Megszoktuk már a Kühntől, hogy remek modelleket készít. Nincs ez másként a jelen cikk tárgyát képező BR180-as villanygéppel sem. A németeknél Knödelpresse (gombóc nyomó-nak tudnám fordítani) névvel illetik a gépet, utalva a cseh eredetre. A modellt még 2009 őszén harangozta be a gyártó (itt írtam róla), elsőként idén februárban a DR EP V-ös változat jelent meg 180 020-0 pályaszámmal (32820 cikkszám).
A pályaszám választás gondolom nem véletlen, a DR ugyanis pontosan 20db-ot rendelt a mozdonyból és BR180 számon lajstromozta (ez már az új idők szele lehetett, a DR-nél korábban 2-essel kezdődtek a villanygépek, míg a DB-nél 1-essel), a CSD 15 gépet állított csatasorba, 372-es sorozatként. A mozdony kifejlesztését a Prága - Berlin és a Prága - Drezda közötti közlekedés gyorsítása tette szükségessé, a segítségével gépcsere nélkül haladhattak a vonatok a városok között. Mind személy, mind teher fordákban bevetették. A prototípus 1988-ban készült el, a sorozat utolsó darabja 1991-ben kezdte meg pályafutását. DR festése nem sokáig, 1992 végéig volt a gépnek. (Remélem pontosak az adatok, szerény német tudásommal így értelmeztem a Kühn katalógusában írottakat.)
A mozdony gyönyörűen kidolgozott. Teljes mértékben hozza a nagytesó arányait, és jól visszaadja a redőzött lemez kasztnit. A tetőkert is szépen kimunkált, az áramszedők is ehhez a modellhez készültek - legalábbis ilyen szedőket korábban nem láttam a Kühntől.
Végre-valahára beszereztek Kühn-ék rendes LED-eket és a gép világítását igazi szép fehér fényű, nagy fényerejű LED-ek adják. Természetes az irányváltó fény és a zárfény. Ha jól sejtem, a fotóinkon szereplő gép rövid időn belül megkapja a maga dekóderét, és a gazdája lekapcsolhatóra állítja a zárfényt :-)
A mozdony a Skoda gyár büszkesége, a nálunk is ismert logó jól láthatóan vírít a gép oldalán.
Csak szépeket tudok róla írni. Egy próba futáson részt vett nálam a masina, a futtató-padon egész lassan is lehetett járatni. Csendes, egyenletes futása van, a lámpák már kis sebességnél is szépen, teljes fényerővel világítanak. A küllős kerekek különösen jól mutatnak lassúmenetekkor. Kisebb maroknyi pótalkatrészt is csomagolnak a dobozba, pályakotrót, ütközőket (ezek talán könnyen kiesnek), kürtöt (a homlok falakra, a szélvédők alá ragasztandó), tapadógyűrűt, rugót (gondolom a kinematikához) és szénkefét (ha jól láttam :-) ).
A BR180 ára sem vészes, elnézve a konkurens cégek idei árait. 120-130EUR közötti áron kerülhet a gyűjteményekbe, ami a kidolgozottságot és a minőséget nézve barátinak mondható.