vasuTTmodell

Vasútmodell hírek, újdonságok, érdekességek a TT méretarány kedvelőinek.

Címkék

acme (1) adp (1) akció (54) apmodely (11) arnold (55) artitec (1) asprojekt (9) auhagen (14) barkács (136) barkas (1) beckmann (20) bemo (2) brawa (3) bttb (5) busch (99) digisound (2) digitális (8) digitalzentrale (3) digitools (2) dk-model (7) dll (3) ecthIT (1) egyszeri kiadás (5) es-pecky (16) esu (1) farkas-transz (1) fischer-modell (8) fólió (1) framo (1) gabor (2) gőzmozdony (3) gützold (8) gysev (2) h0 (2) hädl (125) harrybarth (1) heki (1) heris (13) herpa (73) hétfői kép (698) hobbex (1) hobbytrain (7) honlap (13) hornby (24) hot news (185) igra (33) kalomodell (6) karácsony (5) karsei (33) katalógus (25) keskeny nyomköz (3) kiállítás (55) kifutó modell (14) kisszéria (9) kres (46) kühn (112) különkiadás (7) lemke (4) lenz (8) loco (17) lorenz (9) ls models (4) luetke (1) makett (1) marionzeller (1) matrica (2) máv (6) mehano (4) miniatur (8) minicar (1) modell (359) modelltec (3) modist (6) modmüller (4) modul (95) mtb (61) nagyvasút (7) noch (14) nohab (1) npe (2) nyereményjáték (2) paksinuti (2) papirbakter (1) peho (1) peresvet (4) piko (202) pmt (19) preiser (3) programajánló (49) psk (20) rakomány (5) revell (1) rietze (6) roco (88) rothe top technik (1) saxonia (1) schirmer (70) sdv (5) sikulove (4) sonjaplastic (1) sudexpress (1) szolgálati közlemény (4) temofeszt 2014 (3) terepasztal (12) tillig (641) tillig club (45) tillig h0 (8) tomix (3) történelem (11) trainomatic (3) tt-modell (3) tte (1) uhlenbrock (3) újdonság (526) újság (9) v&v (13) vasuttmodell (211) veit (1) vélemény (46) voigtländer (2) vulcanmodell (2) wiemo (10) zeuke (2) zimo (2)

Figyelem!

vasuTTmodell weboldalon és blogon szereplő képek és egyéb tartalmak a vasuTTmodell Kft. saját tulajdonát képezik (kivétel, ami ettől eltérő megjelölést tartalmaz), azok bármilyen felhasználása (részben vagy egészben), különösen egyéb helyeken történő publikálása, csak erre vonatkozó kifejezett írásos engedélyünkkel lehetséges!

Megtalálhatsz a Facebookon is bennünket!

Paks poszt

2012.06.07. 18:22 HOttó

Sokan tudják rólam (a többiek viszont nem), hogy Pakson születtem, eddigi életem első felét is ebben a tolnai kis városban töltöttem, szüleim ma is itt (ott) élnek. Május első hétvégéjét náluk tölöttem és kihasználva a jó időt, körbebicajoztuk a várost. Így vetődtünk el a vasútállomásra is, a 2009-ben bezárt vasútvonal végéhez, ott készítettem ezt a pár fotót. Szomorú az elhagyott vasutat látni ott, ahol korábban még vasúti múzeum is üzemelt. Ez sarkallt arra, hogy írjak pár sort a paksi vasútról, az emlékeimről.

Paks a 42-es vonal végénél fekszik, 3 vasúti megállóhellyel is büszkélkedhetett még pár évvel ezelőtt. A sírját már az átkosban elkezdték megásni, a Volán közel fele annyi idő alatt juttatta el az utazókat (átszállás nélkül) Budapestre, de a járatsűrűség miatt a közelben lakók is inkább a buszokat választották. Kisgyerekként viszonylag gyakran jártam Budapestre egy szemészhez, eleinte még vonattal, később már busszal tettük meg mi is a bő 100km-es távot.

Dunaújváros felől közeledve először Ópaks állomáshoz érünk, ennek területén üzemelt a vasúti múzeum a 80-as évek második felében és itt volt a vasút végállomása is az atomerőmű építkezés kezdete előtt. (A vasúti skanzenről a youtube-on látható egy 8 perces filmecske.) A város fejlődésének meghatározó pillanata volt a 6-os főút (ahogy az öregek mondták nekünk gyerekeknek: "a betonút") megépülése az árvízvédelmi töltésen, s nem csak azért mert ez vágta el a várost a mai napig érezhető módon a víztől. A vasútvonalat a 6-os út és a Duna között vezették tovább Újváros (ahogy a helyiek hívják a városrészt) felé. Paks-Dunapart állomás csak egy nyílt vonali megállóhely, gyerekkoromban mindig itt szálltunk fel a Bzmot-ra, ehhez laktunk a legközelebb. A paksi dunapart egyik legszebb részén található, egy vadgesztenyés sétány és a vízirendőrség épülete közötti részen. Külön élmény volt a főút és a vasút alatt húzódó visszhangos aluljáróban sétálni, nagyokat kurjantva.

Paks végállomás épülete egy szocialista "remekmű" a város végén, amit az erőmű építésekor húztak fel ha jól tudom, innen gyorsan el lehetett érni a szintén az erőmű miatt felépült lakótelepet. Innen már csak egy vágány megy tovább, az atomerőmű felé. Ennek fontossága egyrészt az anyag beszállítások (sokszor rakodnak hajóra óriás trafókat az erőműnél), a kiégett fűtőanyag elszálíltása, másrészt a katasztrófahelyzeti evakuálás miatt van. 
 
Jobbra az állomás, a távolban az atomerőmű, a kép közepén a piros-fehér csíkos "kémények" a reaktorok között magasodnak. Tessék megfigyelni a Vulcan modell féle térhangosító oszlopokat és határjelzőket, no és a Jako féle térvilágítást :)  - Klikk a képre a nagyításért!
 
Paks végállomás kijárati jelzője. Piros. Igaz itt már nem jár ki szinte senki :( Balra a fák mögött a város, jobbra a töltés túloldalán a Duna nem látható. - Nagyításért klikk a képre!

2 komment

Címkék: történelem nagyvasút

A bejegyzés trackback címe:

https://vasuttmodell.blog.hu/api/trackback/id/tr604569710

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Elefánthajcsár 2015.05.24. 17:54:35

Pedig jó volna újraindítani a személyforgalamt is. Nem csak az atomerőmű nagy létszámú, messze vidékről bejáró kollektívája végett, se a várost sokan felkeresik turisztikai célból is. Szép város, laktam ott magam is (jól is éreztem magam), mint az Atomerőmű sugárfertőtlenítője. Akkoriban volt még gyorsvonat-pár is Dudapest-Déli és Paks között. Személyvonat-pár (igaz, csak Dunaújvárosig) naponta három pár vot.
süti beállítások módosítása