vasuTTmodell

Vasútmodell hírek, újdonságok, érdekességek a TT méretarány kedvelőinek.

Címkék

acme (1) adp (1) akció (54) apmodely (11) arnold (55) artitec (1) asprojekt (9) auhagen (14) barkács (136) barkas (1) beckmann (20) bemo (2) brawa (3) bttb (5) busch (99) digisound (2) digitális (8) digitalzentrale (3) digitools (2) dk-model (7) dll (3) ecthIT (1) egyszeri kiadás (5) es-pecky (16) esu (1) farkas-transz (1) fischer-modell (8) fólió (1) framo (1) gabor (2) gőzmozdony (3) gützold (8) gysev (2) h0 (2) hädl (125) harrybarth (1) heki (1) heris (13) herpa (73) hétfői kép (698) hobbex (1) hobbytrain (7) honlap (13) hornby (24) hot news (185) igra (33) kalomodell (6) karácsony (5) karsei (33) katalógus (25) keskeny nyomköz (3) kiállítás (55) kifutó modell (14) kisszéria (9) kres (46) kühn (112) különkiadás (7) lemke (4) lenz (8) loco (17) lorenz (9) ls models (4) luetke (1) makett (1) marionzeller (1) matrica (2) máv (6) mehano (4) miniatur (8) minicar (1) modell (359) modelltec (3) modist (6) modmüller (4) modul (95) mtb (61) nagyvasút (7) noch (14) nohab (1) npe (2) nyereményjáték (2) paksinuti (2) papirbakter (1) peho (1) peresvet (4) piko (202) pmt (19) preiser (3) programajánló (49) psk (20) rakomány (5) revell (1) rietze (6) roco (88) rothe top technik (1) saxonia (1) schirmer (70) sdv (5) sikulove (4) sonjaplastic (1) sudexpress (1) szolgálati közlemény (4) temofeszt 2014 (3) terepasztal (12) tillig (641) tillig club (45) tillig h0 (8) tomix (3) történelem (11) trainomatic (3) tt-modell (3) tte (1) uhlenbrock (3) újdonság (526) újság (9) v&v (13) vasuttmodell (211) veit (1) vélemény (46) voigtländer (2) vulcanmodell (2) wiemo (10) zeuke (2) zimo (2)

Figyelem!

vasuTTmodell weboldalon és blogon szereplő képek és egyéb tartalmak a vasuTTmodell Kft. saját tulajdonát képezik (kivétel, ami ettől eltérő megjelölést tartalmaz), azok bármilyen felhasználása (részben vagy egészben), különösen egyéb helyeken történő publikálása, csak erre vonatkozó kifejezett írásos engedélyünkkel lehetséges!

Megtalálhatsz a Facebookon is bennünket!

Összehasonlító teszt a Tillig és a Roco BR 120 között – III. rész

2009.08.02. 22:00 RFeri

 
Az alábbi cikk eredetileg a http://www.bahnbilder.burkhkoe.de oldalon jelent meg, a fordítást és a képeket a cikk szerzője, Burkhardt Köhler úr szíves engedélyével adjuk közre. A harmadik, befejező rész is a modellekkel foglalkozik.
 
A menettulajdonságokról:
 
A Tillig-féle 120-as hajtása nem éppen díjnyertes - és a kiválasztott koncepció nem is lehetett az. Ezenkívül lényeges eltérések adódnak az eredeti és az átdolgozott futóművű Tillig-modellváltozatok között. A menettulajdonság-témát emiatt nem kívánjuk itt kivesézni – ez annál inkább igaz, mivel a Tillig-féle 120-asok különböző sorozatain belül a menettulajdonságok igen jelentős szórást mutatnak, és csak az én járműállományom egyetlen első generációs 120 200-asa áll rendelkezésre, mint összehasonlítási alap.
 
A vonóerőre vonatkozóan ugyancsak elállnék a Tillig- és a Roco-modell közvetlen összehasonlításától. Különösen azon körülmény miatt, hogy a megfelelő tesztre nem áll a rendelkezésemre a jelenlegi gyártási sorozatból származó BR 120-as Tillig-modell. A 120 048 Roco-modelljének összehasonlítása egy első szériás Tillig V200 modellel kézenfekvő okok miatt magától értetődően megtilttatik. Mindenesetre a Tillig minden forgóvázas konstrukciójú mozdonyának a működtetési feltételeknek megfelelő a vonóereje.
 
Néhány TT-vasutastól azt is hallhatjuk, hogy az ő sebnitzi 120-as modelljük futási viselkedése nem lenne fogható másra, mint ismét csak a nyilvánvaló futásminőségbeli szórásokra…
 
Emiatt itt csak egyetlen megjegyzést fűznék a Roco-modellhez: a vonóereje nem ad alapot a bírálatra. A megerősített hajtással és a 4 tapadógyűrűvel a modell vonóerejét a mozdony felhasználási területéhez képest több mint kielégítőre méretezték.
 
A Roco-modell hajtászajai – hasonlóan az utolsó Roco-féle BR 132 szériához – meglehetősen szerények. Ez az a reményt élteti, hogy a Roco az első 132-es szériánál megismert minőséget tartósan képes biztosítani.
 
A vizsgált modell futási minősége olyan, amilyet egyszerűen elvárhatunk egy új fejlesztésű, korszerű modelltől – dinamikus menettulajdonságok, jó lassúmenet, támolygásmentes futás…
 
A „salzburgi orosz” csúcssebessége nagyon hasonlít a BR 132-esére. Az az értékelés, hogy kisebb végsebesség lett volna kívánatos, mindig szubjektív, ahhoz a különböző modellvasutasok igényei túlságosan eltérőek. Stopperórával ugyan nem mértem, de óvatos becslések arra utalnak, hogy a NEM előírásai kielégíttettek. A Tillig-mozdony kicsit gyorsabb…
           
KKK  
                         

Ismérv
Tillig
Roco
Közelkapcsoló-szerkezet
nincs, a forgóváz irányítja a vonószerkezetet
van, vízszintes vezetés az áttört kötényen

 
Itt a törésvonal azok között, akik használják is, és azok között, akik csak a vitrinben tartják. Akik a modellt kizárólag a látvány kedvéért a vitrinben állítják ki, igen súlyos hibának érzik a Roco-mozdony áttört szoknyájának a látványát. A Tillig-modell egyszerűbb kivitelű kapcsolóját ki lehet akasztani a forgóvázból, és az egyben lévő szoknya zavartalan látványt nyújt.
           
A kuplung szabályos kiképzése céljából a Tillig-modell szoknyáját valamivel meredekebbre állították, mint az eredetinél – de ez alig tűnik föl…
 
Viszont aki a vontatójárművét rendszeresen vasútüzemben járatja, az manapság semmi esetre sem akar lemondani a jól működő közelkapcsolóról. Én személyesen híve vagyok a KKK-nak, az optikai hátrányok dacára.
 
A 120 048 áttört szoknyája a (Tillig-)kapcsoló vízszintes vezetésére szolgál – abból a célból, hogy a kuplung lelógását tartósan kizárja. Ilyen konstrukció esetén nincs szükség alátámasztó lemez felszerelésére. Mint ahogy a többi, közelkapcsolós sebnitzi modell esetében, a Roco által választott megoldásnál sincs arra lehetőség, hogy a kapcsoló sínkorona fölötti magasságát pl. a szabványos foglalat elállításával korrigáljuk, ahogy az pl. a Peho-féle közelkapcsolónál lehetséges.
           
A Roco-szoknya kinézete vitathatatlanul nem 100%-os szépségű. Viszont ezek az áttört Roco-szoknyák csak föl vannak pattintva, jó és kívánatos dolog lenne a vitrinlakók számára áttöretlen szoknyát pótalkatrészként rendelhetővé tenni, ahogy azt a Roco a 120 048 „szélesnyomközű” nővérénél, a H0-s modellnél teszi is…
 
A Roco-modell kapcsolói eredeti Tillig-kapcsolók. A szoknya általi vízszintes megvezetésnek köszönhetően ezek a Roco-modellnél sem adnak okot semmilyen aggodalomra vagy panaszra.
 
A részletek
 
A kürt 
 
A Roco-modell – a Tillig modellel ellentétben – nem rendelkezik a tetőn figyelmeztető jelzéseket adó kürtökkel [a MÁV-os változat viszont igen – a ford]. Az előzőleg már többször említett Eisenbahn Kurier könyvet fellapozva megállapítást nyert, hogy a meiningeni hangtompítós 120-asok tetején valóban nem volt látható kürt – eredetileg láthatatlanul a vezetőállás alatt voltak megtalálhatók. Az EK-könyv nem nevez meg kifejezett irányelveket és sorozatváltozatokat a kürtök helye és a hangtompító kivitele összefüggésében. A Tillig-modell kürtjeinek elhelyezése lényegében megfelel az orosz hangtompító felhasználásának megfelelő méretrajzoknak. Ezért mindkét modell megfelel a saját vonatkozó eredetijének.
                       
A világítás
 
A Tillig-modellnek izzólámpás világítása van. Kézenfekvő, hogy ez a salzburgi mozdony melegfehér LED-világításával szemben alul marad. A Tillig-modellel szemben a Roco LED-világítása sokkal kisebb sebességeknél is látványosabb.
 
Mindkét gyártó modellje menetirányfüggő homlokvilágítású, zárfény nélküli. A zárfény viszont csak gépmenetben közlekedő vagy tolómozdonynál szükséges (ott viszont az egyszerűsített zárjelzések használata nem szokatlan). Látni kell, hogy az eredeti mozdonyok normál üzeme alapján a legtöbb modelltulajdonosnak tulajdonképpen elfogadható az, hogy egyik gyártó sem készítette el a zárfényt – kiváltképp azért, mert a zárfények eredeti helyének leképzése a modellen jelentős nehézségekbe ütközött volna. Én mindenesetre megértem azokat is, akik a 120-asukat tológépként akarják bevetni, és ebben az esetben joggal hiányolják a zárfényeket.
           
A „mosócédula” [a hozzáadott leírás – a ford]
 
Feltűnően jó a Roco-modellhez mellékelt, gondosan kidolgozott használati útmutató. Ezekben az időkben, amikor az eléggé gyér leírás számít normálisnak, a Roco-modellhez mellékelt leírás már majdhogynem Mercedes „S”-osztálynak számít…
 
Az összbenyomás
 
Mindkét modell esetében már első ránézésre azonnal és kétségtelenül felismerhető BR 120 volta – ez nem is kérdéses. A Tillig-modell mucsai, elmaradott voltának bizonygatása nélkül sem esett nehezünkre a modernebb konstrukciójú Roco-modell fölényének igazolása. Egyikük sem csinál rossz formát, akkor sem, ha a Tillig-mozdony fölött már eljárt az idő. Ahogy az az asszonyoknál szokás – a modelleknél sincs másképp.
 
A mozdonyházakat összehasonlítva a Tillig-modell (a szélvédőktől és a felbakolástól eltekintve) jól megállja a helyét, és a zárt szoknyával és a hiányzó fenékkel együtt is jól formált – de a futómű és a menettulajdonságok terén teljesen egyértelműen a Rocóé a pont…
                       
Nincs tehát ok arra, hogy a meglévő Szergej-flottánkat a legsürgősebben „S” jellel lássuk el, azaz kiselejtezzük, vagy veszteséggel „elvaterázva” áttérjünk egy másik 1:120-as „közlekedési vállalatra”.
 
A Roco-modell vajon kiegészítheti a Tillig-flottát?           
 
Igen is meg nem is. Egy Tillig mozdony előfogatolása egy Roco modellel nem túl kellemes látvány – a Tillig modell rossz magasságú futóműve következtében. Ha viszont egymástól a becsületes távolságot betartjuk, minden további nélkül egymás mellett állhatnak.
 
a vetélytársak – látható a magasságkülönbség…
                         
Az átszámozás
 
Egyes TT-barátok, akik több új Roco-féle 120-ast is szívesen beállítanának, rákérdezhetnek más pályaszámokra, úgy, hogy a mozdonyházat ne kelljen változtatni. Erre a kérdésre a legjobb választ a sok fotó és a jó irodalom segítségül hívása adja meg,
 
Ezzel kapcsolatban főleg az EK-mozdonysorozatból a „V200 sorozat” címet viselő könyvre bízzuk rá magunkat.
           
Különösen figyelni kellene a következőkre:
- a hangtompítók helyes kivitelére, beleértve a tetőkiépítést,
- a hűtőzsaluzatok 2- ill. 3-részes voltára,
- a generátorhűtés normál hűtőlevegő-rácsának ill. többfúvókás rácsának a meglétére,
- a szélvédő alatti krómozott díszléc ill. a különböző kivitelű kapaszkodók meglétére,
- a körbefutó krémszínű csíkok alakjára és szélességére,
- a vezetőállás fűtésének szellőzőjének az alakjára, nem beszélve a helyes elhelyezéséről.
 
Bevetési súlypontok
                         
Mindig kérdés a különböző mozdonysorozatok eredetinek megfelelő használata…
 
Az M62 a DR-pályákon fővonali nehéz tehervonati szolgálattal kezdett, nemritkán a nagy távolságú szenet és káliumsót szállító átmenő tehervonatokat továbbította. És leváltotta a határon átmenő teherforgalomból a gőzmozdonyokat.
 
A BR 130, 131 és 132 sorozatú mozdonyok üzembe állításával a 120-as elvesztette a jelentőségét a fővonalakon, és felszabadította a feljavított BR 50 és 52 gőzösöket a tehervonatok elől, elsősorban a helyi forgalomban.
 
A terjedő vonalvillamosítással a 120-asok a ’80-as évek második felére a menetrendi forgalomban részben nélkülözhetővé váltak, rövidtávú teherforgalmat bonyolítottak, tartalékszolgálatot adtak és anyagvonatokat továbbítottak, stb.
 
Az NDK-ban végbement politikai fordulat megpecsételte sorsukat…
 
A nem létező vonatfűtés ellenére a V200 / BR 120 a DR-nél a fűtési időszakot kivéve személyforgalmat is ellátott, a fűtési idény alatt előfogatként. Különösen gyakran állította személyvonatok élére az erfurti vonalfőnökség (mindenekelőtt a regionális hivatásforgalomban és a BR 119-esek pótlásánál) és a nyári hónapokban a Keleti Tenger nyaralóforgalmával birkózott (gyorsvonatokkal is).
 
A 120-asok utolsó tervezett szolgálata személyvonat élén 1991-ben a D1196/1197 sz. katonai gyorsvonatpár továbbítása volt az Eberswalde - Fürstenberg/Havel szakaszon.
 
Megpróbáltam az összehasonlítást objektíven elvégezni, anélkül a kikötés nélkül, hogy „a lánya érdekesebb az anyósnál”…
El akartam kerülni, hogy a szász vallásháborúhoz fegyvert szolgáltassak, vagy hogy verbális támadásokat bátorítsak. Remélem, ez sikerült nekem….
 
jól mutat együtt a Tillig-féle 118 203 és a Roco-féle 120 048…

Szólj hozzá!

Címkék: vélemény modell

A bejegyzés trackback címe:

https://vasuttmodell.blog.hu/api/trackback/id/tr361283942

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása