Kedves Olvasóink!
Szombat esti sorozatot indítunk, melyben a híres német hadimozdony, a BR 50 (52) történetét, sorsát, valamint természetesen a TT modelleket szeretnénk ismertetni.
Fogadják szeretettel.
A BR 50 története, 1. rész
Előzmények
A Német Birodalmi Vasút (DRG) az 1930-as évek közepén a BR 5710 sorozatú (egykori porosz G10) mellékvonali tehervonati gőzmozdonyainak lecserélése mellett döntött. Ezen a mozdonyok egy része még az I. világháború alatt épült, rossz anyagokból, és megbízhatatlanságuk miatt nem lehetett tovább üzemeltetni őket. A mozdony amúgy is tákolmány volt, hiszen a T16 (amúgy szertartályos) mozdony futóművére a P8 kazánját illesztették rá.
Lecserélésükre az egységmozdony program keretében a BR 46 sorozat szolgált volna, de már a tervezés során kiderült, hogy az előírt követelményeket az 1’D tengelyelrendezésű mozdony nem tudja teljesíteni. Ehelyett született az 1’E építésmódú BR 50 gyártási sorozat.
Beindul a gyártás
A Henschel mozdonygyár 1939-ben szállította le az első 12 mozdonyt, majd még ugyanebben az évben további 206 mozdony készült. A Henschel mellett elkezdte a gyártást a Krupp, a Krauss-Maffei és a florisdorfi Wiener Lokomotivfabrik is.
Közben kitört a II. világháború. A német hadigépezetnek egyre több mozdonyra volt szüksége, ezért 1940-ben újabb mozdonygyárak (a Borsig, a BMAG – a volt Schwartzkopff –, a Schichau, az Orenstein&Koppel), majd 1941-től a Jung, a Škoda, Esslingen kapcsolódtak be a gyártásba, és kezdték ontani a BR 50-eseket. Később a megszállt Belgium gyárai (hadd ne soroljam fel) is átvették a típus gyártását.
A sorozat igencsak sikeresnek számított. Egyszerű, könnyen karbantartható szerkezet, 16t tengelyterhelés, 80 km/h végsebesség, kitűnő ívbeállás (140 m sugarú íven is befeszülés nélkül elfordult) jellemezte. A gőzgép 1186kW-ot teljesített, a mozdony hossza 22,94m, tömege 88,1t volt. Huszonhárom méteres fordítókorongon meg lehetett fordítani.
1939-1943-ig összesen 3164 eredeti példány készült a BR 50-es sorozatból. Ennek túlnyomó része (2563 db) a DB, kis része (350 db) a DR tulajdonába került a háború után. A többi példány jórészt a belga vasúton (SNCB) szolgált tovább.
A háború után - NSZK
A „Kabinentender”
A Német Szövetségi Vasút (DB) a nála maradt nagy számú BR 50 mozdonynak köszönhetően a tehervonati forgalmat hamar föl tudta venni. Viszont szűkölködtek a tehervonati kísérőkocsikban, ezért 750 db szerkocsit átépítettek, a vonatvezető részére egy fülkét szereltek a széntartány mögé, a szerkocsi közepére. Így ugyan csökkent a szállítható szén mennyisége, de a kísérőkocsit megspórolhatták. Ez az ún. Kabinentender csak a DB gépeire volt jellemző, a DR nem alkalmazta.
051 Kabinentender, DB Ep. IV.
A BR 5040 sorozat, Franco-Crosti kazánnal
A Franco-Crosti kazán a névadó két olasz mérnök találmányán alapult. A lényege az volt, hogy a távozó füstgázok nem a főkéményen távoztak, hanem visszavezették a kazánon átfűzött tápvízcsöveken, és az ezáltal előmelegített tápvizet visszacsapó szelepeken keresztül szivattyúzták a kazánba. A füstgázok a hátsó kéményen távoztak. A megoldás a szénfogyasztást 15-20%-kal csökkentette. Viszont nagy hátrány volt, hogy az előmelegítős kazán rettenetesen rozsdásodott. Mindössze 31 példányt építettek át.
BR 50 4001 Franco-Crosti kazánnal, DB Ep. III. Jól látható a hátsó kémény.
Átszámozások
1968. január 1-jén a DB-nél új pályaszámozási rendszert vezettek be. A mozdonyok pályaszáma a 3 számjegyű sorozatszámból, a szintén 3 számjegyű sorszámból és egy ellenőrző számjegyből (ami az előző hatjegyű szám CRC kódja) állt össze. A DB-nél a gőzmozdonyok sorozatszámának első számjegye az új pályaszámozási rendszer szerint 0 (nulla) lett. Ezáltal a BR 50 sorozat 050-re változott. Csakhogy volt egy kis probléma: a sorozatba 999-nél sokkal több mozdony tartozott. De a németek logikáján ez nem fogott ki. Mivel BR 51 sorozat nem létezett, a BR 52 sorozatot 1963-ra kiselejtezték, a BR 53 sorozatot pedig még a ’30-as évekre a DRG kimustrálta, ezért megszületett a frappáns ötlet:
a BR 50 001 – BR 50 xxx maradt a 050 001 – 050 xxx,
a BR 50 1001 – BR 50 1xxx lett a 051 001 – 051 xxx,
a BR 50 2001 – BR 50 2xxx lett a 052 001 – 052 xxx,
a BR 50 3001 – BR 50 3xxx lett a 053 001 – 053 xxx.
Na de mi lett a kerek számokkal? – kérdezhetnék nyájas olvasóink, jogosan.
A BR 50 1000 psz. mozdonyt 1958-ban átépítették, új pályaszámot kapott, BR 50 3511 lett.
A BR 50 2000 psz. mozdony Belgiumban szolgált, ezzel hát nem volt gond.
A BR 50 3000 psz. mozdony új pályaszáma 053 003 lett.
Akkor már csak a BR 50 3003 psz. mozdonnyal kell elszámolnunk, amely viszont még ’45-ben bombatámadásban kazánrobbanásban pusztult el. Így már kerek a kép, de ezt a németektől el is vártuk.
A folytatásban a BR 50 sorozat NDK-ban maradt példányainak a sorsát mutatjuk be...