Szombat reggel, nyitáskor érkeztünk a nyílt napra. Meglepő volt, hogy azonnal találtunk parkolóhelyet, rövid séta után pedig máris a gyárudvaron álltunk, nyoma sem volt a korábbi években jellemző hosszú sorban állásoknak. Az árvíz vagy a rendezvény népszerűségének csökkenése volt az ok? Nem tudjuk, de nem is volt ez baj, így legalább azonnal a Sonderangebote feliratú ajtó felé indulhattunk.
Az irodák épületében, a második emeleten lévő teremben rendezték meg a kiárusítást, ahol apró kiegészítőket, kasznikat, alkatrészeket, komplett mozdony hajtásokat és néhány kész modellt is lehetett vásárolni pár eurós árakon. Akik szeretnek barkácsolni, azoknak kincsek voltak a dobozokban. Sajnos a kínált Nohab hajtás pont nem illett a terem másik sarkában kínált kasztnikhoz, vagy a kapható alvázak a teherkocsi felépítményekhez és emeletes személykocsi sem volt összerakható mert csak a kasztni (menta festés) és az alváz lapult a dobozokban - ettől függetlenül talán senki sem jött ki üres kézzel a szobából.
Egy emelettel lentebb, a gyárépület első szintjén megnézhettük hogyan készülnek a festéskor használt maszkoló - befogó szerszámok, hogyan dolgoznak a tamponozók és a festők, de eljutottunk az összeszerelők termébe is. Talán itt találtuk a leghosszabb sort, egy nyitott teherkocsit lehetett darabokban megvásárolni, amit azoknál az asztaloknál lehetett összeszerelni - szakértő támogatással - ahol a modellek is elkészülnek hétköznaponként.
A földszinten több fröccsöntő gép is dolgozott, apró ingyenes ajándékkal látva el a látogatókat. Készült start vagonra ponyva (amire aztán az emeleten a nyílt nap logóját lehetett tamponoztatni, és pont rápasszolt az látogatók által összeszerelt kocsikra), talpfarács, féktuskó, de gőzmozdonyos kulcstartó is. Egy teremmel odébb a fröccsöntő szerszámok raktárába jutottunk, továbbmenve pedig a szerszámkészítőkhöz, akik készségesen mutatták be egy-egy szerszám összetettségét és működését. Mindeközben az udvaron folytak a modell árverések, készült a Bratwurst és gyűjtötték a kocsikat a leghosszabb TT vonathoz (nem tudom sikerült-e a rekord, de a kora délutáni állás alapján kétlem).
A gyárból aztán irány a TT múzeum és a város ...
Folyt. köv.