Végre itt van! Megérkezett a Kühn Búvárja! Sokadik határidő volt a december végére ígért, amit ismét nem sikerült tartani, de január végén a boltokba került a Kühn Búvárok népes tábora (4 féle kiadás jelent meg egy időben, ebből az egyik különkiadás). 2010 közepén jelent meg a hír, hogy a Kühn kiadja nagy sorozatban a csehszlovák ipar remekét, majd ez után pár hónappal a Roco, mindenki meglepetésére, mint derült égből a villámcsapás piacra dobta az ő változatait. Kicsit már le is mondtunk a Kühn gépekről, olyan sok variációban jelent meg a konkurencia kiadása. De bő egy évvel a bergheimiek után a Rajna partján is megjelent pár Búvár.
Ha már mindkét modellből van a kezem ügyében, hát gondoltam készítek pár fotót amin látszanak a különbségek. Szerencsémre a 1,5 éve előrendelt gép is CD EP V-ös, mint az azóta már beszerzett Roco masinám, így legalább korszakban azonosak a képek szereplői, ha már színviláguk el is tér (legalább elég egyszer leírni, hogy a zöld a Kühn, a kék a Roco féle gép).
Sokan elégedetlenek voltak a Roco kiadással, és olvastam olyanokat, hogy a Kühné szebb, holott akkoriban még csak híre sem volt a mozdonyuknak. Nos most már valóban lehet csámcsogni az eltéréseken, a szebb megoldásokon. Magam nem vagyok egy szegecsszámláló, nekem mindkét gép visszaadja az eredeti hangulatát. Hajszállal vékonyabbak a kapaszkodók és szebben "berendezett" a vezérállása a Kühn gépnek, Rocoék meghagyták nekünk az apró kiegészítők felszerelésének örömét (kürtök, fékcsövek) viszont egy nüansznyival szebb forgóvázat tettek a modell alá. A fentiekből következtetve, a két gép fej-fej mellett áll a versenyben, ami a kinézetet illeti.
Német fórumokon néhányan elégedetlenkedtek a Kühn gép futása, zajossága miatt. Sőt, volt olyan aki egyenesen "lePIKOzta" a hajtást, ezzel egyértelműen jelezve elégedetlenségét. Az én Búvárjaim még nincsenek bejáratva, de rendellenes, nagy zajt nem tapasztaltam. Ami észrevehető analóg üzemben, a Roco gépe kisebb feszültségen indul, viszont ha egyszer megindul a Kühn, ő a gyorsabb. Ez is lehet egy versenyszám :)
Többen nehezményezték a Kühn csomagolását. Ez a "probléma" nálam is észrevehető, a Búvár nem nagyon akar kibújni a dobozából, nagyon passzentos a formázott műanyag. A csomagolás hibája talán, hogy a vonatbefolyásoló tetőantennája kiesik a helyéről, ezért első kézbevételkor erre érdemes figyelni, mert ha egyszer földre hull, tán csak a porszívó találja meg.
S hogy ki nyeri mégis a versenyt? Talán az ár határozza majd meg. Ebben a versenyben ugyanis egyértelmű a Kühn előnye, mert 10%-al kedvezőbb áron lehet beszerezni.