A Modelleisenbahner c. lap legfrissebb (áprilisi) számában tesztelte a Tillig tavalyi (ám csak idén januárban megjelent) újdonságát, a DB AG BR 189 sorozatú mozdonyának a modelljét. Ezt a cikket szeretnénk ismertetni, kiegészítve néhány saját megjegyzéssel.
A cikk az eredeti mozdony rövid ismertetésével kezdődik. Ebből megtudhatjuk, hogy a négy áramnemű BR 189 mozdony a Siemens Euro-Sprinter családjából származik, a gyári megnevezése ES64F4. Az európai normálnyomtávú vasútvonalakon használatos összes áramrendszer alatt használható, és közlekedését időközben engedélyezték a Németországgal szomszédos országokban, továbbá Olaszországban és Svédországban is.
BR189 (Tillig 02470) - A képre kattintva galéria nyílik...
Január óta már kapható a Tillig által gyártott TT modellje. Első ránézésre is jó benyomást kelt az eredeti gép rendkívül jól leképzett külső megjelenése. Négy, újonnan kifejlesztett áramszedő és számos külön-külön felszerelt alkatrész képezi a modellen is a tekintélyes „tető-tájképet”. Kár, hogy egyes részek egyértelműen műanyagnak néznek ki, akit ez zavar, az kevés festékkel segíthet ezen. A forgóváz, a kerekeket is beleértve, tovább erősíti a megformálásról alkotott jó benyomást. A mozdonyház színezése kifogástalan.
Érzékeny pont maradt a Tillig-mozdonyoknál a felszerelhető részek felhelyezése. Rosszul illeszkednek (a lyukakat vagy bővíteni kell, vagy éppenséggel túl nagyok), és csak pillanatragasztással maradnak a helyükön (belülről, a mozdonyházat levéve). Felmerül az a kérdés, hogy a jármű optikailag tényleg olyan sokat nyer, vagy pedig a fröccsöntő-formában leképzett részletek nem lennének-e elegek?
A hajtás és a vonóerő ellenben minden tiszteletet megérdemel: a valódihoz közeli hosszúságú tehervonatok nem jelentenek gondot a mozdonynak, még emelkedőn sem. (Sík pályán 44 tengelyes, míg 3 %-os emelkedőn 32 tengelyes tehervonatot tud „cibálni” © Indóház). Alig lépi túl az eredeti mozdony csúcssebességét, így igen dicséretes a modellsebessége, ami 152 km/h-nak felel meg. (Az eredeti 140 km/h.) A hidegfehér színű homloklámpák mintegy 2 V feszültség fölött kezdenek el világítani.
A szűk sugarú ívek a forgóvázas mozdonynak nem jelentenek gondot. Mindenesetre megeshet, hogy a mozdony a régi BTTB-féle váltók 1970-es évek közepi változatának működtetőjén csúnyán fönnakad, mivel a mozdony fellépő lépcsője szélesen kinyúlik.
Először látja el a Tillig PluX 12 (NEM 658) dekóderfoglalattal egy mozdonyát: a hozzávaló dekódert még ebben a negyedévben kínálni fogja a Tillig. Lehetséges a NEM 651 szerinti hatpólusú dekóder beépítése is, a gyártó szerint ez megengedett, de a digitális funkciók egy része így kárba vész. A mozdonyház lebontásakor sajnos kiesnek az ablakok és a lámpaimitációk is könnyen elmozdulnak.
Az ajánlott fogyasztói árért egy jól részletezett és bivalyerős, modern villanymozdonyt kapunk, amely biztos még sok-sok változatban fogja gazdagítani a Tilliget mi V. korszakos járműparkunkat. Sajnos zavartalan örömünket elrontja a kiegészítők felrakása.
Pozitívumok: a forma, a feliratozás, a részletesség, a méretpontosság, a futási és vontatási tulajdonságok.
Negatívumok: a tetőfelépítmény műanyag-benyomása és a kiegészítők.
Értékelés: a lehetséges 5 zárlámpából mindössze 3.
5 zárlámpa: szuper
4 zárlámpa: nagyon jó
3 zárlámpa: jó
2 zárlámpa: kielégítő
1 zárlámpa: még használható
Saját gondolatként mit fűzzünk hozzá? A 155,- € ajánlott ár kicsit drága ezért a mozdonyért. Nemcsak átszámítva (46 500,- Ft, te jóságos ég!), hanem arányaiban is. A legalább ilyen igényes és szép Kühn mozdonyok (pl. az igaz, csak 2 áramszedős, egyszerűbb tető-felépítményű BR 185) a Tillig árának a 70 %-ába kerülnek, de a hasonló kivitelű 4 áramszedős SBB-Cargo változat is jó 25 euróval olcsóbb. Az egyszerűbb kivitelű Piko BR 182-ből még Sommerfeldt áramszedőkkel feljavítva is kettőt kapunk a Tillig mozdony áráért. A sokkal bonyolultabb formájú és részletesebb kidolgozású Brawa E 95 pedig még 10 %-kal sem kerül többe. És arra bizony minden gyárilag föl van szerelve, és a tetőberendezés is kifogástalan...