vasuTTmodell

Vasútmodell hírek, újdonságok, érdekességek a TT méretarány kedvelőinek.

Címkék

acme (1) adp (1) akció (54) apmodely (11) arnold (55) artitec (1) asprojekt (9) auhagen (13) barkács (136) barkas (1) beckmann (20) bemo (2) brawa (3) bttb (5) busch (99) digisound (2) digitális (8) digitalzentrale (3) digitools (2) dk-model (7) dll (3) ecthIT (1) egyszeri kiadás (5) es-pecky (16) esu (1) farkas-transz (1) fischer-modell (8) fólió (1) framo (1) gabor (2) gőzmozdony (3) gützold (8) gysev (2) h0 (2) hädl (125) harrybarth (1) heki (1) heris (13) herpa (73) hétfői kép (697) hobbex (1) hobbytrain (7) honlap (13) hornby (24) hot news (185) igra (33) kalomodell (6) karácsony (5) karsei (33) katalógus (25) keskeny nyomköz (3) kiállítás (55) kifutó modell (14) kisszéria (9) kres (46) kühn (112) különkiadás (7) lemke (4) lenz (8) loco (17) lorenz (9) ls models (4) luetke (1) makett (1) marionzeller (1) matrica (2) máv (6) mehano (4) miniatur (8) minicar (1) modell (359) modelltec (3) modist (6) modmüller (4) modul (95) mtb (61) nagyvasút (7) noch (14) nohab (1) npe (2) nyereményjáték (2) paksinuti (2) papirbakter (1) peho (1) peresvet (4) piko (202) pmt (19) preiser (3) programajánló (49) psk (20) rakomány (5) revell (1) rietze (6) roco (88) rothe top technik (1) saxonia (1) schirmer (70) sdv (5) sikulove (4) sonjaplastic (1) sudexpress (1) szolgálati közlemény (4) temofeszt 2014 (3) terepasztal (12) tillig (641) tillig club (45) tillig h0 (8) tomix (3) történelem (11) trainomatic (3) tt-modell (3) tte (1) uhlenbrock (3) újdonság (526) újság (9) v&v (13) vasuttmodell (211) veit (1) vélemény (46) voigtländer (2) vulcanmodell (2) wiemo (10) zeuke (2) zimo (2)

Figyelem!

vasuTTmodell weboldalon és blogon szereplő képek és egyéb tartalmak a vasuTTmodell Kft. saját tulajdonát képezik (kivétel, ami ettől eltérő megjelölést tartalmaz), azok bármilyen felhasználása (részben vagy egészben), különösen egyéb helyeken történő publikálása, csak erre vonatkozó kifejezett írásos engedélyünkkel lehetséges!

Megtalálhatsz a Facebookon is bennünket!

A BR50 története, 3. rész

2009.02.21. 21:15 RFeri

A BR 50-ről szóló sorozatunk mai részében a híres német hadimozdony, a BR 52 történetéről írunk.

Előzmények
 
Dúl a II. világháború. Ezerkilencszáznegyvenkettő nyarára a német hadsereg, a Wehrmacht térdre kényszeríti a kontinens nyugati felének ellenséges államait, és hatalmas offenzívába kezd a keleti fronton. Az utánpótlási vonalak hihetetlenül hosszúra nyúltak: 1000 km-es nagyságrendekről beszélhetünk. Szállítani kell a hadianyagot, a katonákat, az ellátmányt, keresztül-kasul egész Európán. Ezt a hihetetlen szállítási teljesítményt akkoriban csakis vasúton lehetett végrehajtani. Egyre több és több mozdony (és persze vagon is) kell. A BR 50-es hadimozdony szép is, jó is – csak túl sok alkatrészből áll, túl sok színesfémet, túl sok munkaórát emészt föl, egyszóval túl jó a háborús körülmények közepette. Pedig inkább sok kellene. Nagyon sok. Akkor elkezdtek gondolkodni a német mérnökök…
 
A BR 52 születése
 
Hogyan gyártsunk havi 500 darab (!) nagyteljesítményű, univerzális, igénytelen, de megbízható hadimozdonyt, amelynek mindössze öt évet kell kibírnia? A következő recept alapján: induljunk ki egy meglévő, jól bevált gépezetből, hagyjunk ki minden nélkülözhetőt és egyszerűsítsük a gyártási folyamatot.
 
Tehát gyártsunk olyan BR 50-est, amelyen nincs víz-előmelegítő, nincs füstterelő, nincs ferde elülső keret, gyártsunk hozzá forgóvázas helyett merev keretes szerkocsit. Kovácsolt helyett hengerelt profilú rudazat, ráhegesztett rúdfejekkel, felni módjára sajtolt futókerékpárok, és a színesfémek (réz, bronz) kiváltása, ahol csak lehetséges. És a téli körülményekre tekintettel a csövezést tegyük a hosszkazán burkolata alá, ott nehezebben fagy el. Íme, megszületett a BR 52.
 
DRB BR 52, a háború alatt
 
A BR 52 gyártása
 
A BR 50 001-et a Borsig gyártotta 1942. szeptember 5-én, majd a Henschel októberben 5 prototípust még BR 50-ként épített meg. A konstrukció bevált, 1942. novemberében elkezdődött a sorozatgyártás.
 
Összesen 13 mozdonygyár állította elő nagy sorozatban, a legtöbbet a florisdorfi WLF (1053 db) és a Henschel (1050 db), de 500-nál többet gyártott a Schwartzkopff, a Krauss-Maffei, a Borsig és a Schichau is (milyen jó név egy gőzmozdony-gyárnak :-)). Érdekesség, hogy még a MÁVAG is gyártott kazánt BR 52-höz.
 
Alig 2 év leforgása alatt, háborús körülmények közepette, több mint 6000 példányt építettek belőle. Az 5 évre tervezett mozdonyok közül nem egy még 35 év múltán is napi forgalomban üzemelt.
 
BR 52 kondenzációs szerkocsival. Jól látszanak a hűtőventilátorok.
 
Említést érdemel még a mozdony szerkocsija is, hiszen a BR 52 szinte összeforrott az ún. Wannentenderrel, amely fürdőkád formájáról kapta a nevét. Hivatalos megnevezése egyébként 2’2’ T 30 ill. 2’2’ T 32 volt. De sok készült a már említett merevkeretes 4 T 30 szerkocsiból is, főleg Florisdorfban. A vízben szegény vidékeken történő üzemeltetéshez készültek kondenzációs szerkocsik a Henschelnél, 4 és 5 tengelyes kivitelben is, kevés számban. A fáradt gőzt visszavezették a szerkocsiba, ahol a ventilátoros kondenzátorokban lecsapódott vizet újból föl lehetett használni tápvízként.
 
5 tengelyes kondenzációs szerkocsi.
 
A háború után
 
A megmaradt alkatrészekből még 300 mozdonyt építettek.
 
A legnagyobb számban – a mozdony főleg keleti fronti felhasználása miatt – a szovjet megszállási övezetben maradt a BR 52 mozdonyokból. Csak a szovjet hadizsákmány több mint 2000 darabra rúgott.
 
BR 52, dicstelen visszavonulásban vontatja a sínfarkast.
 
Az NSZK-ban a DB, mivel elegendő számú BR 50-essel rendelkezett, már az ’50-es évek közepén nagy számban selejtezte ki a BR 52-eseket, 1963-ra mindet kivonták a forgalomból.
 
Az NDK-ban viszont nélkülözhetetlen volt, ezért a sorozat megtartása mellett döntöttek. Mivel békeidőben a mozdony gyengéi csak kiütköztek, ezért két irányba indultak el. Egyrészt bevonták a Reko programba, így született a BR 5035-tel csaknem megegyező BR 5280 sorozat, amely 200 példányt számlált. Az átépítés igen jól sikerült, még 1989-ben is menetrendi forgalmat bonyolítottak velük. Ez a rekonstrukciós program 1960-67-ig zajlott az NDK-ban.
 
BR 5280 Reko, DR IV. korszak.
 
Az ebben a Reko-programban nem szereplő BR 52 példányok pedig ún. generáljavítást, azaz átfogó felújítást kaptak, amellyel az érintett mozdonyok szintén a ’80-as évek végéig tudták a feladatukat megfelelően ellátni. Egyes példányok 1968 után még Giesl-Ejektort (gőzsugár-fecskendőt) is kaptak.
 
Az NDK barnaszén-medencéjében 25 db mozdonyt átépítettek szénpor-tüzelésűre, ez lett a BR 5290 sorozat. Ezek a mozdonyok, amelyeket zárt szerkocsijukról lehetett felismerni, 1977-ig futottak.
 
Nagy számban maradtak mozdonyok főleg Lengyelországban (Ty2 sorozat), ahol több mint 1200 db, de Ausztriában, Csehszlovákiában (555 sorozat) is 100-nál több maradt. A Szovjetunióban (T3 sorozat) is több száz mozdony maradt, amelyeket aztán a lengyelek és mi (520 sorozat) vásároltunk meg. Ezek a mozdonyok a helyi viszonyoknak megfelelően estek át különböző átalakításokon és felújításokon.
 
Összefoglalás
 
A BR 50/52 német hadimozdonyból a német ipar néhány év alatt majdnem tízezer darabot gyártott le, jórészt a háború tartama alatt. A mozdonyok zöme, kisebb-nagyobb felújítások, átépítések után évtizedekig becsületesen szolgálta a vasúti közlekedést.
 
Meggyőződésem, hogy méltán emelkedett a mozdony az ipari legendák közé. Kultusza a mai napig töretlen.

Szólj hozzá!

Címkék: történelem

A bejegyzés trackback címe:

https://vasuttmodell.blog.hu/api/trackback/id/tr4957232

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása