vasuTTmodell

Vasútmodell hírek, újdonságok, érdekességek a TT méretarány kedvelőinek.

Címkék

acme (1) adp (1) akció (47) apmodely (9) arnold (26) asprojekt (5) auhagen (5) barkács (101) barkas (1) beckmann (16) bemo (2) brawa (3) bttb (5) busch (43) digitális (3) digitalzentrale (2) dk-model (1) ecthIT (1) es-pecky (6) farkas-transz (1) fischer-modell (4) fólió (1) framo (1) gabor (2) gützold (3) gysev (2) h0 (1) hädl (68) harrybarth (1) heki (1) heris (13) herpa (64) hétfői kép (421) hobbytrain (7) honlap (13) hornby (1) hot news (158) igra (13) kalomodell (6) karácsony (4) karsei (25) katalógus (22) keskeny nyomköz (1) kiállítás (45) kifutó modell (13) kres (30) kühn (59) lemke (3) lenz (8) loco (9) lorenz (8) ls models (2) Luetke (1) marionzeller (1) máv (4) mehano (2) miniatur (4) modell (257) modelltec (3) modist (6) modmüller (2) modul (55) mtb (14) nagyvasút (6) noch (4) nohab (1) nyereményjáték (2) paksinuti (1) peho (1) peresvet (2) piko (117) pmt (15) preiser (3) programajánló (42) psk (14) revell (1) rietze (5) roco (77) schirmer (42) Sikulove (4) sonjaplastic (1) temofeszt 2014 (3) tillig (424) tillig club (31) tillig h0 (3) tomix (3) történelem (10) tt-modell (2) uhlenbrock (2) újdonság (379) újság (8) v&v (5) vasuttmodell (130) vélemény (46) voigtländer (2) vulcanmodell (2) wiemo (8) zeuke (1) zimo (2)

Figyelem!

Az oldalon és linkeken szereplő fotók kizárólag módosítás nélkül, a forrás feltüntetésével használhatóak fel!

A BR50 története, 6. rész

2009.03.14. 20:57 RFeri

 
 
A BR 52 hadimozdonyok TT modelljei
 
1. A kisszériás gyártmányok
 
A BR 50 kapcsán már említett DMV, még bőven az NDK érában, megpróbálkozott a BR 52 modelljének az elkészítésével is. A DR III. Altbau változatot építették meg, hasonlóan a BR 50-hez: a BR 56 kibővített futóművét ötvözték a BR 35 kazánjával. A Wannentender szerkocsi viszont teljes egészében házi gyártmány, tömör öntvény. Ennek megfelelően sokkal kevesebb is készült belőle. Jellegében megfelelő, de kivitelében még a BR 50-nél is kisiparibb termék. Gyűjtői értéke – ritkasága miatt – mégis nagyon magas. Pályaszáma (felragasztott fotópapírra nyomtatva) 52 2617.
 
DMV 52 2617 DR III. A harmadik csatolt kerékpáron nincs nyomkarima. (forrás: tt-pics.de)
 
Érdekes módon kevésbé mozgatta meg a kisszériás gyártók fantáziáját, mint a BR 50. Egyedül a Kittler cég készítette el a BR 5280 modelljét (DR III. Reko változat), valamint kiadott egy átépítő-készletet is, mellyel a Tillig modelljeit lehetett generáljavított változattá átalakítani. Sajnos eme hiánypótló termék megrendelésére már nem lesz módunk, ugyanis a szerszámja megsérült, és újat már nem készít a Kittler.
 
Kittler BR 5280 DR III. Reko (forrás: abvv.de)
 
A crottendorfiak is a Tillig modellt alakítják át. Ők a szénpor tüzelésű 5290 sorozatú mozdonyokat képezik le, gyönyörű szép átalakítás és aprólékos szuperelés, csak sajnos horrorisztikus áron. Mindenesetre idei újdonságként egy újabb pályaszámú (immár a harmadik) mellett egy ČSD változattal is megjelennek.
 
MMC 52 1737 DR III. Kohlenstaubtender. (forrás: mmc.de)
 
A cseh Krokodil cég szintén a Tillig modelljeit alakítja át a ČSD változatra.
 
A sebnitzi manufaktúra (MMS) kevés példányban tavaly karácsonyra készítette el a magyar (és az azzal gyakorlatilag megegyező szovjet) változatot. Nemcsak átfestés, hanem szép átalakítás is történt. A modell az eredetivel összevethető a Vasúttörténeti Parkban, a blog korábbi bejegyzései között pedig részletesebb leírás olvasható.
 
MMS 520,034 MÁV (katt a képre a galériához)
 
MÁV 520,034 a Vasúttörténeti Parkban (forrás: wikipedia)
 
2. A Tillig gyártmányok
 
A Tillig cég első gőzmozdony-formaújdonsága a BR 52 modellje lett. Már az 1996-os nagykatalógusban feltűnik, fél oldal szöveg van az eredetiről, két és fél sor a modellről, és természetesen csak az eredeti mozdony képét nézegethetjük. A ’97-es újdonság-katalógusban ugyanaz a fénykép, és az ígéret az 1998-as kiadásra. És igen, a ’98-as nagykatalógusban már ott a modell képe, és megjelenik maga a modell is. Ez már igazi, kiváló Tillig-minőségben készül, a régi BTTB modelleket egyszerűen agyonveri.
 
(02270) Tillig 52 3232 DR III. az első kiadott változat. Fényévekre a BTTB-től. (forrás: tt-pics.de)
 
A modell óriási sikert arat az újdonságra kiéhezett TT-s táborban. Az első megjelent modellt, ami egy DR III. változat, az ICE megjelenése miatt ugyan egy év csúszással, de követi a DB III., majd szépen évről-évre újabb és újabb változattal (néha többel is) rukkol ki a Tillig. Összesen 16-féle változatot készített eddig, amelyeket az alábbi táblázatban foglalunk össze:

 

Kat. szám ModellVasútKorszak Pályaszám Meghirdetve Kiadva Megj.
02270 BR 52DRIII. 52 3232 1996. katalógus 1998.(1)
02271 BR 52DBIII. 52 5365 1999. újdonság 2000. 
02272 BR 52 AltbauDRIV. 52 4924-8 2000. újdonság 2001. 
02273 BR 52ÖBBV. 52 4984 2000. katalógus 2001.(2)
02274 BR 5280 RekoDRIV. 52 8183-7 2001. katalógus 2006. 
02275 BR 5290 KohlenstaubDRIV. 52 9415-2 2001. újdonság ?(3)
02276 555ČSDIII. 555.088 2001. újdonság 2002.(4)
02277 BR 52DRGII. 52 452 - ?(5)
02278 BR 52DRIII. 52 2523 2003. újdonság 2004.(6)
02279 BR 52DRIII. 52 1651 2004. újdonság 2004.(7)
02280 BR 5280 RekoDRIII. 52 8080 2006. újdonság 2006. 
02281 BR 52DRIV. 52-3761-5 2007. újdonság 2007.(8)
02282 BR 5280 RekoDRIV. 52 8013-6 2008. újdonság 2008.(8)
500 512 BR 5280 RekoDBAGV. 52 8177-9 2007. 2007.(9)
500 630 BR 5280 RekoDRIII. ? 2008. -(10)
? BR 5290 KohlenstaubDRIII. 52 8020 - ?(11)

Megjegyzések:
 
(1) Digitalizált változata 93270 katalógusszámon, ugyanezzel a pályaszámmal.
(2) Az ÖBB a JZ-től vásárolta meg 1991-ben.
(3) A pmt készítette a szerkocsi-felépítményt, 999 darabos limitált széria.
(4) Eredeti pályaszáma 52 1736 volt, 1945-ben rekedt Csehszlovákiában.
(5) Különleges kiadás, szürke hadiszínezés, az eBayen duplájára felvert árakkal…
(6) Szélterelő nélküli változat.
(7) Merevkeretes szerkocsival.
(8) Giesl-féle gőzsugár-fecskendővel.
(9) A berlini gőzmozdonybarátok tulajdona.
(10) Merevkeretes szerkocsival.
(11) A pmt készítette a szerkocsi-felépítményt, 50 darabos limitált széria.
 
(02273) Tillig 52.4984 ÖBB V. (katt a képre a galériához)
 
(02275) Tillig/pmt 52 9415-2 DR III. Kohlenstaubtender (forrás: tt.pics.de)
 
(02277) Tillig 52 452 DRG II. (forrás: tt-pics.de)
 
(02280) Tillig 52 8080 DR III. Reko (forrás: tt-pics.de)
 
DB AG 52 8177-9, a berlini gőzmozdonybarátok birtokában

 

Szólj hozzá!

Címkék: történelem modell

A bejegyzés trackback címe:

https://vasuttmodell.blog.hu/api/trackback/id/tr81002446

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.