Volt már régebben is a kezemben a Schirmer Samm kocsi modelljéből, de csak átfutott a kezeimen (naja, kereskedünk :)), most viszont jobban szemügyre vettem ezt a "semmilyen kis vagont", és egész tetszetősnek találtam. Ezért is gondoltam, hogy írok pár sort róla, hátha mások is olyan előítélettel vannak a kocsi iránt mint én voltam eddig. De csak eddig.
A modell rövidkapcsoló kinematikával szerelt, a Tillig kuplungjával szállítja a gyártó. Az oldalfelületek nagysága (kicsisége) nem teszi lehetővé, hogy a manapság oly divatos feliratozások túlburjánzanak a vagonon, de amit rátamponoztak az olvasható és tartalmazza a szükséges információkat.
Sokan tartanak a 6 tengelyes teherkocsiktól, mondván a hosszú forgózsámolyok ívbe feszülhetnek, a sok kerék súrlódása megterheli a mozdonyt. Szerencsére Schirmerék gondoskodtak róla, hogy a kerekek csapágyazása a lehető legjobb legyen. A csapágyak (perselyek) látszanak jól a forgóvázakon. A vagonok gördülése tökéletes, a kocsik maguktól megindulnak a legkisebb lejtőn is. A tengelyek kissé elmozdulhatnak a perselyben, így a befeszülés is kizárható.
A fenti képen látszik az is, hogy a féktuskók kissé messze kerültek a kerekek futófelületétől - már ha ez a milliméteres táv messzinek tekinthető. Ezáltal kizárhatjuk az esélyét, hogy a kerék lötyögése miatt valóban fékező hatása legyen az imitációnak.
A teherkocsik egyesével és szettben is megvásárolhatók, a gyártó megszokott DR és DB festéseiben. A 20331-es homok szállító szett kocsijai eltérő pályaszámúak, sőt a 20281 cikkszámú kocsitól is eltérnek, így egy tekintélyes szerelvény állítható ki belőlük. S bár messziről nem olvashatók a pályaszámok, a modellező tudatában van annak, hogy ez egy valóságnak megfelelő összeállítás.
Aki szereti ha egy kocsin van rakomány, az is megtalálhatja a neki tetsző darabot a kínálatból. Gőzmozdony kerekek BR64-ből/-hez, kútgyűrűk (külön is megvásárolható rakomány), homok szerepel a rakományok listáján. A homok szóróanyagból, talán épp homokból kialakított, nem csak egy műanyag fröccsöntés.
Nem mai fejlesztés a Schirmer 6 tengelyes alacsony oldalú, Samm teherkocsija, mégis maximálisan megfelel a mai igényeknek. Sőt! Ha az árát nézzük kissé le is van maradva - szerencsére - a konkurenciától.