vasuTTmodell

Vasútmodell hírek, újdonságok, érdekességek a TT méretarány kedvelőinek.

Címkék

acme (1) adp (1) akció (54) apmodely (11) arnold (55) artitec (1) asprojekt (9) auhagen (13) barkács (136) barkas (1) beckmann (20) bemo (2) brawa (3) bttb (5) busch (99) digisound (2) digitális (8) digitalzentrale (3) digitools (2) dk-model (7) dll (3) ecthIT (1) egyszeri kiadás (5) es-pecky (16) esu (1) farkas-transz (1) fischer-modell (8) fólió (1) framo (1) gabor (2) gőzmozdony (3) gützold (8) gysev (2) h0 (2) hädl (125) harrybarth (1) heki (1) heris (13) herpa (73) hétfői kép (697) hobbex (1) hobbytrain (7) honlap (13) hornby (24) hot news (185) igra (33) kalomodell (6) karácsony (5) karsei (33) katalógus (25) keskeny nyomköz (3) kiállítás (55) kifutó modell (14) kisszéria (9) kres (46) kühn (112) különkiadás (7) lemke (4) lenz (8) loco (17) lorenz (9) ls models (4) luetke (1) makett (1) marionzeller (1) matrica (2) máv (6) mehano (4) miniatur (8) minicar (1) modell (359) modelltec (3) modist (6) modmüller (4) modul (95) mtb (61) nagyvasút (7) noch (14) nohab (1) npe (2) nyereményjáték (2) paksinuti (2) papirbakter (1) peho (1) peresvet (4) piko (202) pmt (19) preiser (3) programajánló (49) psk (20) rakomány (5) revell (1) rietze (6) roco (88) rothe top technik (1) saxonia (1) schirmer (70) sdv (5) sikulove (4) sonjaplastic (1) sudexpress (1) szolgálati közlemény (4) temofeszt 2014 (3) terepasztal (12) tillig (641) tillig club (45) tillig h0 (8) tomix (3) történelem (11) trainomatic (3) tt-modell (3) tte (1) uhlenbrock (3) újdonság (526) újság (9) v&v (13) vasuttmodell (211) veit (1) vélemény (46) voigtländer (2) vulcanmodell (2) wiemo (10) zeuke (2) zimo (2)

Figyelem!

vasuTTmodell weboldalon és blogon szereplő képek és egyéb tartalmak a vasuTTmodell Kft. saját tulajdonát képezik (kivétel, ami ettől eltérő megjelölést tartalmaz), azok bármilyen felhasználása (részben vagy egészben), különösen egyéb helyeken történő publikálása, csak erre vonatkozó kifejezett írásos engedélyünkkel lehetséges!

Megtalálhatsz a Facebookon is bennünket!

Talbot vagon szett a Modellbahnmanufaktur Sebnitz-től...

2008.10.08. 12:00 RFeri

 

Régi adósságot rótt le a Modellbahnmanufaktur Sebnitz (Sebnitzi Modellvasút Manufaktúra) cég, amely Michael Tillig vezetése alatt amolyan kisszériás gyártó a "nagy" Tillig árnyékában. Sokáig csak a Tillig által bekebelezett egykori Jatt modelleket kínálta (főleg katalógusszinten, mert kapni nemigen lehetett), de újabban saját formaújdonságokkal is jelentkezik. Ezek egyike az itt bemutatni szándékozott híres Talbot-féle önürítős vagon, a Talbot-Selbstentlader.

 

 Modellbahnmanufaktur Sebnitz 5170-es kat.számú vagonszett (galéria a képre kattintva)

 

A modell eredetijét Németország legrégebbi vasútijármű-gyára, az egykori aacheni Waggonfabrik Talbot gyártotta. Georg Talbot mérnök 1891-ben szabadalmaztatta a később világhírűvé vált önürítős vagon terveit, amellyel lehetővé vált akár teljes szerelvények ömlesztett rakományának (vasérc, kőszén, zúzottkő vagy akár burgonya és cukorrépa) automatikus ürítése a sínek mellé. A gyártás 1894-ben indult, és ez a vagonfajta, valamint továbbfejlesztett változatai képezték mintegy 100 éven át a Talbot vagongyár üzleti alapját.

 

Az eredeti Talbot-vagon

 

A gyárat 1995-ben a Bombardier vásárolta meg. Itt gyártják a mai napig a Magyarországon is futó Talent (Talbot leichter Nahverkehrstriebwagen) motorvonatokat.

 

Magát a modellt a manufaktúra 3 vagonból álló készletben adja ki, II. korszakos DRG és III. korszakos DR ill. DB festési változatban. A készlet mindhárom kocsija más-más pályaszámot visel, a DR-es változatból már a második hármast lehet kapni.

 

A gyártó a modell megalkotásakor igencsak kitett magáért. A vagonok ugyan piciny méretűek (az ütközők közötti hosszuk 58 mm), de a bonyolult formájuk és az ürítő szerkezetük leképezése nagyon jól sikerült. Kitűnő részletességgel szerepel a legapróbb alkatrész is, a létra, az ürítést irányító karok, a rudazatok, a fékállás. A modell érdekessége, hogy rövid tengelytávja (mindössze 30 mm) miatt az alváza gyakorlatilag egy kettős rövidkuplung-kulissza, amit viszont úgy sikerült a felépítményhez illeszteni, hogy oldalról teljesen rejtett marad, csak alulról látható. Azt talán említenünk sem kell, hogy a gazdagon feliratozott modell tamponnyomása tűéles. A (sajnos) eltávolíthatatlan zúzottkő rakomány viszont elnagyoltsága miatt nem illik a modellhez. Bár egy kis eredeti zúzottkő felragasztásával ez a szépséghiba könnyen orvosolható, és akkor már egy füst alatt érdemes a kézi működtető karokat és rudazatokat is feketére festeni.

 

A készlet egyáltalán nem mondható olcsónak, de aki kiadja érte a mintegy 80,- € árat, az nem fog csalódni: tökéletes kis ékszereket kap, egyedi vákuum-keményfólia csomagolásban, szépségesen tipografált dobozban. BR80 vagy BR81 mozdonnyal vontatva nincs az a kis terepasztal, ahol ne találná meg a helyét.

 

Érdekességképpen még megemlítjük, hogy gyakorlatilag ugyanezt a Talbot vagont a Märklin már a ’30-as években piacra dobta (persze 1-es méretben). Azon modellek hibátlan darabjaiért a gyűjtők akár 2000 €-t is kiadnak…

 

A Märklin 1-es modellje 

 

 

2 komment

Címkék: modell

A bejegyzés trackback címe:

https://vasuttmodell.blog.hu/api/trackback/id/tr96702661

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

HOttó 2008.10.08. 12:36:20

"Lapzárta" után érkezett a hír, hogy egy negyedik variáns is kiadásra kerül a szettből, DBAG-s Ep. V-ös korszakos változatban. Uff. HOttó

trainmodeller · http://trainmodeller.freeblog.hu 2008.11.18. 13:24:22

A Märklin modell 0-s, az ütközője és kapcsolója alapján talán, és a neten így találtam. (Természetesen lehet 1-es is, mert egy ideig mindkét méretarány ment.)
süti beállítások módosítása