Múlt héten a klubban terheléses tesztnek vetettük alá az Arnold által kiadott Köf II-t, konkrétan 3 személykocsit - közöttük volt a Kühn féle Städte Express Y/B kocsi is - tologattunk vele a dilikörön. Ment szépen a kicsike. Elhangzott egy felvetés, hogy jó lenne együtt látni a BTTB féle régi Y-t ezzel az újjal. Csináltam pár fotót, hát alaposan meglátszik a két konstrukció között eltelt több, mint 30 év. A képeken szereplő BTTB kocsi kapott egy felújítást fém kerekekkel és új fajta Tillig kuplunggal. A kapaszkodói és a kilincsek még gyerekkoromban kapták meg a színüket (alkoholos filc által, ha jól emlékszem).
Az első ami szembeötlik, az a sokkal részletesebb kidolgozás és részletesebb + olvashatóbb feliratozás a mai modellnél. Míg a régi technikával egy színnel készültek a feliratok, ma már megszoktuk hogy több színnel festik a piktogramokat és az igazihoz minél inkább hasonlítva szinte minden felületen van jelzés vagy felirat. Az ajtóknál lévő kapaszkodók felszereltek - ahogy azt Kühnéktől megszoktuk, a BTTB kocsin csak jelzés értékűek - ahogy ezt megszoktuk.
Vastag ablakkeretek, nem olyan szép "víztiszta" üvegek, fröccsöntési pont látszik - ez a régi modell jellemzője az alsó képen.
A homlokoldalak sem nevezhetők egyformának. A feltűnő eltérések a Kühn javára a kivágott lámpák, a részletesebb ajtók, a vékonyabb gumihurkák, a kidolgozott fűtési lengőkábel, no és persze a tető ív sem teljesen egyforma.
A forgóváz kidolgozása is részletesebb és szebb. Az újon egyel több lépcsőfok is van. Persze a vagon alján is rengeteg eltérés van, eltérő helyen és méretben vannak az egyes dobozok, légtartályok.
És ami még fontos, hosszabb az új. A régi 195mm volt, míg ez 204mm hosszú.
Nem emlékszem a 80-as évek közepén, amikor kezdtem a modellvasutazást, mennyit kóstált egy ilyen személykocsi, talán 150-200Ft volt. Itt-ott még kapható ugyan ez a forma, kissé felújítva (fém kerékkel, szebb feliratokkal), mint Tillig gyártmány 5-6000Ft közötti áron. A most megjelent Kühn 8-8500Ft körül van, a közeljövőben kiadásra kerülő új formájú Tillig modell 9000Ft fölött lesz. A korszerűbb kocsi szvsz simán megéri a plusz költséget azoknak akiknek fontos a minél jobb élethűség és a részletes kidolgozás.