Év elején jelentette be a PIKO, hogy formaújdonság mozdonyt dob piacra, mégpedig a V180 (BR118) sorozatot. Rögtön az első évben két variációban hirdették meg a modellt, harmadik korszakos V180 és negyedik korszakos BR118, DR színekben tündöklő változatokat, melyek szép sorjában szeptember-október folyamán kiadásra is kerültek. A mozdony jó választás, több festési variációban futott az NDK-ban és több gép szolgál magánvasút társaságoknál, múzeumi megőrzésben is több példány maradt fent az utókornak, így még számos bőrt lehet majd lehúzni a jövőben a formáról. Sőt ha kicsit tovább gondolkodunk, az is eszünkbe juthat, hogy V180 típusszámon létezik 6 tengelyes változat is...
PIKO BR118 és V180 együtt
Az eredeti gép első két prototípusa 1959-ben készült el a babelsbergi VEB Karl Marx Lokomotivbau gyárban, melyeket 1960-66 között követtek a sorozatpéldányok (1966 után pedig a 6 tengelyes tesók). A gép szinte kizárólag személyforgalomban, gyorsvonatok élén dolgozott (kellően áramvonalas is a formája), legtöbbször talán a klasszikus emeletes szerelvényeket vontatta. A több eltérő teljesítményű motorral épített változat mindegyike 120km/óra engedélyezett sebességgel róta az NDK sínpárjait. A mozdonyról rengeteg információ található a Wikipedián németül.
A modell a szokásos polisztirol dobozban érkezik, a belső formázott "ágy" az újabban szokásos fedeles változat. A Hobby szó még mindig szerepel a csomagoláson, holott mozdonyunk generációt váltott a Taurusokhoz és Herculesekhez képest. Irányváltó LED világítás és zárfény került a modellbe, melyek analóg üzemben már a vezérlő 20-25%-os állása között világítanak. A mozdony valamivel a 25%-os állás után indul meg, gyönyörű lassú menetet produkálva. A száguldás sajnos a vérében van a gépnek, terheletlenül, a vezérlő végállásában a Taurusoknál megismert tempót diktál. A 174 grammos tömeg kellő vonóerőt fog biztosítani akár emeletes személykocsikat, akár Y kocsikat akasztunk mögé.
Érdekes megoldást találhatunk a kurz kinematikánál - merthogy az is került bele. Szemből ránézve a mozdonyra teljesen zárt kotró részt láthatunk, akkor hogyan mozog a kinematika? Hát a kotróval együtt! Nagyon ötletes, alap állapotban tökéletes az optikája, kifordulva kicsit furcsán hathat, de ki veszi ezt észre száguldás közben? Ugye, hogy senki.
A V180 változat festése részletesebb, nem csak a több oldalsávnak, de a fehér szélű ütközőknek is köszönhetően. A két kiadott változat formai felépítése azonos, a szellőző rácsok kellően mélyek (elhitetik velünk, hogy ők rácsok), a vezérállás berendezett, az ablaktörlők színre tamponozottak csakúgy mint a kapaszkodók, az ablakok és szélvédők víztiszták. A típus forgóváza elég egyszerű és ezt jól le is képezte a gyártó, a hatása tökéletes. A feliratozás a manapság megszokott részletes és tűéles.
A slusszpoén az áruk. Alig kerülnek többe mint egy Taurus, és olcsóbbak, mint a Mak dízelek, valahol félúton van az áruk az említett kettőhöz képest.