Sokan kérdezik tőlem, mi a véleményem az új Tillig kuplungról és érdemes e lecserélni a régi vagonokon a kuplungokat. Ez megint egy olyan kérdés, mint a PIKO vagy Kühn esete. :)
Első kérdésem ilyenkor az, hogy melyik régi? A Zeuke féle 'lándzsás', vagy a BTTB féle 'kengyeles'? Hogy miért e kérdés? Majd kiderül pár sorral lejjebb.
Tillig (Schlitzaufnahme), BTTB és Zeuke kuplung
Tapasztalatom az, hogy üzembiztosabb az új Tillig kuplung. A régi döcögös asztalomon kevésbé akad szét, mint a BTTB kuplung. Fiatal vagyok, '85 tájékán kezdtem modellvasútazni, nekem már nem volt Zeuke kuplungos járművem, így arról nem tudok üzemi tapasztalatot mondani.
A csere mellett és ellen több minden szól, érdemes mérlegelni. Hány modellről van szó? Milyen modellekről (pl. startszettesek) van szó? Egy új kuplung a régi sliccelt befogó szárú vagonokhoz kb.200Ft, azaz egy vagonhoz 400Ft. Egy használtan 500 - 800Ft-ot érő vagonnal összemérhető ez az ár, ebben az esetben én nem cserélnék. Nagy a gyűjtemény? 100 kocsinál (ez nem is sok) ez 40 db ezres, ebben az esetben sem cserélnék. Az ideális szerintem ha megtaláljuk a középutat. 20-30 vagon esetében még megéri a csere e fölött már nem igen. Én vagy fix szerelvényeket használok, vagy betétkocsikat, egyik végükön BTTB a másikon Tillig kuplunggal. Egy ilyen kompromisszum belefér számomra.
A Zeuke időkben voltak olyan kocsik, amiken nem is lehet kuplungot cserélni, mert vagy fixen része a forgózsámolynak (Y kocsik), vagy fixen össze vannak drótozva egymással a kocsi két végén lévő kuplungok (2 tengelyes kocsiknál). Itt az egyszerú csere nem segít, barkács módszerekkel minden megoldható.
A mozdonyokkal már egész más a helyzet! Van olyan - leginkább Zeuke - gép, amihez nem is lehet új kuplungot kapni, egyszerűen nem létezik az a fajta befogó szárú. Itt minden esetben a betétkocsi a jó megoldás.
Másik kérdés szokott lenni az új kuplungok kapcsán, hogy élethűbben közelebb kerülnek e a kocsik egymáshoz. Erre a válasz egyértelműen nem. Ez csak a KKK-s (Kurz Kuplung Kinematikás) járműveknél van így. A KKK befogója pedig már nem sliccelt, hanem NEM szabványos (bepattintós). Persze erre is van mód, hogy a vagonokat KKK kinematikával lássuk el, de ez igencsak pénztárca kérdése. A PEHO számos modellhez kínál utólagos KKK-sítást, de csak ügyeskezűeknek ajánlott nekilátni. www.peho-kkk.de
BTTB kuplung, abból is a 'kurz' kivitel (kat szám: 08823)
Tillig kuplung 'Schlitzaufnahme' (kat szám: 08847)
Tillig KKK (Kurz Kuplung Kinematika)