásra került a tavaly megjelent modell, ívbeálló kerekekkel, nyitható ajtókkal, kurz kinematikával és megnyílt az út az újabb sok százezer Gbs és Gbgs kocsi gyártásához.