Év elején elkerekedett a szemünk az Arnold katalógus láttán, annyi minden érdekesség volt benne TT méretben. Egyik ilyen az ASF kis mozdony, ami a gyártótól megszokott KöfII dízelektől is kisebb, sőt világítást is ígértek bele. Hiszem ha látom, gondolhatták többen, és tessék látható, megjelent, itt van.
Az ASF, azaz Akku-Schlepp Fahrzeug, ami akkumulátoros lassú járművet jelent, első példánya a drezdai RAW (Reichsbahnausbesserungswerk - vasúti járműjavítónak fordítható) színeiben jelent meg. A járműjavítókban használt kocsimozgató jármű érdekes kis masina. Kicsi mérete ellenére a vezérállása teljesen átlátható, a gépezet az ablakok alsó pereméig ér, itt láthatjuk a vakdugót, aminek a helyére kerülhet a dekóder digitális üzemben.
A modellről korábban látott képek alapján nem értettük pontosan, hogyan működik a kapcsoló szerkezete, de élőben megoldódott a rejtély. A két kiálló "rúd" közül az alsó megfelel a Tillig kapcsolójának azzal a részével, amibe az ejtőhorog akad, így az elektromos kocsiszétkapcsoló sínen is működik a szétakasztás. Sajnos a BTTB "kengyeles" kuplung nem használható a kicsikénél, még a hozzá mellékelt csere kuplunggal sem. A csere kuplung egyébként megszünteti a vontatási tulajdonságot, csak a két "rúd" közül a dísz felsőt tartalmazza.
Ahogy korábban már írtam, világítása is van, mégpedig irányfüggő, a menetirány szerinti jobb oldali ütköző fölött helyezkedik el a lámpa fényvezetője. S ha már említettem az ütközőt, az a két fekete korong az, amik a robbantott rajz alapján külön alkatrészek. De külön került felszerelésre az ajtók alatti fellépő és a kapaszkodók is, az ablaktörlők viszont a szélvédő részei, csak tamponozás emeli ki őket. Modellünk egyébként részletes feliratokat kapott, minden oldalán találunk olvasnivalót, amik java nagyító segítségével valóban olvashatók is.
A lassú jármű mindkét tengelye hajtott és áramot is szed mind a 4 kereke, így tapadógyűrű lehetősége kizárva. De nincs is rá szükség, a kocsirendezés 2-3 kocsival meg se kottyan neki így sem. A végsebessége is jól arányosított az eredetihez, nem száguldozhatunk vele expressz vonataink élén.