Öregszem, velem együtt öregszik az érdeklődési köröm is, újabban a 3. korszakos vasúti járművek is tetszenek, míg korábban elképzelhetetlennek tartottam ezek gyűjtését (ez meglátszik a vasuTTmodell tavalyi, de főleg az idei katalógusban is). A vasutikocsi.hu oldalon én is megtaláltam a 67-es és a 75-ös jellegrajz albumot, mondhatom rendszeresen nézegetem, vadászom melyik modellt milyen alapból, melyik gyártó termékéből lehetne megépíteni. Van ami testet ölt egy-egy vasuTTmodell kiadásban, és vannak amiket nem tudnánk gazdaságosan kiadni (azaz elég olcsón ahhoz, hogy meg is vegyék) vagy túl sok kompromisszumot tartalmaz a modell ahhoz, hogy rámondhassuk "ez ennek a járműnek a modellje", és a terv marad a fiókban, várva a szebb jövőt.
A Kz kocsi lehetséges modellje is egy ilyen böngészés során jött szembe, ráakadtam a DK-Model honlapjára. A cseh gyártó, hasonlóan számos társához, építőkészleteket árul, rézből és műgyantából, kellően szűkszavú leírással. Gondoltam teszek egy próbát, rendelek pár műgyanta kitet, "megnézem mit tudnak". Az egyik a fékház nélküli nyitott, hazánkban Kz kocsiként futott modell volt.
Kibontás után néhány kis izé esett ki a dobozból, alváz, oldalfalak, ütközők, DR-es (felhasználásra nem kerülő) matricák, és móricka rajz az összeépítésről. Kerék, kuplung nincs a csomagban. Láttam már korábban műgyanta kitet, ezért megörültem neki, hogy ezek alig tartalmaznak sorját, sőt, nagy bumszli "fél kilós" öntési csonkot sem.
Gyorsan ment a sorja eltávolítása sniccerrel és reszelővel. Egy gyors összepróbálás után már elő is vettem a pillanatragasztót és már álltak is körben az oldalfalak, az alvázra felkerültek az ütközők. Az ütközőknél figyelni kellett a németes, egyik sima másik domború szokás szerinti felrakásra. A kuplungot Peho rugós kinematikával gondoltam felrakni, a teljesen sima alváz kínálta magát ehhez.
A Peho útmutatókat átnézve úgy döntöttem - azért, hogy a szűk íveket is bírja a kocsi - kireszelek az alváz pereméből, és a széléig kitolom a kinematikát. Így ugyan egyenes szakaszokon távolabb lesznek a kocsik egymástól, de első építésnek jó lesz így.
Először Modmüller kerékkel láttam el a kis kocsit, aztán eszembe jutott, hogy van a fiókomban küllős kerék is. Igaz ezek német kerekek (kompromisszum), valami korai Tillig modellből, de egy ilyen régi kocsi ezekkel jobban mutat, és a jellegrajz albumban is ilyen fotó van a fékbódés változatról.
A Peho kinematika jó tulajdonsága, hogy a kuplungmagasság beállítható.
Itt tartok. Már csak matricákat kell rajzolni, aztán kinyomtattatni és a lefestett kocsira feltenni. Annyira belelkesültem az építéskor, hogy azonnal összeraktam egy fékbódés kocsit is.
folyt. köv...