vasuTTmodell

Vasútmodell hírek, újdonságok, érdekességek a TT méretarány kedvelőinek.

Címkék

acme (1) adp (1) akció (54) apmodely (11) arnold (55) artitec (1) asprojekt (9) auhagen (14) barkács (136) barkas (1) beckmann (20) bemo (2) brawa (3) bttb (5) busch (99) digisound (2) digitális (8) digitalzentrale (3) digitools (2) dk-model (7) dll (3) ecthIT (1) egyszeri kiadás (5) es-pecky (16) esu (1) farkas-transz (1) fischer-modell (8) fólió (1) framo (1) gabor (2) gőzmozdony (3) gützold (8) gysev (2) h0 (2) hädl (125) harrybarth (1) heki (1) heris (13) herpa (73) hétfői kép (698) hobbex (1) hobbytrain (7) honlap (13) hornby (24) hot news (185) igra (33) kalomodell (6) karácsony (5) karsei (33) katalógus (25) keskeny nyomköz (3) kiállítás (55) kifutó modell (14) kisszéria (9) kres (46) kühn (112) különkiadás (7) lemke (4) lenz (8) loco (17) lorenz (9) ls models (4) luetke (1) makett (1) marionzeller (1) matrica (2) máv (6) mehano (4) miniatur (8) minicar (1) modell (359) modelltec (3) modist (6) modmüller (4) modul (95) mtb (61) nagyvasút (7) noch (14) nohab (1) npe (2) nyereményjáték (2) paksinuti (2) papirbakter (1) peho (1) peresvet (4) piko (202) pmt (19) preiser (3) programajánló (49) psk (20) rakomány (5) revell (1) rietze (6) roco (88) rothe top technik (1) saxonia (1) schirmer (70) sdv (5) sikulove (4) sonjaplastic (1) sudexpress (1) szolgálati közlemény (4) temofeszt 2014 (3) terepasztal (12) tillig (641) tillig club (45) tillig h0 (8) tomix (3) történelem (11) trainomatic (3) tt-modell (3) tte (1) uhlenbrock (3) újdonság (526) újság (9) v&v (13) vasuttmodell (211) veit (1) vélemény (46) voigtländer (2) vulcanmodell (2) wiemo (10) zeuke (2) zimo (2)

Figyelem!

vasuTTmodell weboldalon és blogon szereplő képek és egyéb tartalmak a vasuTTmodell Kft. saját tulajdonát képezik (kivétel, ami ettől eltérő megjelölést tartalmaz), azok bármilyen felhasználása (részben vagy egészben), különösen egyéb helyeken történő publikálása, csak erre vonatkozó kifejezett írásos engedélyünkkel lehetséges!

Megtalálhatsz a Facebookon is bennünket!

Összehasonlító teszt a Tillig és a Roco BR 120 között – I. rész

2009.07.25. 22:25 RFeri

 
Az alábbi cikk eredetileg a http://www.bahnbilder.burkhkoe.de oldalon jelent meg, a fordítást és a képeket a cikk szerzője, Burkhardt Köhler úr szíves engedélyével adjuk közre. Az első rész az eredeti mozdonnyal foglalkozik.
 
Teljesen váratlanul dobta a piacra a Roco cég 2009. júliusában a DR BR 120 modelljét 1:120 méretarányban. Mintegy 15 évvel korábban adta ki ennek a mozdonysorozatnak a modelljét a Tillig cég. Akkoriban még nem ilyenek voltak a tipikus Tillig-konstrukciók – új fejlesztés volt.
 
 
Ennek ellenére érdemes összehasonlítani a különböző modellgenerációkból származó modelleket. Ezt ugyanolyan tesztbeszámoló keretében szándékozom megtenni, mint amilyet már megismerhettek tőlem a BR 50.35 esetében. A legfontosabb tényező az olvasóra tett benyomás, összevetés az eredeti mozdonyról készült képekkel és természetesen a dinamikai mozgásjellemzők a terepasztalon való bevetéskor… Na és persze egy kis tolómérő (az összehasonlítás miatt)…
 
A szegecsszámlálást teljesen mellőzve persze ez nem fog menni. De ezt biztosan nem azért teszem, hogy arra az eredményre jussak, hogy a tisztességben megőszült Tillig-konstrukción néhány szegecs átmérője kicsit eltér.
 
Másfelől mindkét modellt lehet kapni hic & nunc a kereskedőknél – hasonló áron. Úgy tűnik, hogy a régebbi modell nem jelenthet kedvezményt – többször láttunk már ilyet.
 
Jön az M62 / V200 / BR120 / BR220 / ST44 / T679.1 / 781… Itt van a LEG 220 507-je, ami a német magánvasút előtt a ČSD-nél T679.430 ill. 781 430 névre hallgatott. Szemre lényegében a V200 178-cal kezdődő, luganszki hangtompítós gyártási sorozat eredeti állapotának felel meg.
 
Az internet ezzel foglalkozó fórumain az ismerős Tillig modell mellett a Roco DR BR 120 modellváltozatának váratlan megjelenése a Tillig-tábor és a „Tillig-ellenes Szövetségi Hadsereg” önkéntesei közötti kifejezett vallásháborút eredményezett. Nyilvánvaló, hogy ezt a teljesen tudatos „ráfejlesztést” nem lehet a kellő higgadtsággal elviselni, mindössze az segít, ha az ember fölveszi a harcot…
 
De a két összehasonlított modell szerszámának készítése között eltelt mintegy 15 év – ezt egyszerűen nem szabad elfelejteni…
 
 
 
 
A 120 041 szinte „egypetéjű ikre” a Roco modell 120 048 eredetijének… Plagwitz, 1993.
 
Az eredeti mozdony
 
Az állampárt Politikai Bizottságának tévedhetetlen elvtársai 1966-ban hozták meg az úgynevezett dízelesítési döntést, ami nem mást jelentett, mint hogy ettől a pillanattól fogva a gőzvontatást többé nem a nem létező villamos vontatójárművek, hanem immáron mindenekelőtt dízel vontatójárművek révén kellene leváltani. Azt gondolták, hogy ez kizárólag a Szovjetunióból importált nagyteljesítményű, dízelelektromos hajtásrendszerű dízelmozdonyok üzembe helyezésével lehetséges. Akkoriban egyedül a Szovjetunió volt illetékes arra, hogy 2000 lóerőnél nagyobb teljesítményű dízelmozdonyra a KGST keretien belül ajánlatot tegyen. Az NDK-n kívül egyetlen – saját vasúti iparral rendelkező – KGST-ország sem tartott ki emellett az elhatározás mellett.
 
A DR mellett több KGST-tagállam vasúttársasága jutott hozzá a gyárilag M62-nek nevezett normálnyomtávú géphez:
MÁV – M62
ČSD – T679.1
PKP – ST44
Észak-Korea – K62
Kuba
Széles nyomtávon az SZD-nél – dupla mozdony formában is…
 
2004. Sokolov (Csehország) – a ČD is megvált a Szergejeitől.
 
A Szovjetunió vasútijármű-iparával az első tárgyalásokat viszont már 1964-ben megtartották…
Ezerkilencszázhatvanhat november 17-én történt meg az első, az NDK-nak a luganszk-vorosilovgradi mozdonygyár által szállított V200 sorozatú mozdonynak az átadás-átvétele, a következő technikai alapjellemzőkkel:
Tengelyelrendezés Co’Co’
Tömeg 116 t
Alacsony fordulatú, kétütemű dízelmotor 2000 LE / 1470 kW
Egyenáramú generátor
Marokcsapágyas egyenáramú vontatómotorok
Legnagyobb sebesség 100 km/h
Vonatfűtő berendezés nélkül
 
Csaknem 20 t-s tengelyterhelése miatt a közlekedését megtiltották a könnyű felépítményű vonalakon, és mivel vonatfűtő berendezéssel nem rendelkezett, ez a fűtésmentes idényre korlátozta a személyforgalomban az alkalmazhatóságát.
 
Ezerkilencszázhetvennégyig a DR összesen 378 példány – 1970-től BR 120 jelölésű – M62 géphez jutott hozzá.
 
Gyárilag először a V200 178 psz. gépet szerelték föl a kipufogó-hangtompítóval. Az előzőleg szállított gépekre utólag kellett kötelezően fölszerelni a hangtompítót, mert a kibocsátott zajszint a megengedett 85 dB-t jelentősen túllépte.
 
A V200 001-107 (1967-es és ’68-as sorozatú) mozdonyokra az utólagos hangtompító fölszerelését a RAW Meiningen (Reichsbahnausbesserungswerk Meiningen – Meiningeni Vasúti Járműjavító) végezte, mégpedig a VES-M (Versuchs- und Entwicklungsstelle Maschinenwirtschaft Halle – Hallei Gépipari Kísérleti- és Fejlesztőállomás) 1967-es fejlesztése alapján. (A hangtompítóval elsőként a V200 018-at szerelték föl.) Az M62 luganszki gyártóüzeme ezen DR-fejlesztés alapján kifejlesztette saját hangtompítóját az M62-höz. A V200 108-177 mozdonyokat utólagosan szerelték föl a V200 178-cal kezdve már gyárilag ellátott (és kissé feljavított) luganszki hangtompítóval.
 
Ebből következik, hogy – eltekintve a V200 018 „próba-hangtompítójától” – három változat adódik a tetőelrendezésre:
1. Hangtompító nélküli kivitel (csak a V200 177-ig és csak 1974-ig)
2. „Meiningen” típusú hangtompítós kivitel
3. „Luganszk” típusú hangtompítós kivitel
A meiningeni típusú hangtompító a szögletessége miatt azonnal megkülönböztethető az orosz hangtompítótól.
 
A folyó sorozatgyártásban a külsőleg látható különbségek a hangtompító-problematika kivételével jelentéktelenek voltak, úgyhogy a DR 378 darab gépe ebben a tekintetben eléggé egységes képet mutatott. Minden gép a kiválasztott színtervnek megfelelően cseresznyepiros mozdonytestet, világosszürke tetőt és szürke forgóvázakat kapott.
 
A LEG 220 507 igen közel áll a Szergejek V200 178 utáni gyári állapotához…                
                         
A teljesítménye körülbelül a BR 118.1-nek és a széntüzelésű BR 44-nek felel meg. Optimálisan a kisebb sebességű teherforgalomban volt bevethető. Nagyobb tömege miatt az indító vonóereje a négytengelyes BR 118-ét jelentősen meghaladta.
 
Az először leszállított V200-asokat az Rbd Halle (Reichsbahndirektion Halle – hallei DR Vontatási Főnökség) kapta meg – majd ezt követően minden más vontatási főnökség. Természetesen mindenekelőtt a teherforgalomban vetették be őket. Nevezetesen az alsó-lausitzi és a közép-német szénszállításban, az északi síkvidéki vonalak nehéz teherforgalmában és a határon átmenő elbavölgyi teherforgalomban.
 
A V200 / BR 120 átvette a szolgálatot az olajtüzelésre átalakított BR 44, BR 58 és BR 52.0-77 gőzösöktől.   
 
A BR 120-asok történetének sajátos fejezete volt a Drezda-Friedrichstadt rendezőn a gurítóra felhúzó mozdonyként és 1976-tól a Drezda-Klotzsche felé emelkedő vonalon tológépként való bevetése.
 
A BR 120-asok tipikus DR-es bevetésén, a szénszállításban látjuk itt a 120 312 psz. gépet, amint szenes ingájával 1991-ben útban Profen felől Lipcse-Schwartzestraße megállóhely felé éppen elhalad a majdani plagwitzi múzeumvasút vége mellett
                                     
A BR 130, 131 és 132 sorozatú mozdonyok üzembe állításának előrehaladtával a BR 120-asok a nehéz teherforgalomból kiszorultak és további szerepük az 52, az 52.80 és az 50.35 sorozatú gőzösök végleges kiváltása lett a síkvidéki forgalomban. És persze ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a BR 119-esek gyakori kiesése esetén velük pótolták a fekve maradt mozdonyokat.
 
A DR-nél a 120-asokat (1992-től BR 220) 1991. elejéig még teljesen fenntartották. Az azt követő évek vasúti visszaesése viszont felgyorsította a „dübörgők” kivonását. A DB AG-nál 1994. december 18-án adta az utolsó 220-as szolgálatot a drezdai 220 272 psz. Szergej… A DB AG 30 db kiselejtezett 220-ast Észak-Koreának adott el.
 
1976-tól az első fővizsgával együtt a BR 120-as mozdonyok színtervét megváltoztatták, így az 1992-től kezdődő selejtezésekig eléggé összevissza képet mutattak.
 
Sok 120-as kapott bordó színezést, valamint a BR 110-ről és a 118-ról ismerős körbesávozást. Néhány 120-as megtartotta az ablakok alatti krómozott lecet is.
 
Néhány gépnél a krómozott díszlecet eltávolították, és csőből készült kapaszkodóra cserélték (120 366 Engelsdorfban)                 
 
Az összevisszaság érinti magának a mozdonytestnek a színét, a BR 118-ról ismert és aztán a BR 120-on is feltűnő körbeérő krémszínű sávok kivitelezését, valamint a homlok kialakítását: részben krómozott díszlécet viselnek a szélvédők alatt, illetve azok pótlásaként kapaszkodókat – részben egyszerű rúdból, részben fölfordított „U” formájú alakzatból. Az 1976-os színterv bevezetésével a 120-as sorozat elveszítette külső egységes kinézetét. Egyes gépeknél teljesen letettek az újrafényezésről, más mozdonyok esetében az Eisenbahn Kurier könyve szerint a felhasznált festék túlzott felhígítása azt eredményezte, hogy a bordó mozdonytest gyorsan kifakult, úgyhogy ezek a gépek idővel szabályos rózsaszínűek lettek.
 
A BR 119-esekkel ellentétben a BR 120-asok között – legalábbis 1989-ig – elég kevés szomorú kinézetű gépet találunk – még egyes rosszhírű türingiai vasútüzemeknél sem, de azért ha egy-egy különleges szolgálathoz rendes mozdonyra volt szükség, azt más vasútüzemtől kellett átvezényelni…
 
Egyes gépeket nem festettek újra, csak új kapaszkodókat kaptak a homlokon…
 
…mások meg úgy maradtak, ahogy addig voltak (120 100 Lipcse-Schwartzestraße-Felsőn)
                         
A DR ill. a DB AG V200 / 120 / 220 sorozatának néhány gépe az olyan magánvasutaknál szolgál tovább, mint amilyen az ITL, a PEG, a WAB, a LEG és néhány más is. Ezek emellett részben egykori PKP (ST44) ill. ČSD (T679.1 / 781) gépekkel is rendelkeznek.
 
Az ITL 120.002 eredetileg a PKP ST44-ese volt…
                         
…mint ahogy az ITL 120.005 is.

Szólj hozzá!

Címkék: vélemény modell

A bejegyzés trackback címe:

https://vasuttmodell.blog.hu/api/trackback/id/tr691268186

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása