vasuTTmodell

Vasútmodell hírek, újdonságok, érdekességek a TT méretarány kedvelőinek.

Címkék

acme (1) adp (1) akció (54) apmodely (11) arnold (55) artitec (1) asprojekt (9) auhagen (14) barkács (136) barkas (1) beckmann (20) bemo (2) brawa (3) bttb (5) busch (99) digisound (2) digitális (8) digitalzentrale (3) digitools (2) dk-model (7) dll (3) ecthIT (1) egyszeri kiadás (5) es-pecky (16) esu (1) farkas-transz (1) fischer-modell (8) fólió (1) framo (1) gabor (2) gőzmozdony (3) gützold (8) gysev (2) h0 (2) hädl (125) harrybarth (1) heki (1) heris (13) herpa (73) hétfői kép (698) hobbex (1) hobbytrain (7) honlap (13) hornby (24) hot news (185) igra (33) kalomodell (6) karácsony (5) karsei (33) katalógus (25) keskeny nyomköz (3) kiállítás (55) kifutó modell (14) kisszéria (9) kres (46) kühn (112) különkiadás (7) lemke (4) lenz (8) loco (17) lorenz (9) ls models (4) luetke (1) makett (1) marionzeller (1) matrica (2) máv (6) mehano (4) miniatur (8) minicar (1) modell (359) modelltec (3) modist (6) modmüller (4) modul (95) mtb (61) nagyvasút (7) noch (14) nohab (1) npe (2) nyereményjáték (2) paksinuti (2) papirbakter (1) peho (1) peresvet (4) piko (202) pmt (19) preiser (3) programajánló (49) psk (20) rakomány (5) revell (1) rietze (6) roco (88) rothe top technik (1) saxonia (1) schirmer (70) sdv (5) sikulove (4) sonjaplastic (1) sudexpress (1) szolgálati közlemény (4) temofeszt 2014 (3) terepasztal (12) tillig (641) tillig club (45) tillig h0 (8) tomix (3) történelem (11) trainomatic (3) tt-modell (3) tte (1) uhlenbrock (3) újdonság (526) újság (9) v&v (13) vasuttmodell (211) veit (1) vélemény (46) voigtländer (2) vulcanmodell (2) wiemo (10) zeuke (2) zimo (2)

Figyelem!

vasuTTmodell weboldalon és blogon szereplő képek és egyéb tartalmak a vasuTTmodell Kft. saját tulajdonát képezik (kivétel, ami ettől eltérő megjelölést tartalmaz), azok bármilyen felhasználása (részben vagy egészben), különösen egyéb helyeken történő publikálása, csak erre vonatkozó kifejezett írásos engedélyünkkel lehetséges!

Megtalálhatsz a Facebookon is bennünket!

Összehasonlító teszt a Tillig és a Roco BR 120 között – II. rész

2009.08.01. 22:00 RFeri

Az alábbi cikk eredetileg a http://www.bahnbilder.burkhoe.de oldalon jelent meg, a fordítást és a képeket a cikk szerzője, Burkhardt Köhler úr szíves engedélyével adjuk közre. A második rész a modellekkel foglalkozik. 

Ennyi elég is az eredetiről, most már lássuk a modelleket…      
                         
A V200 / BR 120 nem áll az érdeklődésem középpontjában… csaknem 20t-s tengelyterhelésével 1989-ig nem járhatott Zittau felé, néhány gép a ’70-es években Görlitzben állomásozott (mint cottbusi „küldöttség”), és drezdai vlm. cottbusi 120-asok rendszeresen jártak Bautzen ill. Görlitz felé.
 
Ezért vagyok én a 120-assal kapcsolatban sokkal kevésbé elfogult, mint a 118.2‑4 vagy az 52 és az 52.80 sorozatokkal kapcsolatban…
 
Itt csak a DR IV. korszakbeli modelleket fogom szemlélni.
Ezek a Tillig részéről a következők:
120 004 – bordó szín, takarékos festés (ún. „Sparlack”), „U“ alakú kapaszkodó
120 011 – bordó szín, körbefutó csíkok, „U“ alakú kapaszkodó
120 200 – cseresznyepiros szín, eredeti kivitel
120 269 – bordó szín, körbefutó csíkok, krómozott díszléc
                         
Az első sorozatból származó Tillig 120 000 modell…
 
Elöl a SpieleMax-féle kisszériás Tillig 120 004… mögötte a Roco-féle 120 048
 
A ’90-es években készített V200 / BR 120, mint a Tillig-monopólium legelső modellje, felépítésén még magán viselte a Mattra hatását.
 
Jellegzetessége a tömör fém alvázkeret és – a későbbi Tillig-szerkezetekkel szemben – a lendkerék nélküli hajtás – és sajnos az az elégtelen és kevéssé tartós csúszóérintkezős áramszedés, amellyel a feszültség eljut a kerekektől a motorig. Így maradtak már akkoriban is a futásjóságot érintő nem ritka kívánságok megoldatlanul, ez a hajtás mai szemmel nézve már nem korszerű.
 
Kétezer-háromban a Tillig a V200 / BR 120 futóművét „lájtosan” átdolgozta, és így a szerkezet hasonló lett a többi Tillig-féle forgóvázas mozdony modelljéhez – ez azért nem helyettesítette a futómű teljes újratervezését. A motor is maradt a 3-pólusú Bühler-motor. A futásjóság a kezdeti modellekhez képest észrevehetően javult.
 
A mozdonyház az átalakítás során érintetlen maradt, a modell érezhetően könnyebb lett – az eredeti 265 g súlyból az átépítés révén mindössze 200 g maradt.
                         
És immár a Roco-modell:
120 048 – bordó szín, körbefutó sávok, „U“ alakú kapaszkodó
 
A Roco-ház TT-modell a BR 120 1:87 modelljének meglehetősen pontos kicsinyített változata – annak minden szépségével, gyengeségével és nem túlságosan gazdag részletkidolgozásával. A hajtás hasonló a 6 hajtott tengelyű eredeti Roco-TT 132-es sorozatéhoz. Mindkét forgóváz külső tengelyének mindkét kerekének futófelületét tapadógyűrűvel szerelték fel. Ezen kívül: 5-pólusú motor tekintélyes lendkerékkel
 
 
Mivel némelyeknek ez fontos – itt tisztázom, hogy az összehasonlításban szereplő 120 200 (Tillig) és 120 048 (Roco) a saját személyes tulajdonomban van. A többi Tillig-modellt egy markkleebergi vasútmodellező bocsátotta rendelkezésemre az öszzehasonlításhoz.
 
A főbb méretek összehasonlítása
Az 50.35-tel ellentétben egy összehasonlításnál ez nem megy tolómérő nélkül:
 

Ismérv
Eredeti / 1:120
Tillig
Roco
Hossza ütköző között [mm]
17550 / 146,25
146,8
146,2
A mozdonytest hossza [mm]
16250 / 135,40
136,8
136
Teljes tengelytáv [mm]
12800 / 106,67
107,6
107,4
Forgócsap-távolság [mm]
8600 / 71,67
70,9
72
Tengelytáv forgóvázon belül [mm]
4200 / 35,00
35,1
35,1
Sínkorona fölötti magassága [mm]
4630 / 38,58
39,8
38,5
Szélessége [mm]
2950 / 24,58
25,8
25

 
A sínkorona fölötti magasság adata a Meiningen-hangtompítóval fölszerelt mozdonyénak felel meg – az orosz hangtompítós ennél kissé alacsonyabb.
 
 
 
A mozdonyházról.            
 
A Tillig-mozdonyház még 15 év után is megfelelően kielégíti sok TT-barát igényét. De mindenekelőtt a szélvédő ablakokkal kapcsolatban – összehasonlítva az eredeti fényképeivel – egyértelműen megvan az „előkelő második helyezett” – az ablakok túl kicsik és a pallók túl szélesek, az ablakbetétek túl mélyen ülnek.
 
 
A szélvédők problémája… a Tillig-modellnél túl kicsik és túl mélyen ülnek…
 
Az eredeti így néz ki…
                         
a Roco így valósítja meg a homlokot.
 
Egymás mellett.
 
Még egyszer egymás mellett… együttállás?
           
A Tillig összes modellje a luganszki hangtompítóval rendelkezik, ez egyben van a mozdonyházzal, ezért a „változó” mozdonyház-eltérések a Tillig-modellnél nem léteztek. Így hát bele kell nyugodni abba, hogy például a 120 011-nél hangtompító kivitele nem helyes. (A 120 004 a csere keretében orosz hangtompítót kapott, annál tehát rendben van a modellnél a leképzés.)
 
A szellőzőzsaluzatok tekintetében is különbözik a két gyártó modellje: a Tilligé 3 részes, a Rocóé 2.
 
Nagyon alapos szemlélődéssel mindkét modellnél megfigyelhető a szélvédő betéteknél a leképzett ablaktörlő is.
 
 
Tehát orrilag teljesen egyértelműen a Roco-modellé a pálma: a szélvédő-részlet feltűnően jól sikerült A salzburgi 120 048 kapaszkodói a sebnitzi 120 004-gyel ellentétben sokkal filigránabbak – és ráadásul gyárilag felszerelték őket.
 
A járműjavítóban a fenntartás keretében számtalan gépet szereltek föl a járóosztály fölötti, meglehetősen nagy, krómozott homlokfali levegőrostély (ezt a változatot képzi le a Tillig) helyett egy sokkal kisebb, a vezetőállás fűtését szolgáló levegőrostéllyal – alapos szemrevételezéssel ezt a nem feltűnő rácsot a Roco 120 048-on is megtaláljuk (a „sárga” csíkkal fölülfestve).
 
A 120 048-ra felszerelt meiningeni építési módú hangtompító önálló alkatrész, így a további modellek megfelelően módosíthatóak. Azonban a hangtompító nem pontosan fekszik rá a mozdonytestre - így a mozdonytest és a hangtompító között nem túl feltűnő kis rés adódik. A Tillig- és a kereskedelemben kapható Roco-modellek tetőelrendezése között lényeges különbség van – a különböző kivitelű hangtompítók miatt ez valósághű.
 
a tetőelrendezés – fönt a Tillig, alatta a Roco..
 
A Roco-hangtompítót kell felhasználni alkatrészként a Tillig-modell átépítéséhez, ha valósághű átalakítást szeretnénk, de ez további változtatásokat is igényel a Tillig mozdonyházon.
                         
A 120 048-cal a Roco egy olyan mozdonyház-változatot választott, amelyet a Tillig nem modellezett le – így a Roco-modellt akár a Tillig-flotta kiegészítéseként is tekinthetjük…
 
 
 A Tillig- ill. a Roco-mozdonyházak szerszámkészítése között eltelt 15 év persze nem telt hiába. A szélvédőktől eltekintve azért a Tillig-féle ház még sok TT-barát igényét kielégíti.
           
A Tillig-háznál a táblák fröccsöntöttek – a Roco-modellnél csak nyomtatva vannak. Ez lehetőséget ad jellegzetes III. korszaki valósághű módosításra, mivel az eredeti mozdonyra más alakú, a szokásos DR-szabványtól eltérő nagyságú és formájú táblákat szerelt föl a gyártó.
           
A feliratozás mindkét gyártónál kifogástalan… Aki érdemesnek tartja, hogy gravírozott táblákat tegyen föl, az különböző gyártók megfelelő gravírtábláival kiegészítheti a modelljét.
 
A mozdonytest témát lezárva még említtessék meg, hogy a Roco-modell vezetőállása berendezett. Mozdonyszemélyzet vezénylésétől viszont eltekintettek.
 
Mindkét gyártó összehasonlított modelljének festése jó minőségű.
 
           

Ismérv
Tillig
Roco
Motor
3-pólusú Bühler
5-pólusú ferde hornyú
Meghajtott tengelyek száma
4
6

 
A futóműnél található a Tillig-modell fő baja: a „nagylábúság”. A futómű-átdolgozás során sajnos nem sikerült ezt a kétségtelen hiányosságot orvosolni.
 
A Tillig-modellnél a futómű fölső szegélye és a keret alsó éle között egy rés található, amit majdhogynem „szabad átlátásnak” nevezhetünk.
 
Nem túl szép látvány… a „magaslábúság” sokaknak a fő kritikája a Tillig-konstrukció vonatkozásában. A forgóvázmaszkok mély és tiszta gravírozása az új idők „harmatos” modelljeivel még mindig megállja a helyét… Leleményes barkácsolók már röviddel a Tillig-mozdony megjelenése után lehetséges megoldásokat kerestek és találtak is a 120-as „leültetésére”…
 
A közelmúltban egy régi Tillig-féle 120-as tulajdonosa adott hírt „felrobbant mozdonyházról” ill. mozdonyház-repedésről. Az ónpestis okozta… a Tillig az ilyen panaszokra ennyivel a garanciális időn túl nagyon készségesen reagált, az ónpestist viszont tagadta… Amikor 2008-ban ez a vita felmerült, én a saját 120 200-asom házát levettem, és a házat a forgóváztól elkülönítve tettem el. Amikor ezen teszt képeinek elkészítéséért visszaraktam a házat, már erőltetni kellett, és aztán többet le sem jött…
 
A Roco-modellnél a forgóváz és a mozdonyház közötti „hézag” határozottan keskenyebb és sokkal kevésbé feltűnő. A Roco ezt a csekélyebb rést – amint azt már annál a H0-modellnél megismertük, amelyből a TT-modellt származtatták – a forgóváz fölső részén tett bizonyos kompromisszumok révén érte el. A legfeltűnőbb példa a fék-munkahengerek „felezése”. Alaposabb megnézés esetén nem igazán tetszetős, és biztosan akadt volna erre jobb megoldás is.
 
így néz ki a Roco forgóváza…
 
A forgóváz-keretek terén a modellek fej-fej mellett vannak. A fékberendezés „kerékközeli” részeit mindkét gyártó teljes mértékben elhagyta.       
 
A V200 / BR 120 fékpofáinak DR-nél szokásos alakjától eltért a kivitele, nemcsak a futófelületre, hanem a nyomkarimára is hatást gyakorolt. Ezeknek a nyomkarima által vezetett fékpofáknak az eredetire hasonló leképezését a tengelyek oldalmozgási képessége miatt teljesen lehetetlen lett volna megcsinálni. Azon szempontok figyelembevételével, miszerint a 120-as fékpofái sokkal beljebb fekszenek és amúgy is alig láthatók, a fékpofák leképzésének elhagyása technikailag mindenképpen, és egyébként is vállalható kompromisszum.
 
A Roco-modell fék-munkahengereinek „féldombormű” kialakítása mindenesetre nem meggyőző, végiggondolt megoldás – a H0-modellnél minden egyéb jól néz ki, és a TT-modellnél meg nem csinálták meg.
 
leállított ČD/ ČSD 781-es – a mélyen fekvő fékpofák az eredetinél alig láthatók…
 
Folyt. köv…

Szólj hozzá!

Címkék: vélemény modell

A bejegyzés trackback címe:

https://vasuttmodell.blog.hu/api/trackback/id/tr811282107

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása