A napokban jelent meg a Tillig 16531 cikkszámú ÖBB 2. osztályú Bpmz kocsija. Legalábbis a katalógusban és a modell dobozán ez szerepel, Bpmz. A kocsin viszont Bmz a típus jelzés. Most akkor hogy van ez?
Sajnos nem vagyok annyira jártas a típusjelzésekben mint szeretném, de ha jól tévesztek, akkor a Bpmz termes kocsi, míg a Bmz fülkés kocsi. A 16531-es ablakain belesve látszik, hogy ez bizony fülkés, tehát a kocsi oldalán lévő Bmz jelzés helyes. Akkor mégis mi a fene a különbség a 13550-es cikkszámú kocsihoz képest, ami szintén Bmz? Meglepően sok, megpróbálom táblázatokba szedni, ami nekem feltűnt.
Kocsi kialakítása:
13550 | 16531 | |
Forgóváz* | FIAT | SGP? |
Ablakok | osztott (folyosónál vegyes) | teli |
Átjáróajtó | merevítős | sima |
Végzár lámpa | kör alakú | szögletes |
Szoknya | háááát, eltérő :) | eltérő |
Ajtó | széles ablakkal | keskeny ablakkal |
Szellőző | csak a folyosó oldalán, domború | mindkét oldalon, tamponált |
* Ebben a kérdésben sem vagyok épp szakértő :)
Tillig 13550 és 16531 Bmz kocsik oldalról
Tillig 13550 és 16531 Bmz kocsik homlok oldalai
A felszerelhető alkatrészek sem azonosak:
13550 | 16531 | |
Mágneses sínfék | van | van |
Vonóhorog | van | van |
Kígyózásgátló | van | nincs |
Kapaszkodó (sarokra) | van | nincs |
Bár a katalógus és a doboz felirata eltér a dobozban fekvő modellen olvashatótól, ettől függetlenül aki szereti a mai osztrák vasutat az két szépen kivitelezett 2. osztályú kocsit is beszerezhet, amihez rövidesen érkezik az 1. osztályú társ. A korábban kiadott 13531-es cikkszámú, ötös korszak eleji festésű (bordó-sötétszürke) 1. osztályú kocsival, és az orosz TT-Modell kocsijaival (1. és több pályaszámú 2. osztály, étkező) igen tekintélyes hosszúságú vonat állítható ki, mely - vigyázat csöpögős lesz - minden terepasztal vagy vitrin dísze lehet (mondtam írtam :)). Szerencsére azzal sem lehet gond, hogy mivel húzzuk a kocsikat, mert a Piko és a Kühn is árul ÖBB Herculeseket, a Pikonak és a Tillignek pedig rövidesen lesz ÖBB Taurusa.