Aki harmadik korszakos MÁV Kz nyitott kocsira vágyik TT gyűjteményébe, ma már legalább kétféle megoldás közül választhat. Az egyik a kész modell a Tilligtől (17623 cikkszám), egy másik az építőkészlet a DK-Modeltől (0622 cikkszám, vagy fékező bódé nélkül 0626 cikkszám) és néhány kiegészítő megvásárlása (matrica, kinematika és kerék). Persze biztosan van(nak) más megoldás(ok) is, de mi ezt a kettőt kínáljuk. Vajon a két változat mennyire kompatibilis egymással? Hát nézzük.
A bal oldalon a Tillig modell. Mintha hosszabb lenne valamivel...
És valóban, a Tillig modell néhány milliméterrel hosszabb, mint a DK gyanta öntése. A valósághoz ez utóbbi áll közelebb, legalábbis ha a Vasútikocsi Jellegrajz albumot tekintjük kiindulási alapnak a mérethez. A képeken nem látszik, de 1-2mm-rel szélesebb is a Tillig kocsiszekrénye.
Ennyi a differencia.
A fékházak alakja azonos, az oldalsó csapóajtók eltérőek, a Tillig deszkázott, míg a DK lemezelt változatot készített. Szerencsére Sebnitzben is gondoltak erre az apró, de látványos különbségre, az ajtó és a mozgató mechanika külön alkatrész, így ők is kínálják a modellt lemez ajtóval, például a decemberre ígért GySEV változat katalógusképe ezt mutatja. Látványos megoldás lett volna, ha az ajtók nyithatók lennének. Ha a sok apróságot számba vesszük a Tillig kocsi esetében, mint fékházzal vagy anélkül, deszka vagy lemez ajtók, harmadik vagy negyedik korszak, akkor igen sok variációs lehetőséggel számolhatunk az előttünk álló években.
Még egy lényeges eltérés, a DK kosaras ütközői talán jobban passzolnak a vagonhoz.
Ha a két változat árát nézzük, akkor nagyjából egyforma árcímkét találunk (a DK modellhez mi küllős kereket ajánlunk, ami annyival drágább amennyivel jobban mutat). Amiben igazán eltérnek, a Tillig modellje készen van, azonnal használatba vehető, míg a DK-t előbb meg kell építeni - persze van akinek ez jelenti az élményt.